Riese & Müller is al geruime tijd een gevestigde waarde in het fietslandschap. Al sinds 1995 brengen ze hoogwaardige fietsen op de markt. De laatste jaren zijn daar ook e-bikes en speed pedelecs bijgekomen. Een van de nieuwste modellen in het gamma is de Delite5 GT Pinion HS, een speed pedelec uitgerust met de Pinion MGU en achtervering. Deze konden we de afgelopen weken uitgebreid testen en het verdikt ontdek je in deze review.
De Delite5 GT Pinion HS van Riese & Müller is net zoals de Supercharger een sportief uitziende fiets met een premium look. Als speed pedelec beschikt hij standaard over een geveerde voorvork en zelfs achtervering. Het robuuste aluminium frame is te verkrijgen in twee kleuren: Amber en Stone grey (zoals onze testfiets). Het geheel oogt best knap, waarbij het zwart van de spatborden, bagagedrager en motorunit bijdragen tot een premium look. Alleen blijft het erg jammer dat ze er in Duitsland voor blijven kiezen om de kabels niet in het stuur in te werken. Hierdoor oogt deze speed pedelec langsvoor bekeken nogal slordig.

Krachtige Pinion MGU-middenmotor
Riese & Müller pakt op de Delite5 GT Pinion HS uit met de Pinion MGU (Motor.Gearbox.Unit) E1.12S. Deze Unit van Pinion combineert de middenmotor en het versnellingsapparaat in een. De krachtige motor levert een piekvermogen tot 800 W en 85 Nm koppel. Gekoppeld aan de 12 speed geïntegreerde versnelling rijdt je zo in geen tijd 45 kilometer per uur. Een snelheid die je moeiteloos kunt aanhouden. Via het Smart.Shift-systeem van Pinion kun je handmatig elektronisch schakelen met de twee hendels aan het stuur. Daarnaast zijn er ook drie automatische standen: Start.Select, Pre.Select en Auto.Shift. Met Start.Select kun je via de app een standaard startversnelling instellen. Op die manier moet je niet terugschakelen bij het afremmen, en start je meteen vanuit een voor jou prettige versnelling aan de verkeerslichten. Pre.Select en Auto.Shift moeten dat fijne rijgevoel verder versterken. Die eerste zorgt ervoor dat je na het coasten of afremmen automatisch in de juiste versnelling kunt hernemen. Met Auto.Shift ga je dan weer automatisch opschakelen in functie van je ingestelde cadans. De Gates drive belt CDX brengt het vermogen vervolgens over op het achterwiel.

FIT-Systeem
Zoals je wel vaker ziet op fietsen uitgerust met de Pinion MGU of versnelling is ook de Delite5 GT Pinion HS uitgerust met het FIT-systeem. Hierdoor kun je de middenmotor en het versnellingsapparaat volledig personaliseren naar je eigen rijstijl. Daarnaast krijg je via het grote (optionele) Comfort display heel wat informatie over je dagelijkse ritten terug. Zo krijg je bijvoorbeeld inzichten in gemiddelde vermogen en het stroomverbruik tijdens een rit. Via de FIT-systeem kun je in de app ook een adres instellen om dan via het display te navigeren. De echt doorwinterde fietsers kunnen ook hun hartslagmeter via de app koppelen. Alles werkt enorm vlot, alleen is het jammer dat er opnieuw gekozen wordt voor een afneembaar display. Hierdoor moet je bij elke stop steeds zorgen dat je het display meeneemt.

Teleurstellend rijbereik
De Riese & Müller Delite5 GT Pinion HS speed pedelec is verder uitgerust met de FIT BAT Tubepack batterij van 800 Wh. Deze is mooi geïntegreerd in het frame en is uitneembaar wanneer nodig. Hiermee kun je maximaal 40 kilometer afleggen in de hoogste stand (Fly). Alleen is dat toch wel wat teleurstellend voor een fiets van bijna 10.000 euro. Een tweede batterij, zoals het op enkele andere modellen aanbiedt, zou dus zeker welkom zijn.
Degelijke materialen
Verder is de Delite5 GT uitgerust met heel wat degelijke materialen. Zo is deze goed afgeveerd dankzij de Federgabel Fox AWL voorwerk en Fox Float Rhythm achterveer. Deze kun je bovendien instellen op het gewicht van de rijder met het meegeleverde pompje. De Supernova M99 Mini Pro-45 komlamp biedt met 700 lumen een prima zicht. Dankzij het grootlicht van 1.300 lumen kun je zo tot wel 300 meter ver kijken. Voor de banden krijg je als klant de optie tussen de Schwalbe Super Moto-X 62-584 Reflex of de Schwalbe Johnny Watts 365 60-584. Die laatste zijn vooral bedoeld voor wie vaak gaat offroaden. Verder is er nog de dropper zadelpen, waarmee je via de hendel op het stuur je zadel on the go wat hoger of lager kunt zetten.

Conclusie: de comfortabelste fiets van het moment
Na een paar honderd kilometer met de Riese & Müller Delite5 GT Pinion HS gereden te hebben, kunnen we niet anders dan enthousiast zijn over deze speed pedelec. Dankzij de Pinion MGU met geïntegreerd slim schakelsysteem rijdt je moeiteloos 45 km/u. Doordat je met een middenmotor werkt, heb je bovendien een erg laag zwaartepunt, wat bijdraagt aan veel vertrouwen in de bochten. Door de uitgebreide achterveer en de geveerde voorvork wordt elke rit ongelooflijk comfortabel. Wie er vaak tegen 45 km/u op uitrekt, weet dat putten in de weg wel eens voor gevaarlijke situaties kunnen zorgen. Echter voel je deze amper bij een rit met de Delite5 GT. Het enige wat ons eigenlijk echt stoort, is het ontbreken van een grotere batterij. De huidige 800 Wh-batterij maakt de opties voor een verdere rit best beperkt. Toch blijft dit de ideale speed pedelec voor wie zijn dagelijkse kilometers woon-werkverkeer in alle comfort wil afleggen. Vanwege zijn comfort is de Delite5 GT Pinion HS de Rolls-Royce onder de speed pedelecs.
Wie zelf de aankoop van de Riese & Müller Delite5 GT Pinion HS overweegt, telt daar zo’n 8.949 euro voor neer. Hierbij krijg je als koper de keuze tussen drie frame hoogtes: 47 cm (170-180 cm), 51 cm (1,75-1,90 cm) of 56 cm (180-200 cm). Met dezelfde opties zoals het grotere Comfort-display en de extra slotketting kom je uit op een prijs van 9 203,80 euro.
Riese & Müller Delite5 GT Pinion HS speed pedelec

Totaal
De Riese & Müller Delite5 GT Pinion HS behoort tot de meest comfortabele speed pedelecs van dit moment. Dankzij de krachtige Pinion MGU-middenmotor en hoogwaardige vering biedt deze snelle e-bike een uitzonderlijk rijcomfort en prestaties die hem tot een van de topmodellen op de markt maken. Zijn enige achilleshiel is de relatief compacte batterij, die de actieradius wat beperkt in vergelijking met sommige concurrenten.