Onderweg met de Lotus Emeya

DoorRedactie

2 juni 2025
Review Lotus Emeya

Lotus is goed op weg om hét automerk te worden voor wie op zoek is naar een elektrische sportwagen. Na de succesvolle lancering van de Eletre, lanceerden ze met behulp van Geely vorig jaar een nieuw model. De Lotus Emeya is een elektrische vierdeurs GT waarmee het vooral de kopers van de populaire Porsche Taycan wil aanspreken.

De Lotus Emeya is een indrukwekkende verschijning op de weg. Dat komt vooral door zijn riante afmetingen. Met een lengte van 5139 mm en een breedte van meer dan twee meter is deze elektrische GT absoluut geen kleine wagen. Hoewel hij volgt op de Eletre SUV, heeft de Emeya een volledig andere neus gekregen. Deze oogt een stuk agressiever, waarbij de dubbele rij dagrijlichten hem een boze blik aanmeten. Aan de achterkant beschikt hij over actieve aerodynamica, waarbij de achterspoiler en diffuser zich aanpassen bij hogere snelheden.

Een zee van ruimte

Dat de Emeya een grote wagen is, is ondertussen duidelijk. Maar het is niet alleen uiterlijk vertoon. Zo is er in de grote koffer 429 tot 509 liter aan bagageruimte. Afhankelijk van de gekozen versie kan ook de achterbank neergeklapt worden, waardoor het volume stijgt naar 1.388 liter. Ook voor de passagiers is er heel wat ruimte dankzij de lange wielbasis van 3,7 meter. Op de achterbank is de ruimte, gezien de mindere hoofdruimte, net iets beperkter dan dat bij de Eletre het geval was. Toch voelt het nog steeds erg comfortabel aan.

Het nieuwe Lotus staat bekend om zijn uitgebreide luxe en comfort en dat is bij de Lotus Emeya niet anders. Als koper word je hier getrakteerd op kwaliteitsvolle, premium materialen. De zetels met (optionele) nappaleder zijn elektrisch verstelbaar en beschikken over zetelverwarming en -ventilatie. Verder is het interieur identiek aan dat van de Eletre. Enkel de bekerhouders en de plaatsing van de ventilatieroosters maken hier het verschil.

Achteruitrijcamera uit 2000

Centraal in het dashboard prijkt een OLED-display van 15,1” groot. Net zoals bij de Eletre draait deze op twee krachtige 8155 Snapdragon-chips van Qualcomm. Een snellere zul je vandaag bijna niet vinden op andere wagens. Alle menu’s zijn intuïtief ingedeeld en laten zich vlot bedienen. Ook voor de passagier op de eerste rij is er een klein schermpje ingewerkt in het dashboard, maar veel meer dan de radio bedienen kun je er niet mee. Standaard wordt de Lotus Emeya geleverd met het KEF Reference audiosysteem (15 speakers). Voor een kleine 6.000 euro extra kun je hier ook kiezen voor de versie met 23 luidsprekers en Dolby Atmos. Verder is er ook nog een app waarmee je de status van je wagen kunt controleren, de klimaatinstellingen kunt bedienen of je smartphone gebruiken als sleutel. Daarnaast geeft de app ook een melding als er kinderen of huisdieren in de cabine achtergelaten worden. Als de temperatuur dan boven de 35 °C stijgt, worden de hulpdiensten automatisch verwittigd en gaan de ruiten allemaal omlaag.

Het klinkt tot nu toe allemaal erg fijn, maar toch moeten we stellen dat er ook een groot minpunt is aan deze wagen. Hoewel hij boordevol camera’s en sensoren zit, is de achteruitrijcamera ondermaats voor een wagen in zijn prijscategorie. Het lijkt wel alsof de beelden gemaakt zijn met een camera uit het jaar 2000. Dit staat in schril contrast met de optionele cameraspiegels die haarscherp zijn. Die laatste vergen overigens wat gewenning, gezien het dieptezicht volledig weg is.

