2025 Shanghai E-Prix: 1-2 voor Günther en DS, Vandoorne elfde

DoorMatthias Hautekiet

31 mei 2025
Maximilian Günther en Jean-Éric Vergne bezorgen het DS Penske Formula E Team een dubbel podium tijdens de Shanghai E-Prix © formula E

Maximilian Günther (DS) heeft de eerste Shanghai E-Prix van het weekend gewonnen. De 27-jarige Duitser wint zo voor de tweede keer dit seizoen een manche van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Met ook zijn teamgenoot Jean-Éric Vergne mee op het podium is dit een mooie dag voor het DS Penske Formula E Team. Taylor Barnard (McLaren) eindigt als derde.

Foto © Formula E

Het begin van deze wedstrijd was niet echt om over naar huis te schrijven. Net zoals vorig jaar kregen we hier een peloton race te zien, waar niemand de leiding wil nemen. Zowat de helft van het veld komt hierbij wel eens op de eerste plaats te liggen. Stoffel Vandoorne (Maserati) is de eerste rijder die zijn attack mode wapenten raast zo van de veertiende naar de eerste plaats. Na afloop laat hij zichzelf opnieuw enkele plaatsen zakken, om zo toch wat energie te sparen.

Pit Boost

Nico Müller (Andretti) is de eerste rijder die de pitstraat inrijdt voor de Pit Boost. Twee ronden later doet de helft van de grid hetzelfde, waaronder ook Stoffel Vandoorne. Na hun snelle laadstop aan 600 kW wapenen de meeste rijders meteen ook een attack mode. Enkel Mitch Evans (Jaguar) en Vandoorne houden er een andere strategie op na. Voor Oliver Rowland (Nissan) verloopt de Pit Boost perfect. Hij duikt vanaf de eerste plaats de pitstraat in, en komt daarbij net voor de rest van het veld die al een energieboost kregen uit. Ook voor Wehrlein (Porsche) en Günther verloopt alles naar wens. Na afloop van de Pit Boost leidt polesitter Maximilian Günther de wedstrijd, gevolgd door Wehrlein, Frijns en Rowland. Vandoorne ligt op dit moment op de negentiende plaats.

Plankgas tot het einde

Met nog zeven ronden te gaan verandert het type race beduidend. Hierbij krijgen we eindelijk een echte wedstrijd te zien, waarbij het plankgas is tot het einde. Taylor Barnard neemt hierbij de leiding dankzij de Attack Mode. Echter gaan Rowland en Günther hem, ook gebruikmakend van hun laatste Attack Mode, weer voorbij. Daarbij is het Günther die één ronde langer kan genieten van de volledige 350 kW, waarbij hij opnieuw de leiding neemt met een voorsprong van meer dan drie seconden. Achter hem vechten Barnard, Rowland, Ticktum (Cupra Kiro) en Nato (Nissan) hevig voor het podium. In de laatste ronde heeft Vergne een klein maar belangrijk energievoordeel op zijn voorliggers. Hierbij weet hij nog drie plaatsen goed te maken. Günther komt als eerste over de eindmeet, gevolgd door zijn teamgenoot Jean-Éric Vergne. Voor Maximilian Günther is dit al de tweede overwinning van het seizoen. Ook DS mag tevreden zijn, met hun allereerste 1-2 ooit in het elektrische kampioenschap. Onze Landgenoot Stoffel Vandoorne komt uiteindelijk als elfde over de eindmeet.

Het kampioenschap

In het kampioenschap bij de rijders is het Oliver Rowland die de leiding behoudt met 171 punten achter zich. Taylor Barnard (McLaren) springt over beide Porsches van de vierde naar de tweede plaats (85 punten). Pascal Wehrlein staat voorlopig derde met 84 punten, voor zijn teamgenoot António Félix da Costa met 73 punten. De vijfde en zesde plaats zijn voorlopig voor de DS’en van Günther (71 punten) en Vergne (64 punten). Daarna volgen Nyck de Vries (Mahindra – 56 punten), Jake Dennis (Andretti – 56 punten) en Dan Ticktum (Cupra Kiro – 55 punten). Sébastien Buemi (Envision) rondt de top tien af met 47 punten. Stoffel Vandoorne zakt ondertussen twee plaatsen en staat nu twaalfde met 44 punten.

Bij de teams is het Nissan die de leiding behoudt (190 punten), gevolgd door Porsche (157 punten) en DS (135 punten). Plaats vier en vijf zijn voor McLaren (112 punten) en Mahindra (103 punten). Andretti staat nu zesde (80 punten), voor Maserati (71 punten) en Jaguar (58 punten). Envision (58 punten), Cupra Kiro (55 punten) en Lola Yamaha (28 punten) vullen het kampioenschap verder aan.

Tenslotte is er nog het kampioenschap bij de constructeurs. Ook hier is het Nissan die met 281 punten aan de leiding staat. Porsche (226 punten) en Stellantis (191 punten) vullen de top drie verder aan. Daarna volgt Jaguar (151 punten), voor Mahindra (128 punten) en Lola Yamah (33 punten).

Morgen om 7u05 gaan we opnieuw racen in Shanghai. Maar eerst zijn er deze nacht nog de derde vrije training om 1 uur en de kwalificaties om 3 uur. Hier ontdek je nog eens hoe je alles live kunt volgen. De tweede racedag dit weekend kan wel eens voor verrassingen zorgen, door de slechte weersvoorspellingen voor morgen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be