Oliver Rowland (Nissan) heeft de eerste E-Prix van het weekend in Monaco gewonnen. De Brit kwam vlak voor de Pit Boost aan de leiding te liggen en wist ook daarna goed te verdedigen. Het is ondertussen al de derde keer dat Rowland dit jaar op het hoogste podium eindigt.
De Monaco E-Prix op zaterdag begon best rustig. Er was wel wat geduw in de openingsronde, maar alle rijders hebben heelhuids hun eerste ronden kunnen afleggen. Enkel Nico Müller (Andretti) moest richting de pitstraat sturen door een lekke band. In ronde vijf wapenen Nick Cassidy (Jaguar) en Zane Moleny (Lola Yamaha) als eerste hun attack mode. Cassidy weet hierdoor op te klimmen van de negentiende naar de zesde stek. Ondertussen wordt er tussen Dan Ticktum (Cupra Kiro) en Mitch Evans (Jaguar) stevig gevochten om de zevende plaats. Na een derde in de race wordt de race even geneutraliseerd door een Full Course Yellow. In de eerste bocht (Sainte Devotte) vechten António Félix da Costa (Porsche) en Edoardo Mortara (Mahindra) voor de tiende stek. Hierbij is er net te weinig ruimte voor beide rijders om samen door de bocht te gaan, waarbij da Costa aan het kortste eind trekt. De Portugees eindigt in de muur met een afgebroken vooras.
Pit Boost schudt alles doorheen
Bij de herstart haalt Jake Dennis (Andretti) meteen de Vries (Mahindra) en Wehrlein (Porsche). Beide rijders zijn niet goed wakker. Vlak daarvoor was er nog een incident tussen de Vries en Dennis in de tunnel, waarbij die laatste wel moest versnellen om geen schade te rijden. Omdat dit onder een gele vlag gebeurt, krijgt de Brit meteen een straf van vijf seconden toegekend. Een halve ronde later gaat Rowland voorbij Barnard, waardoor hij de nieuwe raceleider wordt. Bij de start van de veertiende ronde duikt Nick Cassidy (Jaguar) als eerste de pitstraat in voor de Pit Boost. Echter kan hij geen optimaal gebruik maken van het extra vermogen, door een Full Course Yellow voor zijn teamgenoot Mitch Evans die even stil komt te staan vlak voor de pitstraat met computerproblemen. De situatie herstelt zich echter volledig wanneer ook de andere rijders hun Pit Boost nemen. Toch wordt het hele veld grondig doorheen geschud. Na afloop is het Müller die het veld leidt, voor Cassidy en de Vries.
Stevige slotfase
Met 23 van de 29 ronden verreden, wapenen de meeste rijders hun tweede Attack Mode. Hierbij zakt Cassidy, die geen Attack Mode meer over heeft, al snel naar de zesde stek. Ondertussen is er ook nog een incident tussen Taylor Barnard en Pascal Wehrlein. Beide rijders vechten op dat moment voor de zesde stek, maar Barnard raakt bij het contact tussen beide wagens de muur. Hij weet zijn weg nog voort te zetten, maar toch zakt de jongste polesitter ooit in het Formula E Wereldkampioenschap zo terug naar de zestiende stek.
In de laatste ronden wordt er doorheen het hele veld stevig gevochten, maar zonder succes. Na dertig is het Oliver Rowland die voor Nissan zijn derde race van het seizoen wint. Nyck de Vries wordt tweede, gevolgd voor Jake Dennis op plaats drie. Edoardo Mortara valt, ondanks de tijdstraf voor Dennis, net buiten het podium. Müller, Wehrlein, Ticktum en Frijns (Envision) vullen de vijfde tot achtste plaats in. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Maserati) wordt negende en pak zo enkele punten mee. Maximilian Günther (DS) rondt de top tien af.
Het kampioenschap
Dankzij zijn overwinning verstevigt Oliver Rowland zijn leidersplaats met 94 punten. Voor Pascal Wehrlein, die tweede staat met 60 punten, is het zo onmogelijk om dit plaats dit weekend nog ver te nemen. Da Costa staat voorlopig derde (54 punten), voor Taylor Barnard (54 punten) en Nyck de Vries (42 punten). Jake Dennis (42 punten), Edoardo Mortara (39 punten) en Maximilian Günther (38 punten) volgen op plaats zes, zeven en acht. Jake Hughes (27 punten) en Jean-Éric Vergne (26 punten) vullen de top tien verder aan. Vandoorne behoudt ondertussen zijn veertiende plaats, maar heeft nu wel 18 punten achter zijn naam staan.
In het kampioenschap bij de teams leidt Porsche (114 punten), voor Nissan (105 punten) en Mahindra (81 punten). McLaren staat vijfde (66 punten), gevolgd door DS (64 punten) en Maserati (45 punten). Daarna is het aan Jaguar (35 punten) en Lola Yamaha (18 punten). Cupra Kiro (18 punten) en Envision (14 punten) sluiten het kampioenschap af.
Tenslotte is er nog het kampioenschap bij de constructeurs waar Nissan leidt met 173 punten. Porsche staat voorlopig op plaats twee (145 punten), gevolgd door Mahindra (98 punten). Stellantis heeft een vierde stek beet met 96 punten achter zich. Jaguar staat vijfde met 75 punten, terwijl Lola met 19 punten de hekkensluiter is.
Morgen krijgen de rijders een nieuwe kans om zich de kroon van Monaco E-Prix-winnaar toe te kennen. Alleen zal deze zonder Pit Boost zijn, waardoor we eerder een klassieke Formula E-race te zien zullen krijgen. Maar voor het zover is, is er eerst nog een derde vrije training om 8u30, gevolgd door de kwalificaties om 10u40.