Voor Stoffel Vandoorne (Maserati MSG Racing) was het geen makkelijk raceweekend in Shanghai. Tijdens de eerste race op zaterdag had hij problemen met de Pit Boost, waardoor hij buiten de punten finishte. Bij de tweede race op zondag wist hij toch enkele punten te sprokkelen met een finish op de zevende plaats.
Foto © Formula E – Simon Galloway/LAT Images
Dat het geen top-weekend was voor Maserati kun je wel stellen. Vooral tijdens de race op zaterdag ging het mis voor het team. Stoffel kwalificeerde als veertiende en zou, mits een goede strategie, toch in de punten moeten kunnen eindigen. Een probleem met de Pit Boost zorgt er echter voor dat hij enkele belangrijke seconden verliest en finisht zo als elfde.
“We gingen vrij goed na de start; we gingen vroeg in de aanval, kwamen na een paar ronden aan de leiding van de race en positioneerden ons in de juiste groep voor de Pit Boost. Helaas ging het bij de Pit Boost mis voor ons. We hadden een probleem met de lader en verloren daarmee een behoorlijk aantal seconden. Daardoor zakten we naar de laatste plaats en moesten we onze strategie volledig veranderen. Het was moeilijk om efficiënt te zijn, omdat we alleen op de baan waren en niet konden profiteren van de slipstream. Ik heb de tweede Attack Mode laat ingezet om wat posities goed te maken, maar eindigde net buiten de punten. Als ik ernaar kijk, waren we maar een paar seconden verwijderd van het podium, maar de zes seconden die we verloren hebben in de Pit Boost hebben ons vandaag uiteindelijk punten gekost.“
Punten op zondag
Voor de race op zondag had de Belg meer geluk. Ondanks de barslechte weersomstandigheden en sterk verkorte sessies kwalificeerde Vandoorne zich als achtste. Na een start achter de safety car was het al meteen duidelijk dat het geen makkelijke race zou worden. Door het natte circuit en de vele plassen, gingen meerdere rijders, waaronder ook Stoffel, aan het slippen. Uiteindelijk wist hij met een zevende plaats toch enkele punten te scoren voor het team.
“Vandaag was een heel lastige dag, vooral aan het begin van de race; het zicht maakte het moeilijk. Ik voelde me in het begin niet erg competitief, maar naarmate de race vorderde, kwamen onze banden steeds beter in vorm en konden we steeds meer tempo maken. Daardoor konden we wat posities terugwinnen en eindigden we uiteindelijk op P7. Ik denk dat we in het begin iets te veel terrein hebben verloren en dat er aan het einde niet veel meer over was.”