2025 Tokyo E-Prix: Oliver Rowland op pole voor race 2

DoorMatthias Hautekiet

18 mei 2025
Oliver Rowland (Nissan Formula E Team - NISMO) met de Julius Bär Poleposition trofee tijdens de 2025 Tokyo E-Prix © Formula E

Oliver Rowland (Nissan) lijkt niet te stoppen dit seizoen. Nadat hij gisteren voor de zesde keer in acht wedstrijden tijd op het podium eindigde, weet hij vandaag de polepositie te bemachtigen. Rowland start zo de tweede Tokyo E-Prix van het weekend vanaf de eerste stek.

Foto © Formula E

Voorafgaand aan deze kwalificaties was er nog een derde en laatste vrije training. In tegenstelling tot gisteren, toen de hemelsluizen opengingen, bleef het deze keer wel droog. Hier was het Pascal Wehrlein (Porsche) die met 1:12.011 de snelste tijd neerzette. Norman Nato (Nissan) en Jake Hughes (Maserati) volgen op respectievelijk 0.146 en 0.315 seconden. Jean-Éric Vergne (DS) en Dan Ticktum (Cupra Kiro) ronden de top vijf verder af. Stoffel Vandoorne (Maserati) wist er een zevende tijd neer te zetten. Wel zit hij met een ronde van 1:12.871 nog steeds binnen een seconde van de snelste tijd van Rowland. En met de volledige top tien binnen een halve seconden van Oliver Rowland, zouden het wel eens erg spannende kwalificaties kunnen worden.

Mitch Evans verliest band

Nu het track is opgedroogd, daalden de rondetijden tijdens de kwalificaties zichtbaar. In Groep B waren het Nato, Rowland, Vergne en Barnard (McLaren) die zich kwalificeren voor duels. Toch maar weer straf gedaan van de Nissans. Stoffel Vandoorne (Maserati) weet er slechts een tiende tijd neer te zetten en start hierdoor in de achterste regionen van het veld. De sessie verliep rustig, maar werd even onderbroken toen Mitch Evans (Jaguar) in de Tecpro’s eindigde. De Nieuw-Zeelander raakte neem zijn bocht met net iets te veel snelheid en maakt hierbij contact met de muur. Hierdoor springt zijn een van zijn achterwielen van de velg, waardoor hij niets anders kan dan rechtdoor de muur inschuiven.

In Groep B ging het er gelukkig wat gemoedelijker aan toe. Daar was het Pascal Wehrlein die voor Porsche een mooie 1:13.671 op de klok zet. Samen met hem zetten ook Edoardo Mortara (Mahindra), Dan Ticktum en António Félix da Costa (Porsche) een degelijke tijd op de klok. Sam Bird (McLaren) mist de duels op een haar na, nadat hij een identieke tijd als da Costa neerzet.

Rowland vliegt tijdens de duels

Tijdens de duels werd al snel duidelijk dat de aandrijflijn van Nissan op dit moment de sterkste op de grid is. Hierbij versloeg Oliver Rowland eerst zijn eigen teamgenoot Norman Nato tijdens de eerste kwartfinale. Daar was het de beurt aan Jean-Éric Vergne om Rowland van zijn dominantie te weerhouden. Vergne zette tijdens de halve finale een mooie 1:12.602 op de teller, maar dat bleek geen partij te zijn voor de 1:12.007 van Rowland die zo opnieuw het finale duel mag verrijden. Hierbij neemt hij het, verrassend genoeg, op tegen Dan Ticktum. Die laatste kwam in de finale terecht nadat hij Mortara en Wehrlein versloeg in de vorige twee rondes. Tijdens het laatste duel tegen Rowland was het zelf Dan Ticktum die een voorsprong had in de eerste sector. Hij raakte aan het begin van de tweede sector echter de muur, waarna het geen zin meer had om nog hard te pushen. Hierdoor krijgt Oliver Rowland zijn polepositie zowat cadeau. Ticktum start de race straks vanaf de tweede stek, wat voor hem zijn hoogste kwalificatie ooit is.

De startvolgorde

  1. Oliver Rowland (Nissan)
  2. Dan Ticktum (Cupra Kiro)
  3. Pascal Wehrlein (Porsche)
  4. Jean-Éric Vergne (DS)
  5. Edoardo Mortara (Mahindra)
  6. Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
  7. António Félix da Costa (Porsche)
  8. Norman Nato (Nissan)
  9. Taylor Barnard (McLaren)
  10. Sam Bird (McLaren)
  11. Nyck de Vries (Mahindra)
  12. Maximilian Günther (DS)
  13. Nick Cassidy (Jaguar)
  14. Jake Dennis (Andretti)
  15. Zane Maloney (Lola Yamaha)
  16. Sébastien Buemi (Envision)
  17. Jake Hughes (Maserati)
  18. Stoffel Vandoorne (Maserati)
  19. David Beckmann (Cupra Kiro)
  20. Nico Müller (Andretti)
  21. Mitch Evans (Jaguar)
  22. Robin Frijns (Envision)

De tweede Tokyo E-Prix van het weekend start straks om iets na 8 uur Belgische tijd. In tegenstelling tot gisteren, toen het track er bijzonder nat bijlag, krijgen we vandaag wel een droge race te zien. Ook de Pit Boost blijft deze keer achterwegen, waardoor de wedstrijd er wel eens volledig anders kan uitzien. Stoffel Vandoorne wist gisteren te winnen vanaf de veertiende plaats, maar dat lijkt vandaag erg onwaarschijnlijk te zijn. Alle ogen zijn dus gericht op Oliver Rowland die vandaag zijn vier overwinnen van het seizoen kan nemen. De race is voor de Belgische fans live te volgen op Eurosport en via RTBF Auvio (zonder commentaar).

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be