2025 Tokyo E-Prix: Rowland op pole nadat kwalificatie in de regen valt

DoorMatthias Hautekiet

17 mei 2025
Hevige regenval zorgt voor geannuleerde kwalificatie tijdens Tokyo E-Prix © Formula E

De kwalificatie voor de eerste Tokyo E-Prix van het weekend is letterlijk in het water gevallen. Door de hevige regenval was niet het mogelijk voor de rijders om een tijd neer te zetten, waarna de FIA besliste om de resultaten van de tweede vrije training te nemen. Hierdoor start Oliver Rowland (Nissan) de race straks vanaf polepositie.

Foto © Formula E

Eerder vannacht startte ook al de tweede vrije training onder een stevige regenbui. Hierdoor zagen we één Full Course Yellow en maar liefst twee rode vlaggen. Een eerste rode vlag werd veroorzaakt door David Beckmann (Cupra Kiro). Beckmann ging rechtdoor bij een van de uitloopzones en kwam er vast te zitten. Een volgende rode vlag was voor Zane Maloney, die vlak voor het einde van de sessie, in de muur eindigde met zijn Lola Yamaha. Wanneer er wel gereden werd, was dat bijna constant met gele vlaggen doordat heel wat rijders aan het spinnen gingen. Na afloop is het Oliver Rowland die met 1:32.525 de snelste tijd op de klok zit. Een tijd van 20 seconden boven deze van zijn teamgenoot Norman Nato tijdens de eerste vrije training gisteren. Nato weet deze keer een derde tijd neer te zetten, met Edoardo Mortara (Mahindra) op plaats twee. Taylor Barnard (McLaren) en Nyck de Vries (Mahindra) ronden de top vijf af.

https://twitter.com/FIAFormulaE/status/1923523951533158464

Géén kwalificatie

Toen het tijd was voor de kwalificatie kwam meteen al het nieuws dat de sessie met een uur uitgesteld zou worden door de hevige regenval. Echter werd uiteindelijk beslist dat het in de huidige weersomstandigheden onmogelijk is om een kwalificatie te organiseren. Dit is de allereerste keer in elf seizoen van het elektrische wereldkampioenschap dat zoiets gebeurt. Om toch een startvolgorde te kunnen bepalen, wordt er nu gekeken naar de resultaten tijdens van de tweede vrije training. Hierbij vertrekt Oliver Rowland dus vanaf pole, voor Mortara, Nato en Barnard. Stoffel Vandoorne (Maserati) zette tijdens die oefensessie een veertiende tijd neer en start dus buiten de top tien.

Startvolgorde

  1. Oliver Rowland (Nissan)
  2. Edoardo Mortara (Mahindra)
  3. Norman Nato (Nissan)
  4. Taylor Barnard (McLaren)
  5. Nyck de Vries (Mahindra)
  6. Sébastien Buemi (Envision)
  7. Dan Ticktum (Cupra Kiro)
  8. Jean-Éric Vergne (DS)
  9. Maximilian Günther (DS)
  10. Robin Frijns (Envision)
  11. António Félix da Costa (Porsche)
  12. Sam Bird (McLaren)
  13. Nick Cassidy (Jaguar)
  14. Stoffel Vandoorne (Maserati)
  15. Jake Hughes (Maserati)
  16. Zane Maloney (Lola Yamaha)
  17. Pascal Wehrlein (Porsche)
  18. Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
  19. Mitch Evans (Jaguar)
  20. David Beckmann (Cupra Kiro)
  21. Nico Müller (Andretti)
  22. Jake Dennis (Andretti)

De eerste Tokyo E-Prix van het weekend start straks om iets na 8 uur Belgische tijd. Belgische fans kunnen volgen op RTBF Auvio (zonder commentaar) of op Eurosport. Of de race effectief zal starten om 8 uur is echter erg onzeker. De hevige regenval in Tokyo houdt nog zeker tot 8u30 aan, waarna het langzaam minder zou gaan regenen. Een uitgestelde start, of een start achter de safety car zitten er dus zeker in. Als we effectief gaan racen vandaag, belooft deze bovendien nog eens extra interessant te worden door de inzet van de Pit Boost.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be