Een beest op de weg

De Lotus Emeya is beschikbaar in twee varianten. De Emeya 600-basisversie beschikt hier over 603 pk en 713 Nm koppel. Dit is genoeg om in amper 4,2 seconden naar 100 km/u te sprinten. Zijn snelle acceleratie houdt hij bij vol tot aan de maximumsnelheid van 250 km/u. Voor onze testweek kregen we van de invoerder de Lotus Emeya 600 Sport SE mee. Deze beschikt over een actief aero-pakket waarbij de lip, diffusor en spoiler bewegen voor meer downforce. Dit zorgt voor een ongelooflijk stabiel rijgedrag. Tegen 250 km/u op de Duitse Autobahn voelt zo aan alsof je op rails rijdt. Wel moet je bij die snelheden accepteren dat er redelijk wat trillingen via de vloerplaat voelbaar zijn. Gelukkig beschikt hij over Active Noise Reducing, waarbij het rolgeluid stevig vermindert wordt door de speakers. Wie graag nog sneller accelereert, kiest beter de Lotus Emeya 900. Deze topversie beschikt over maar liefst 918 pk en 985 Nm koppel. Dat is genoeg om in 2,8 seconden al van 0 naar 100 km/u te sprinten.

Rijhulpsystemen kunnen beter

Volgens Lotus en moederbedrijf Geely is de Lotus klaar voor volledig (Level 5) zelfstandig rijden. Hierbij kan de wagen volledig zelfstandig van A naar B rijden, ongeacht de weg- en weersomstandigheden. Gezien dit in Europa nog niet toegelaten is, wordt deze beperkt tot Level 2 autonoom rijden. Daarbij valt eigenlijk op dat de Emeya het niet zo goed doet als bijvoorbeeld de Audi E-Tron. De lane-assist werkt best goed, maar heeft last met moeilijk zichtbare lijnen. Daarnaast remt de actieve cruisecontrol veel te agressief af, waardoor we deze liever uitzetten omdat het gevaarlijk wordt voor achterliggers. Op zich is het toch vreemd dat Lotus er gezien alle sensoren, camera’s en LiDARs er niet in slaagt om dit goed op punt te zetten.

Verder moeten we ook nog even vermelden dat de Lotus Emeya niet over een volledige ‘one pedal’ beschikt. Regeneratief remmen doet hij wel, maar volledig tot stilstand komen zit er niet in. Rear Wheel Steering is standaard bij de Emeya 900. Hoewel het voor de 600 een optie is (als onderdeel van het Dynamic Handling Pack), vinden we dit een onmisbare toevoeging, want zelfs met deze optie blijft de draaicirkel van de Emeya vrij ruim.

Actieradius tot 580 kilometer

Een grote batterij van 102 kWh (98,8 kWh bruikbaar) levert de nodige stroom aan de motoren. Volgens de WLTP-norm moet dit genoeg zijn om een actieradius tussen de 500 en 580 kilometer te halen. Zelf noteren een verbruik van ongeveerd 23 kWh/ 100km, goed voor een realistisch rijbereik van 430 kilometer. Eens leeg kun je dankzij het 800V-platform snelladen aan maximaal 420 kW. In de praktijk is dit echter niet haalbaar, gezien de meeste laders al stoppen bij 400 kW. Toch is dit genoeg om in amper een kwartier van 10 naar 80 procent te laden. AC-laden kan aan maximaal 22 kW.

Conclusie

Met de Lotus Emeya bewijst het merk nog meer eens dat ze met de steun van Geely kunnen uitgroeien tot een grote speler. Wie het gevoel van de sportwagens van vroeger zoekt, is hier aan het verkeerde adres. Toch zijn de ingenieurs erin geslaagd om een sportieve GT op de markt te zetten die zowel op de rechte stukken, als in de bochten uitstekend rijdt. Daarbovenop komt dan nog eens het grote comfort en de premium afwerking. Verder is hij technologisch erg geavanceerd, zolang je niet te veel naar de rijhulpsystemen kijkt. Het grootste nadeel van de Lotus Emeya is dan weer de aandacht die je ermee krijgt. Waar je ook komt, mensen zullen je gezien hebben.

Wie de Lotus Emeya zelf wil aanschaffen, telt daar minstens 110.190 euro voor neer in de basis 600 GT-versie. Voor onze testwagen, de Lotus Emeya S (nu 600 Sport SE), betaal je 153.960 (inclusief zo goed als alle opties).

Vermogen
303 pk
Koppel
713 Nm
Batterij (netto)
98,9 kWh
Basisprijs
€ 110.190
Prijs getest model
€ 153.960
Bereik (WLTP)
580 km

Voor onze test reden we rond met de Lotus Emeya S. Deze versie is vandaag door de herschikking van de pakketten niet meer verkrijgbaar, maar komt grotendeels overeen met de 600 Sport SE.

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be