Al van bij de lancering van de Renault 5 E-Tech Electric belooft Renault dat er een variant komt voor minder dan 25.000 euro. Vandaag houdt de Franse constructeur met de voorstelling van de Five. Deze nieuwe basisversie krijgt een motor van 95 pk. Met de batterij van 40 kW kun je een rijbereik tot 312 kilometer halen.
Foto’s © Renault
De elektrische Renault 5 is een groot succes. Hij werd uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar 2025 en duikt steeds vaker in het straatbeeld op. Renault zat dus goed met hun strategie om zowel de nostalgische koper, als de jeugdige koper op zoek naar hippe stadswagen, aan te spreken. Met een vanafprijs van 27.900 euro was hij al best mooi geprijsd, maar daar doen de Fransen nu nog enkele duizenden euro’s van af. Die belofte maakten ze al vorig jaar toen het nieuws kwam dat er een goedkopere basisversie zou aankomen.
Renault 5 E-Tech Electric Five
En dik half jaar later stellen ze nu de nieuwe instapversie voor: de Renault 5 E-Tech Electric Five. Deze krijgt een catalogusprijs van 24.900 euro, waarmee hij dus 3.000 euro goedkoper is van de huidige Evolution-variant. Om tot die prijs te bekomen, bespaart Renault vooral op de tierlantijntjes. Zo lijkt het display op de motorkap niet langer verlicht en is de haaienvin-antenne vervangen door een langere spriet-antenne. Ook ontbreekt het led-vierkant in de koplampen en zijn de wieldoppen zo goed als volledig dichtgemaakt. Echt groot zijn de verschillen dus niet. Verder is het interieur nog steeds stijlvol en mooi afgewerkt, maar dan opnieuw met een wat eenvoudiger design. Het enige echte grote verschil is dat deze versie over een handmatige airconditioning beschikt.
Met een motor van 95 pk en 215 Nm is deze EV vooral ontwerpen voor wie amper buiten de stad rijdt. Van 0 naar 100 km/u sprinten duurt twaalf seconden, wat toch een stuk meer is dan de negen seconden bij de andere versie. De topsnelheid ligt op 130 km/u. Met de kleine batterij van 40 kWh kun je een rijbereik tot 312 kilometer halen op één lading (WLTP). Eens leeg kun je opladen aan maximaal 11 kW AC. Snelladen kan niet, waardoor het 2 uur en 37 minuten om van 15 naar 80 procent te laden. Ook V2L of V2G is niet mogelijk. De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric Five is vanaf vandaag meteen al te bestellen.


Nog een tussenversie
Het goede nieuws houdt trouwens niet op, want in een adem kondigt de Franse constructeur nog een nieuwe versie uit. Vanaf juli kun je in België een Renault 5 E-Tech Electric kopen met de motor van 120 pk en de Comfort Range-batterij van 52 kWh. Hierdoor beschikt de Evolution-variant nu ook over een grotere range van 410 kilometer (WLTP). Opladen kan aan 11 kW of 100 kW aan een snellader. Deze variant is standaard uitgerust met een automatische airconditioning en warmtepomp, terwijl de V2L-functie (vehicle-to-load) om elektrische toestellen tot 3.700 W te voeden als optie kan worden toegevoegd.
De verder uitbreiding van het Renault 5 E-Tech Electric-gamma zal de al populaire elektrische stadswagen ongetwijfeld nog een extra boost geven. In april was het al de best verkopende EV onder de Europese particulieren.