Aanbod Leapmotor groeit met start verkoop B10 en lancering nieuwe B05

DoorMatthias Hautekiet

13 oktober 2025
Nieuwe Leapmotor B05

Leapmotor is een van de nieuwe Chinese merken die dit jaar zijn debuut maakte op de Europese markt. Ondersteund door autoreus Stellantis groeien ze snel, zo ook in ons land waar er dit jaar al 571 exemplaren werden ingeschreven. Om hun succes nog extra kracht bij te zetten, start nu de verkoop van de B10. Tegelijkertijd lanceren ze met de B05 een goedkoper model, waarmee ze nu vier wagens in de aanbieding hebben.

Foto’s © Leapmotor

Eigenlijk gingen de orderboeken van de Leapmotor B10 deze zomer al van start, maar nu worden ook de eerste modellen echt aan klanten geleverd. Gebouwd op het LEAP3.5-platform moet deze SUV uit het C-segment concurreren met de Skoda Elroq en de Volkswagen ID.4. Klanten krijgen hierbij de keuze tussen twee batterijen en een elektromotor van 218 pk (240 Nm) op de achteras. Standaard is de B10 te koop met een batterij van 56,2 kWh (55 kWh netto), wat neerkomt op een rijbereik van 361 kilometer (WLTP). Voor deze versie betaal je minstens 29.900 euro. Daarnaast komt er voor 31.900 euro nog een variant met een grotere batterij van 67,1 kWh (65 kWh netto), goed voor een rijbereik van 434 kilometer. Wil je toch nog wat meer comfort, dan kun je kiezen voor de Design-uitvoering vanaf 33.400 euro. Leapmotor vermeldt dat beide batterijen kunnen opladen aan maximaal 165 kW, waarbij het maximaal 26 minuten duurt om van 10 naar 80 procent te laden.

B05: een kleinere SUV

Net onder de Leapmotor B10 positioneert zich de nieuwe B05. Deze elektrische wagen is 4,43 meter lang en heeft meer weg van een hatchback dan van een SUV. Daardoor valt hij vooral te vergelijken met modellen als de Volkswagen ID.3 en de Opel Astra Electric. Om de familieband met de B10 te benadrukken, kreeg de B05 een gelijkaardig design, met bijna identieke lichtblokken. Over de aandrijving blijven Leapmotor en Stellantis voorlopig op de vlakte, maar vermoedelijk gebruikt de B05 dezelfde technische basis als de B10. We rekenen dus op 218 pk op de achteras en twee batterijopties. Wel staat nu al vast dat de B05 iets scherper geprijsd zal zijn.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be