Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi winnen de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps in de #51 Ferrari AF Corse. Met de #50 zusterwagen van Fuoco, Molina en Nielsen op plaats twee is dit opnieuw een succesvol weekend voor Ferrari. De Italianen hebben het volledige weekend gedomineerd en lopen zo verder uit in het kampioenschap.
Aan het einde van het derde race-uur was het de #36 Alpine (Gounon, Makowiecki, Schumacher) die aan de leiding lag, gevolgd door de #50 en #51 Ferrari 499P’s. We eindigen de eerste helft onder een best lange safety car van 30 minuten. Wanneer de pitstraat opent, duiken zo goed als alle Hypercars meteen naar binnen voor verse banden en brandstof. Alleen de #93 Peugeot (Di Resta, Jensen, Vergne) blijft buiten, waardoor Peugeot zo aan de leiding ligt bij de herstart. Tijdens de safety car komt ook de #83 Ferrari, met een achterstand van bijna 35 ronden, opnieuw buiten. Met nog 2 uur en 25 minuten op de klok stuurt de #93 alsnog naar de pitstraat. Hierdoor zakken ze in één klap van de eerste naar de zestiende plaats. Na vier uur racen leidt de #36 Alpine met Gounon achter het stuur. Ferrari zit de Fransen echter op de hielen met de #50 en #51 op plaats twee en drie. De #94 Peugeot van Stoffel Vandoorne ligt op dit moment op een mooie zesde plaats. Laurens Vanthoor staat dan weer als veertiende in de rangorde in de #6 Porsche. Het vierde uur wordt afgesloten onder een virtual safety car voor de #59 United Autosports McLaren die in het grind steekt.
Einde voor Stoffel Vandoorne
Na opnieuw een lange safety car van een half uur, neemt Ferrari opnieuw de leiding over van het veld. Voor Peugeot gaat het dan weer grondig mis bij de herstart. In een gevecht voor de vierde plaats met de #20 BMW (Frijns, Rast) gaat de #94 Peugeot hard over een curb. De wagen lijkt schade opgelopen te hebben aan de ophanging en stuurt richting de pitstraat. Dit is meteen ook het einde van de race voor Stoffel Vandoorne, Loïc Duval en Malthe Jakobsen. Frijns heeft geen schade en blijft de druk op de #51 Ferrari hoog houden. Zo breekt een stevig gevecht uit tussen beide, waarbij ook de #36 Alpine zich moeit.
Ferrari vs. BMW vs. Alpine in slotfase
Tijdens de slotfase van deze TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps zijn het Ferrari, BMW en Alpine die strijden voor het podium. Uiteindelijk moet de #36 Alpine lossen voor een pitstop. Zo behoudt Ferrari de leiding bij de ingang van het laatste uur, gevolgd door de #35 Alpine en de #007 Aston Martin. Echter moeten ze alle vier nog een laatste pitstop nemen. Hierdoor komt de #8 Toyota vooraan te liggen, met de #36 Alpine en #5 Porsche op plaats twee en drie. Ferrari sluit opnieuw aan op de vierde (#51) en zevende (#50) plaats.
Ferrari wint, Alpine mee op het podium
Met nog 10 minuten op de klok heeft de #51 Ferrari een voorsprong van meer dan 40 seconden weten op te bouwen. Hierdoor kunnen ze nog een laatste pitstop maken, zonder dat dit hen plaatsen kost. Na zes uur racen komen Alessandro Pier Guidi, James Calado en Antonio Giovinazzi als eerste over de finishlijn in de #51 Ferrari AF Corse. De #50 zusterwagen van Antonio Fuoco, Miguel Molina en Nicklas Nielsen eindigt als tweede. Jules Gounon, Frédéric Makowiecki en Mick Schumacher vullen het podium verder aan in de #36 Alpine A424. Het verschil tussen hen bedraagt amper vijf seconden.


De #8 Toyota (Buemi, Hartley, Hirakawa) wordt vierde. Plaats vijf en zes zijn voor de #12 (Lynn, Nato, Stevens) en de #38 (Bamber, Bourdais, Button) Cadillacs. De #7 Toyota (Conway, Kobayashi, de Vries) wordt zevende, voor de #35 Alpine (Chatin, Habsburg, Milesi) op plaats acht. Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Pascal Wehrlein komen als negende over de eindstreep in de #6 Porsche. De #15 BMW M Team WRT vult de top tien verder aan.
Deze derde wedstrijd uit het 2025 FIA World Endurance Championship was de laatste oefening voor de grootste uitdaging van het jaar: de 24 Uur van Le Mans. Deze vindt plaats in de week van 11 tot en met 15 mei.