2025 Tokyo E-Prix: Rowland wint op zondag, Vandoorne mist finish

DoorMatthias Hautekiet

18 mei 2025
TOKYO, JAPAN - MAY 18: Oliver Rowland of Great Britain driving the (23) Nissan Formula E Team Nissan e-4ORCE 05 on track during practice, ahead of the Tokyo E-Prix, Round 9 of the 2025 FIA Formula E World Championship at Tokyo Street Circuit on May 18, 2025 in Tokyo, Japan. (Photo by Alastair Staley/LAT Images)

De tweede racedag in Tokyo werd volledig gedomineerd door Oliver Rowland (Nissan). De Brit startte vanaf polepositie en won uiteindelijk deze negende manche van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Pascal Wehrlein (Porsche) komt als tweede over de eindmeet, voor Dan Ticktum (Cupra Kiro). Voor Ticktum is dit zijn allereerste podium uit zijn Formula E-carrière. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (Maserati) haalt het einde van de race niet.

Foto © Formula E – Alastair Staley/LAT Images

De eerste ronden van de tweede Tokyo E-Prix van het weekend verlopen rustig. Hierbij heeft Oliver Rowland een mooie start, terwijl Pascal Wehrlein de druk op Dan Ticktum meteen goed opvoert. Al in de derde ronde is het Jakes Hughes (Maserati) die als eerste zijn Attack Mode wapent. Hiermee weet hij in één keer bijna tien plaatsen goed te maken. Dit maakt nogmaals eens duidelijk hoeveel verschil die 50 extra kW (ongeveer 65 pk) en vierwielaandrijving wel niet maakt. In ronde acht zien we de eerste wissel aan de top van deze race. Het is Dan Ticktum die, via de Attack Mode, zichzelf naar de eerste plaats weet te rijden. Polesitter Rowland zakt uiteindelijk terug naar de vierde stek, wanneer ook Wehrlein en Barnard (McLaren) hem voorbij razen.

Wehrlein leidt middenfase

Meteen na een korte Full Course Yellow om wat brokstukken te ruimen, wapent Vandoorne zijn eerste Attack Mode van de race. Hiermee stijgt hij van de negentiende naar de veertiende stek. Halverwege de wedstrijd neemt Pascal Wehrlein de leiding van de race over van Dan Ticktum. Tegelijkertijd ontgrendeld ook Rowland voor het eerst vandaag zijn extra vermogen. Doordat Nick Cassidy (Jaguar) voor hem net hetzelfde doet, heeft hij echter maar weinig mogelijkheden om zich verder naar voren te werken.

Chaos tot de finish

Met nog negen ronden op de teller wapent de volledige top acht hun Attack Mode. Hierdoor ontstaat een trein van GEN3 EVO Formula E-wagens, waarbij inhalen bijna onmogelijk is. Toch weet Rowland met een voordeel van 45 seconden op Wehrlein de Duitser in te halen. Pascal Wehrlein verdedigt hier stevig en duwt Rowland bijna in de muur, maar de Brit houdt het hoofd koel en komt zo opnieuw aan de leiding te liggen. De Porsche-rijder geeft zich echter niet zomaar gewonnen en probeert zijn plaats terug te nemen. Achter hen ontstaat een hevig gevecht tussen Ticktum, Barnard, Mortara (Mahindra) en Dennis (Andretti) voor het podium. Taylor Barnard eindigt hierbij in de muur nadat Edoardo Mortara op zijn achterwiel inrijdt. Hierdoor krijgen we tijdens deze negende race van het 2025 ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap de safety car te zien. Ook Vandoorne haalt het einde van de race niet. Onze landgenoot wist zich op te werken naar de twaalfde plaats, maar stuurt dan plots richting de pitstraat waar hij uitstapt. Tenslotte finisht ook Mitch Evans (Jaguar) niet. De Kiwi komt zelfs niet aan de start na een stevige crash tijdens de kwalificaties.

Met nog één ronde te gaan mogen de rijders nog een laatste keer echt racen. Er wordt hierbij nog wel wat geduwd en getrokken, maar echt inhalen zit er niet meer in. Oliver Rowland wint zo de tweede E-Prix van het weekend. Een mooier einde voor Nissan’s thuisrace kan er niet zijn. Pascal Wehrlein eindigt als tweede, terwijl Dan Ticktum derde wordt. Voor Ticktum is dit het eerste podium uit zijn Formula E-carrière.

Het kampioenschap

Met negen van de zestien races verreden, is het elfde seizoen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap al halverwege. Het is Oliver Rowland die hier blijft domineren met 161 punten achter zijn naam. De Porsches van Wehrlein en da Costa volgen op plaats twee en drie met 84 en 73 punten. Rowland heeft op dit moment dus bijna dubbel zoveel punten als de tweede man in het kampioenschap. Taylor Barnard staat derde met 69 punten, voor Jake Dennis (56 punten) en Nyck de Vries (Mahindra – 52 punten). Plaats zeven is voor Edoardo Mortara (47 punten), gevolgd door Vegne die één punt minder achter zijn naam heeft staan. Sébastien Buemi (Envision – 45 punten) en Stoffel Vandoorne (44 punten) ronden de top tien af.

Ook bij de teams loopt Nissan met 172 punten nu wat uit op Porsche dat tweede staat met 157 punten. Mahindra vult de top drie verder aan met 99 punten. McLaren staat nu vierde (90 punten), voor DS (89 punten) en Andretti (80 punten). Maserati staat na afloop van deze double header in Tokyo zevende (71 punten), gevolgd door Jaguar (58 punten) en Envision (55 punten). Cupra Kiro (43 punten) en Lola Yamaha (28 punten) blijven onderaan het kampioenschap hangen.

Nissan leidt tenslotte ook het constructeurskampioenschap met 259 punten. Porsche zit hen met 212 punten echter op de hielen, gevolgd door Stellantis (148 punten) en Jaguar (142 punten). Mahindra staat met 120 punten op de vijfde stek, terwijl Lola Yamaha afsluit met slechts 32 punten.

Met deze wedstrijd in de boeken trekt het kampioenschap naar China, waar op 31 mei en 1 juni de Shanghai E-Prix wordt verreden. Dit is de derde double header in zes weken tijd en belooft opnieuw een waar spektakel te worden. Kan Oliver Rowland er zijn kampioenschap veiligstellen, of slaagt de rest van het veld erin om zijn dominantie te doorbreken?

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be