Tijdens de eerste drie uur van de 2025 TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps is het Ferrari die domineert. De #50 Ferrari (Fuoco, Molina Nielsen) polesitter weet de volledige eerste helft de leiding te behouden. Althans, tot aan de derde pitstops, waarbij de #36 Alpine (Gounon, Makowiecki, Schumacher) het veld gaat leiden. Verder tonen de Peugeots verrassend veel race pace.
De eerste rondes van de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps begonnen rustig. Het enige incident was toen Julien Andlauer spinde in de #5 Porsche tijdens de openingsronde. Ondertussen zakt de #94 Peugeot (Duval, Jakobsen, Vandoorne) al snel van de vierde naar de zevende plek. Ondertussen raast Frédéric Makowiecki in de #36 Alpine al snel naar de tweede plaats, waar hij de #50 en #51 Ferrari’s van elkaar splijt. Na 45 minuten krijgen we de eerste uitvaller wanneer Philip Hanson (#99 Proton Porsche) langs de kant stilvalt in Combes. Een korte Full Course Yellow later weet hij de wagen terug te herstarten, maar het wordt een enkeltje naar de pitstraat. Ondertussen zakt de #83 gele Ferrari aan het einde van het eerste uur van plaats drie naar zeventien. Een kapotte turbo lijkt aan de oorzaak te liggen. Na een kort nazicht weet hij door te rijden, maar het probleem is niet verholpen. Einde van de race voor het Italiaanse klantenteam. Na het eerste uur leidt de #50 Ferrari, gevolgd door de #36 Alpine en #51 Ferrari.


Tweede uur start met safety car
Het tweede uur van deze derde manche van het 2025 FIA World Endurance Championship start met een virtual safety car (VSC). De #31 BMW LMGT3-wagen eindigt in het grind bij La Source. Tegelijk valt ook de #78 Lexus stil op langs Kemmel, waardoor de wedstrijd kortstondig geneutraliseerd wordt. Aan het einde wordt ook de echte safey car het track op gestuurd, zodat het veld zichzelf kan ontdubbelen. Na iets meer dan 25 minuten wordt de race terug hervat. De #15 BMW lag bij de herstart op de vierde plaats, maar moest tweemaal door de pitstraat voor inbreuken tegen de VSC en het niet respecteren van de maximumsnelheid in diezelfde pitstraat. Ook de #35 Alpine, die toen vijfde lag, krijgt een drive through penalty voor inbreuken onder de VCS. Beide wagens eindigen zo achteraan het veld. Tegen het einde van het tweede uur weet Paul di Resta in de #93 Peugeot de #51 Ferrari in te halen, puur op race pace. Na twee uur leidt de #50 Ferrari nog steeds, gevolgd door de #36 Alpine en de #93 Peugeot.
Alpine neemt de leiding
Aan de start van het derde race-uur zakt de #51 Ferrari verder weg doorheen het veld. Het is Robin Frijns die in de #20 BMW Giovinazzi inhaalt en zo BMW naar P4 stuurt. Die plaats weet hij echter niet lang te behouden. Loïc Duval raast Kemmel op en weet in een keer de #51 Ferrari en #20 BMW in te halen. Hierdoor heeft Peugeot de derde en vierde plaats beet. Halverwege het derde uur beginnen de rijders aan hun derde pitstop van deze endurance race. Daarbij komt de #36 Alpine aan de leiding te liggen, gevolgd door de #50 en #51 Ferrari’s. Aan het einde van het derde uur ligt de #20 BMW op de vierde plaats, gevolgd door de twee Peugeots op plaats vijf en zes. De #7 Kobayashi staat voorlopig zevende, voor de #38 Cadillac op plaats acht. De #5 Porsche en #12 Cadillac ronden de top tien af. De #6 Porsche van Laurens Vanthoor ligt voorlopig twaalfde.
De eerste drie uur van de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps eindigt onder een safety car wanneer de #95 United Autosports in de muur eindigt.