2025 Tokyo E-Prix: Stoffel Vandoorne wint in Japan

DoorMatthias Hautekiet

17 mei 2025
Stoffel Vandoorne (Maserati MSG Racing) wint de 2025 Tokyo E-Prix © Jed Leicester

Stoffel Vandoorne (Maserati) heeft in Tokyo zijn eerst race van het seizoen gewonnen. Onze landgenoot kwam na een goede Pit Boost strategie en een vroege rode vlag aan de leiding van het veld te leggen. Dit is meteen ook zijn eerste overwinning sinds de Monaco E-Prix in 2022 (toen nog bij Mercedes).

Foto’s © Jed Leicester

Door de hevige regenval vandaag werd de kwalificatie eerder vandaag geannuleerd. De startvolgorde wordt bijgevolg bepaald door het resultaat van de tweede vrije training. Hierdoor was het Oliver Rowland (Nissan) die vanaf polepositie mocht vertrekken. Door de aanhoudende regen werd de start ook een kwartier uitgesteld om de hevigste regenbuien te ontwijken. Desondanks lag het track er bij de start heel erg nat bij. Hierdoor kregen we geen staande start, maar eentje achter de safety car. Na vier ronden besloot de raceleiding dat het toch mogelijk was om alsnog een staande start toe te passen.

De race begint

Bij de echte start raken alle rijders zonder brokstokken weg van de grid. Sébastien Buemi (Envision), António Félix da Costa (Porsche) en Mitch Evans (Jaguar) wapenen hier meteen hun eerste attack mode. Een ronde later volgen heel wat rijders, waaronder Stoffel Vandoorne, hun voorbeeld. De rijders proberen zo veel mogelijk te consumeren in de eerste paar ronden, om zo snel mogelijk de Pit Boost te kunnen nemen. Vandoorne is effectief ook de eerste die richting de pitstraat stuurt om even te snelladen aan maar liefst 600 kW. Kort daarna wordt de race stilgelegd. Het is Maximilian Günther (DS) die stilstaat met wat lijkt op een ‘red car’. Dat wil zeggen dat een van de vele veiligheidssystemen een probleem met het elektrische hoogspanningscircuit heeft gedetecteerd. Voor Vandoorne is dit erg voordelig, gezien we een nieuwe staande start zullen krijgen, waarbij alle rijders nog de verplichte pitstop moeten nemen.

Vandoorne naar de leiding

Jake Dennis (Andretti) rijdt voor de herstart niet de grid, maar stuurt in de plaats richting de pitstraat voor zijn Pit Boost. Volgens de raceleiding is dit in strijd met de regels, waardoor zijn stop onterecht was. Bijgevolg krijgt Dennis de zwarte vlag, wat meteen het einde van zijn race betekent. Na de herstart sturen alle rijders gezapig naar de pitstraat voor hun Pit boost, hierdoor klimt Stoffel Vandoorne langzaam maar zeker naar de eerste plek. Nadat alle rijders hun Pit Boost achter de rug hebben, heeft Vandoorne een voorsprong van 25 seconden weten op te bouwen. De strategie van Maserati lijkt zo goed uit te draaien voor onze landgenoot. Even lijkt het echter alsof hij het einde van de race niet zou halen, wanneer hij in de eerste bocht de muur raakt. Gelukkig voor hem loopt hij geen schade op en kan hij zo met 20 seconden zijn weg voortzetten.

Uiteindelijk wint Vandoorne zijn eerste Formula E-race sinds de 2022 Monaco E-Prix. Het is de beslissing om zo vroeg mogelijk de Pit Boost te nemen en wat geluk met de rode vlag die hem de overwinning bezorgen. Oliver Rowland wordt tweede, wat meteen ook zijn zesde podium dit seizoen is. Taylor Barnard (McLaren) vult het podium aan op plaats drie.

Tekst gaat verder onder de foto.

Het kampioenschap

Met zes podia op acht races tijd blijft Oliver Rowland met 133 punten dé absolute leider in het kampioenschap. Met een voorsprong van 60 punten op António Félix da Costa (73 punten) heeft hij al een voorsprong van twee race-overwinningen beet. Taylor Barnard (McLaren) vult de top drie verder aan met 69 punten. Plaats vier, vijf en zes zijn voor Pascal Wehrlein (Porsche – 66 punten), Nyck de Vries (Mahindra – 56 punten) en Edoardo Mortara (Mahindra – 47 punten). De zevende plaats is voor Sébastien Buemi (44 punten). Dankzij zijn overwinning stijgt Stoffel Vandoorne van de vijftiende naar de achtste plaats. Hij heeft nu 44 punten achter zijn naam staan. Jake Dennis (44 punten) en Maximilian Günther (42 punten) ronden de top tien af.

Bij de teams neemt Nissan het kampioenschap met 144 punten over van Porsche (139 punten). Mahindra staat nu derde (103 punten), voor McLaren (85 punten) en DS (78 punten). Met 71 punten achter zich staat Maserati zesde, gevolgd door Andretti (68 punten) en Envision (53 punten). Jaguar (50 punten), Cupra Kiro (28 punten) en Lola Yamaha (18 punten) sluiten het kampioenschap af.

Tenslotte is er nog het kampioenschap bij de constructeurs, waar Nissan blijft uitlopen. De Japanse constructeur heeft nu 225 punten weten te verzamelen. Porsche staat tweede met 179 punten, gevolgd Stellantis op plaats drie (134 punten). De vierde plaats is voor Jaguar met 129 punten, gevolgd door Mahindra op P5 (122 punten). Ook hier is het Lola die de hekkensluiter is met 20 punten.

Vannacht en morgenvroeg staat er opnieuw heel wat actie op het programma, met nog een derde vrije training kwalificatie en een tweede Tokyo E-Prix van het weekend. Hoe je alles kunt volgen, ontdek je hier.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be