2025 Monaco E-Prix: de top drie aan het woord

DoorMatthias Hautekiet

3 mei 2025
Oliver Rowland (Nissan Formula E Team), Nyck de Dries (Mahindra Racing) en Jake Dennis (Andretti Formula E) op het podium tijdens de 2025 Monaco E-Prix.

Oliver Rowland (Nissan) heeft de eerste Monaco E-Prix van het weekend gewonnen. Hiermee heeft de Brit 50 procent van de races tot nu toe op zijn naam staan. Nyck de Vries (Mahindra) en Jake Dennis (Andretti) mochten mee het podium op. Wij spraken de top drie na afloop van hun race.

Oliver Rowland, Nissan Formula E Team

“Ik ben erg tevreden mijn overwinning vandaag. Het team en ik hebben een goede start van het seizoen, waarbij we kunnen voortbouwen op een goed momentum. Ook vandaag zat het gevoel goed tijdens de vrije training en kwalificatie. Tot die crash natuurlijk tijdens de duels. Voor de race leek er geen grote schade te zijn, maar toen ik naar de grid reed hoorde ik toch een vreemd geluid. Het team kon geen problemen vaststellen, maar na tien ronden kreeg ik toch een alarm voor een te hoge temperatuur in de versnellingsbak. Dit had geen invloed op de performance van de wagen en van het team mocht ik doorrijden. Toch heb ik de hele wedstrijd lang dat raar geluid en bijhorende alarm gehoord.”

Nyck de Vries, Mahindra Racing

“Dit is een geweldige dag voor mijzelf én het team. Voor mij persoonlijk is dit mijn hoogste resultaat sinds de Berlijn E-Prix in 2022. (toen nog voor Mercedes, n.v.d.r.). Voor het team is dat dan weer het eerste podium in twee jaar tijd. Dit toont aan dat het harde werk waar we de afgelopen jaren samen aan gewerkt hebben eindelijk loont. We tonen hiermee aan dat we echt vooruitgang boeken. Verder ben ik alvast grote fan van de Pit Boost, omdat het energiemanagement zo minder belangrijk wordt. Een E-Prix wordt hierdoor meer beslecht op pace, en niet zozeer op wie het zuinigste kan racen.”

Jake Dennis, Andretti Formula E

“We hadden een goede strategie en wagen vandaag, maar ik ben enkele seconden verloren door een probleem tijdens de Pit Boost. De snellader werkte niet, waardoor we de reserve moesten gebruiken. Hierdoor kwamen we verder in het veld terecht dan we wilden. Daarnaast was er nog het incident met Nyck in de tunnel, waarvoor ik een tijdstraf van vijf seconden kreeg. Al bij mogen we toch tevreden zijn met dit eerste podium sinds Misano vorig jaar. Vanavond kunnen we echter niet uitgebreid vieren, want morgen volgt nog deel twee van het weekend.”

Morgen is er dus de tweede Monaco E-Prix van het weekend. In tegenstelling tot vandaag krijgen we geen Pit Boost te zien, waardoor het energiemanagement opnieuw wat belangrijker wordt.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be