Maximilian Günther (DS) zal straks de eerste Shanghai E-Prix van het weekend vanaf pole positie. De Duitser wist Oliver Rowland (Nissan), Nick Cassidy (Jaguar) en Taylor Barnard (McLaren) achter zich te houden in de duels en zal zo straks vanaf de eerste plaats vertrekken. Stoffel Vandoorne (Maserati) start dan weer vanaf de veertiende plaats.
Foto © DS Performance – Julien Delfosse / DPPI
Voorafgaan de kwalificatie was er nog de derde vrije training, waar António Félix da Costa (Porsche) de snelste tijd neerzette. Gisteren was hij ook al de snelste rijder tijdens de eerste vrije training. Ook Taylor Barnard en Nyck de Vries (Mahindra) tonen veel pace met een tweede en derde tijd. Daarna volgen Günther, Hughes (Maserati), Dennis (Andretti) en Cassidy (Jaguar). Stoffel Vandoorne zette tijdens deze tweede oefensessie een achtste tijd neer, terwijl Nico Müller (Andretti) en Zane Maloney (Lola Yamaha) de top tien afronden.
Günther domineert groepskwalificatie
Na de tweede vrije training volgen de groepskwalificaties, waar rondetijden echt van belang zijn. Hier is het Maximilian Günther die de dominerende factor is. Hij zet er meteen een stevige 1:09.939 op de klok, een tijd die niemand in Groep A of Groep B nog zou verbeteren. Naast Günther zetten ook Jake Dennis, Nick Cassidy en Oliver Rowland een tijd neer die goed genoeg is om door te gaan naar de duels. In Groep B is het Taylor Barnard die het veld aanvoert, gevolgd door Nyck de Vries, Pascal Wehrlein (Porsche) en David Beckmann (Cupra Kiro). Stoffel Vandoorne zet er een zevende tijd neer, waardoor hij straks als veertiende start hier in Shanghai.


Günther bemachtigt tweede pole van het seizoen
Wie het kampioenschap al even volgt, weet ondertussen al dat de vier snelste rijders uit beide groepen het nu tegen elkaar moeten opnemen in de duels. Ook hier blijft Günther domineren. Als eerste verslaat hij Oliver Rowland met bijna drie tienden van een seconde. Zo komt er na drie races een einde aan de reeks van poleposities voor Rowland. Hij zal straks starten als zesde. Voor Günther volgt hierna de halve finale van de duels, waar hij het opneemt tegen Nick Cassidy. Ook hier weet de DS-rijder zijn tegenstander te verpletteren met een voorsprong van bijna drie tienden. Voor het laatste duel moet hij het opnemen tegen Taylor Barnard. De McLaren-rijder had net daarvoor Pascal Wehrlein verslagen en moet zo dus duelleren met Günther. Met een mooie 1:08.621 zet Barnard een van de betere rondetijden van deze kwalificaties op de teller, maar opnieuw is het Maximilian Günther die bewijst hoe graag hij vanaf de eerste plek wil vertrekken. Hij doet er namelijk nog eens vier tienden vanaf en bemachtigt met een 1:08.234 zo zijn tweede pole van het seizoen.
Startvolgorde 2025 Shanghai E-Prix
- Maximilian Gütnher (DS)
- Taylor Barnard (McLaren)
- Pascal Wehrlein (Porsche)
- Nick Cassidy (Jaguar)
- Nyck de Vries (Mahindra)
- Oliver Rowland (Nissan)
- Jake Dennis (Andretti)
- David Beckmann (Cupra Kiro)
- Jake Hughes (Maserati)
- Jean-Éric Vergne (DS)
- Edoardo Mortara (Mahindra)
- Sam Bird (McLaren)
- Nico Müller (Andretti)
- Stoffel Vandoorne (Maserati)
- Norman Nato (Nissan)
- Robin Frijns (Envision)
- António Félix da Costa (Porsche)
- Zane Maloney (Lola Yamaha)
- Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
- Sébastien Buemi (Envision)
- Dan Ticktum (Cupra Kiro)
- Mitch Evans (Jaguar)
De eerste Shanghai E-Prix van het weekend start straks om iets na 9 uur Belgische tijd. Voor de wedstrijd van straks zal ook de Pit Boost opnieuw een rol spelen, waarbij de GEN3 EVO-wagens kortstondig aan 600 kW worden opgeladen. Benieuwd wat dat zal geven op dit circuit waar de snelheid sowieso al erg hoog ligt. Hier lees je alvast nog eens na hoe het kampioenschap er vlak voor de race voor staat.