Nick Cassidy (Jaguar) heeft de tweede Shanghai E-Prix van het weekend gewonnen. De Kiwi startte vanaf polepositie en domineerde de volledige natte race van begin tot einde. De Porsches van Pascal Wehrlein en António Félix da Costa vullen het podium verder aan. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Maserati) wordt zevende.
Foto’s © Formula E – Alastair Staley/LAT Images
Door de hevige regenval in China vandaag werd de start van de tweede Shanghai E-Prix van het weekend eerst met twee uur vervroegd. Echter was de regen zo hevig, waardoor deze elfde manche van het 2025 FIA World Endurance Championship alsnog pas om 8u30 (Belgische tijd) werd aangevat. Hierbij is het Nick Cassidy die, na een verkorte kwalificatie, vanaf pole achter de safety car mocht starten. De Porsche Taycan start met een rondetijd van 1:49, maar na een zestal ronden later ontstaat er stilaan een droge lijn, waarna we een rollende start krijgen.
Moeilijke omstandigheden
Bij de rollende start wapent zo goed als de volledige top tien meteen hun eerste Attack Mode. Het extra vermogen is in deze natte omstandigheden geen groot voordeel. Wel is de vierwielaandrijving meer dan welkom bij het uitaccelereren van de bochten. Bovendien weten de rijders geen voordeel te halen uit het extra vermogen, gezien alle wagens voor hen ook met de Attack Mode rijden. Ondanks dat er een iets of wat droge lijn ontstaat, blijft het erg moeilijk voor de rijders om hun wagen rond het circuit te sturen. We zien dan ook een bijna constante stroom van rijders die naast het track eindigen.
A wobbly Dennis in the wet 😬@Hankook_Sport #ShanghaiEPrix pic.twitter.com/bFOtmftujs
— Formula E (@FIAFormulaE) June 1, 2025
Günther haalt finish niet
Met nog acht ronden te gaan krijgen we met Maximilian Günther (DS) een eerste uitvaller van deze Shanghai E-Prix. De Duitser krijgt een melding om meteen te stoppen door een ‘Red Car. Zijn wagen staat veilig langs de weg, waardoor de rest van de race gewoon kan doorgaan. Toch is het opvallend dat zijn DS E-TENSE FE25 het voor de tweede keer begeeft in natte omstandigheden. Ook in Tokyo deed zich een gelijkaardig voorval voor. Dit doet vermoeden dat een van de dichtingen de wagen onvoldoende afsluit, waardoor opspattend water zich naar binnen werkt. Een groot contrast voor Günther, die gisteren nog zijn tweede wedstrijd van het seizoen won.
Drie extra rondes
Door de best lange safety car aan het begin van de wedstrijd, krijgen we drie extra ronden in de Shanghai E-Prix. Bij dat bericht wapenen alle rijders die dat nog niet gedaan hebben hun tweede attack mode. Hierbij laat de regie ook de energiepercentages nog eens zien. Het valt op dat Wehrlein, da Costa, Hughes en Vandoorne alle vier over minder energie beschikken dan de rest van het veld. Bovendien worden de rijders ook moe, waarbij er heel wat aan het spinnen gaan.
Na een goed uur geracet te hebben, komt Nick Cassidy als eerste over de finishlijn. Dit is zijn achtste overwinning al in zijn Formula E-carrière en zijn eerst sinds de 2024 Berlijn E-Prix. Pascal Wehrlein en António Félix da Costa vullen het podium verder aan voor Porsche. Stoffel Vandoorne wist 1 plaats goed te maken en eindigt als zevende.
Het kampioenschap
In het kampioenschap blijft Oliver Rowland (Nissan) leiden met 171 punten. Hij finishte vandaag slechts als dertiende, maar heeft een te grote voorsprong om zijn leiding nu al af te geven. Pascal Wehrlein stijgt opnieuw naar de tweede plaats (103 punten), gevolgd door zijn teamgenoot António Félix da Costa (88 punten) op plaats drie. Taylor Barnard (McLaren) valt met 86 punten net buiten de top drie. Plaats vijf en zes is voor DS Penske met Vergne (74 punten) vijfde en Günther op P5. Nick Cassidy stijgt dankzij zijn extra punten vandaag naar de zevende plaats (56 punten). Nyck de Vries (Mahindra – 56 punten), Jake Dennis (Andretti – 56 punten) en Dan Ticktum (55 punten) vervolledigen de top tien. Vandoorne staat na deze double header in Shanghai op de elfde plaats met 50 punten.
Bij de teams neemt Porsche met 191 punten het kampioenschap over van Nissan. De Japanners staan nu dus tweede met 190 punten. DS behoudt hun derde plaats (145 punten), voor McLaren (113 punten) en Mahindra (103 punten). Plaatsen zes tot en met acht worden gevuld door Maserati (89 punten), Andretti (88 punten) en Jaguar (86 punten). Envision (62 punten) en Cupra Kiro (55 punten) ronden de top tien af. Lola Yamah blijft laatste met 30 punten.
Tenslotte is er nog het constructeurskampioenschap waar Nissan leidt met 285 punten, voor Porsche (260 punten) en Stellantis (213 punten). Jaguar staat vierde met 184 punten, gevolgd door Mahindra (129 punten) en Lola (41 punten).
Nu wordt het even rustig in het elektrische kampioenschap, maar heel wat van de rijders zullen over twee weken strijden tijdens de 24 Hours of Le Mans. Het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap gaat opnieuw verder op 21 juni. Dan wordt in Indonesië de 2025 Jakarta E-Prix verreden.