Nick Cassidy (Jaguar) start straks de tweede Shanghai E-Prix van het weekend. Door de hevige regenval werd beslist geen duels te houden tijdens de kwalificatie. Bijgevolg is het de snelste tijdens de groepskwalificatie die de startvolgorde bepaald. Hierbij start onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Maserati) straks als achtste.
Foto © Formula E
De hevige regen van deze ochtend (nacht voor ons in België) was gisteren al voorspeld. Daarom zijn alle sessie vandaag, inclusief de race straks, met enkele uren vervroegt. Voorafgaan aan de kwalificatie was er nog de derde vrije training, die belangrijker was dan normaal. Als de volgende sessie op de planning niet zou doorgaan, is het namelijk deze die de startvolgorde van de race zou bepalen. Eerder deze maand zagen we in Tokyo al hoe groot die impact kan zijn. De sessie werd echter al na zeven minuten stilgelegd omdat er te veel rijders in het grind terechtkwamen. Even leek het alsof de derde vrije nog zou herstarten, maar de regen viel met bakken uit de lucht. Hierbij is het Nick Cassidy die het veld aanvoert met een 1:36:198 op de klok. Een tijd die bijna 26 seconden langzamer is dan tijdens de sessies gisteren. Jean-Éric Vergne (DS) en Robin Frijns vullen de top drie verder aan. Stoffel Vandoorne zet er een elfde tijd neer.
Some serious spinning action for de Vries 👀@Hankook_Sport #ShanghaiEPrix pic.twitter.com/aLhI1Y3rAZ
— Formula E (@FIAFormulaE) June 1, 2025
Korte kwalificatie
Even leek het alsof de kwalificaties niet zouden doorgaan, maar na 45 minuten werden de rijders in Groep A toch het circuit opgestuurd. Daarbij kregen meerdere rijders waaronder Cassidy, Hughes (McLaren) en Rowland (Nissan) een waarschuwing omdat ze te traag reden. Echter is rijden in deze omstandig geen evidentie, waardoor het ook bij een waarschuwing bleef. Aan het einde van de eerste groepssessie was het Nick Cassidy die met 1:31.305 de snelste tijd laat noteren, gevolgd door Pascal Wehrlein (Porsche) en Jake Hughes. Door de hevige regenval gingen ook nu heel wat rijders aan het spinnen.
Daarna was het de beurt aan de rijders in Groep B. Ook zij hebben alle moeite van de wereld om een goede ronde neer te zetten. Hierbij krijgen Barnard (McLaren), Vandoorne en Frijns (Envision) allemaal de zwart-witte vlag omdat ze te traag rijden. De sessie werd zelf even stilgelegd wanneer Sébastien Buemi aan het spinnen ging door problemen met de remmen. Hij wist zijn wagen gelukkig snel te herstarten, waarna hij richting de pitstraat kroop. De sessie werd nog even hervat, maar uiteindelijk werd ze alsnog vroegtijdig beëindigd. Hier is het António Félix da Costa (Porsche) die de snelste tijd (1:32.952) neerzet. Lucas di Grassi (Lola Yamaha) en Jean-Éric Vergne volgen op plaats twee en drie. Stoffel Vandoorne doet het ook niet slecht met een vierde tijd, goed voor een achtste startplek.


Normaal zouden nu nog de duels volgen, maar de regenval is te hevig. Hierdoor is het de tijden tijdens de groepskwalificatie die de startvolgorde bepaald.
Startvolgorde Shanghai E-Prix
- Nick Cassidy (Jaguar)
- António Félix da Costa (Porsche)
- Pascal Wehrlein (Porsche)
- Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
- Jake Hughes (Maserati)
- Jean-Éric Vergne (DS)
- Nyck de Vries (Mahindra)
- Stoffel Vandoorne (Maserati)
- Maximilian Günther (DS)
- Nico Müller (Andretti)
- Zane Maloney (Lola Yamaha)
- Robin Frijns (Envision)
- Mitch Evans (Jaguar)
- Taylor Barnard (McLaren)
- Edoardo Mortara (Mahindra)
- Sam Bird (McLaren)
- Oliver Rowland (Nissan)
- Jake Dennis (Andretti)
- Dan Ticktum (Cupra Kiro)
- Sébastien Buemi (Envision)
- Norman Nato (Nissan)
- David Beckmann (Cupra Kiro)
Normaalgezien zou de race om iets na 7 uur Belgische tijd starten. Echter heeft de wedstrijdleiding beslist om de start met een uur uit te stellen, in de hoop dat het dan minder zal gaan regenen. De lokale buienradar bevestigt alvast dat dit geen slecht idee is, als ziet het er nog steeds naar uit dat het zal blijven regenen.