2025 Tokyo E-Prix: de voorbeschouwing

DoorMatthias Hautekiet

13 mei 2025
2024 Tokyo E-Prix © Formula E

Mei is een drukke maand voor het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. Na een spannende double header in Monaco twee weken geleden, kent het elektrische kampioenschap dit weekend alweer zijn volgende manche. Op zaterdag 17 en zondag 18 mei wordt in Japan de 2025 Tokyo E-Prix verreden. Met twee races beloven deze achtste en negende ronde van het seizoen heel belangrijk te worden voor het kampioenschap.

Foto © Formula E

De afgelopen weken zijn bijzonder zwaar geweest voor onder anderen Stoffel Vandoorne, Robin Rijns en Jean-Éric Vergne. Tijdens het eerste weekend van mei was er de Formula E double header in Monaco, gevolgd door de FIA WEC-manche op het circuit van Spa-Francorchamps. Vandaar trokken ze dan bijna rechtstreeks naar Japan voor opnieuw een double header bij de elektrische éénzitters. De Tokyo E-Prix is trouwens geen onbekende. We leerden het stratencircuit vorig jaar al kennen tijdens de inaugurale E-Prix op Japanse bodem. De wedstrijd leverde alvast enkele knappe gevechten voor de overwinning op. Hopelijk krijgen we dit weekend meer van dat. Ook de Pit Boost, waarbij de rijders kortstondig aan 600 kW opladen, zal dit weekend tijdens een van de twee races ingezet worden.

Het kampioenschap

Na acht van de zeventien races verloren is Oliver Rowland (Nissan) de dominerende factor dit seizoen. De Brit won in Mexico, Jeddah en Monaco en stond bovendien tijdens de tweede race in Jeddah en Monaco telkens opnieuw op de tweede plaats. Rowland weet hierdoor al heel wat punten te verzamelen en loopt met 115 punten in totaal mooie uit op António Félix da Costa (Porsche) die tweede staat met 67 punten. Zijn teamgenoot Pascal Wehrlein rondt de top drie af met 66 punten. Taylor Barnard (McLaren) staat vierde met 54 punten, voor Nyck de Vries (Mahindra – 52 punten) en Jake Dennis (Andretti – 44 punten). Plaats zeven is voorlopig voor Maximilian Günther (DS – 42 punten), gevolgd door Edoardo Mortara (Mahindra – 39 punten) en Jean-Éric Vergne (DS – 34 punten). Sébastien Buemi rondt de top tien af met 31 punten. Landgenoot Stoffel Vandoorne (Maserati) trekt met 19 punten als vijftiende naar Japan.

Bij de teams leidt Porsche (133 punten), met Nissan (126 punten) en Mahindra (91 punten) op plaats twee en drie. DS staat voorlopig vierde (76 punten), voor McLaren (70 punten) en Andretti (67 punten). Daarna volgen nog Jaguar (50 punten), Maserati (46 punten) en Envision (39 punten) op plaats zeven tot en met negen. Lola Yamaha heeft 18 punten beet, goed voor een tiende plek, terwijl Cupra Kiro onderaan bengelt met eveneens 18 punten.

Mis niets

Wie het kampioenschap dit weekend wil volgen, moet er wat voor over hebben. Door het grote tijdsverschil met Japan vindt de meeste actie in onze tijdzone ’s nachts plaats.

  • Vrijdag 16 mei
    • 09:00 – 09:55: Eerste Vrije Training (YouTube)
  • Zaterdag 16 mei
    • 01:00 – 01:55: Tweede Vrije Training (YouTube)
    • 03:20 – 04:43: Kwalificaties (Niet online te volgen)
    • 08:05 – 09:00: 2025 Tokyo E-Prix, Race 1 (RTBF Auvio, zonder commentaar & Eurosport)
  • Zondag 18 mei
    • 01:00 – 01:55: Derde Vrije Training (YouTube)
    • 03:20 – 04:43: Kwalificaties (Niet online te volgen)
    • 08:05 – 09:00: 2025 Tokyo E-Prix, Race 2 (RTBF Auvio, zonder commentaar & Eurosport)

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be