De kwalificaties voor de tweede Monaco E-Prix van het weekend is achter de rug. Deze verliep bijzonder chaotisch en lange tijd was er geen duidelijke winnaar. Tijdens de duels werd de tijd van Maximilian Günther (DS) en Jean-Éric Vergne (DS) geschrapt, waardoor een geen finale kwam. Oliver Rowland (Nissan) werd bijgevolg uitgeroepen tot pole sitter.
Tussen de derde vrije training en de kwalificaties in, ging een hevige regenbui recht boven het circuit. Tijdens de groepskwalificatie zelf druppelde het nog lichtjes. Hierdoor was het, zeker voor de rijders in Groep A, zoeken naar grip. Echt snelle tijden moeten we dus niet verwachten. Na afloop van deze eerste sessie van twaalf minuten is het Nyck de Vries (Mahindra) die bovenaan de tabellen prijkt met een 1:55.385. António Félix da Costa (Porsche) en Oliver Rowland mogen ook door met een 1:56.100 en 1:56.529. Dan Ticktum (Cupra Kiro) de snelste rijder tijdens de vrije training gisteren, kwalificeert zich als laatste met een 1:56.779 op de klok.
Vandoorne gaat door naar de duels
Wanneer de rijders uit Groep B het circuit op trekken is het gestopt met regenen, maar het track ligt er nog steeds erg nat bij. Toch ontstaan er al snel enkele iets of wat drogere lijnen, waardoor de tijden omlaag gaan. Met nog iets minder dan drie minuten op de klok raakt Sam Bird (McLaren) in Sainte Devote de muur, waardoor hij rechtdoor de vangrail inschuift. Daardoor wordt de sessie even geneutraliseerd. Vlak voor de rode vlag had Stoffel Vandoorne (Maserati) met 1:54.763 nog de snelste tijd op de klok gezet, gevolgd door de twee DS’en van Vergne en Günther en de Jaguar van Nick Cassidy. Bij de herstart hebben de rijders nog tijd om één snelle ronde aan elkaar te rijden. Sébastien Buemi (Envision) zet met 1:52.480 de snelste tijd neer, gevolgd door Jean-Éric Vergne (1:53.163) en Stoffel Vandoorne (1:53.441). Maximilian Günther kwalificeert zich als laatste voor de duels met een 1:53.690.
De duels
Kwartfinale
Oliver Rowland en António Félix da Costa zijn de eerste rijders die zich aan een ronde met 350 kW en vierwielaandrijving mogen wagen. De Nissan-rijder bouwt hierbij al meteen een mooie voorsprong van een halve seconde op, een verschil dat alleen maar groter wordt naarmate sessie vordert. Uiteindelijk komt Rowland over de eindmeet met een knappe 1:48.032, bijna anderhalve seconde sneller dan de tijd van da Costa (1:49.455).
Vervolgens zijn Dan Ticktum en Nyck de Vries aan de beurt. Vlak voor de twee aan hun ronde beginnen, begint het opnieuw te regenen in Monaco. Ticktum is best snel, maar gaat bij Nouvelle Chicane rechtdoor. Hierdoor wordt zijn tijd geschrapt. Niet dat het veel uitmaakte, want net daarvoor had de Vries al een voorsprong van bijna twee seconden weten opbouwen. Hij wint dus dit duel met een tijd van 1:48.167.
De derde kwartfinale wordt verreden door Stoffel Vandoorne en Jean-Éric Vergne. De voormalige teamgenoten starten beide sterk aan hun eerste sector, maar de Maserati van Vandoorne heeft te veel last van de hevige regenval. Onze landgenoot zet een 1:49.238 op de klok, maar Vergne doet het met 1:48.481 beter. Dit ondanks zijn contact met de muur aan het zwembad.
Tenslotte zijn Günther en Buemi aan de beurt. Wederom lijkt de regen de DS E-TENSE FE niet te deren. Maximilian Günther zet een mooie 1:48.689 neer, terwijl Buemi zijn tijd geschrapt ziet worden door track limits.
Halve finale
De eerste halve finale van de duels wordt uitgevochten tussen Nyck de Vries en Oliver Rowland. De Vries verliest deze echter al in de eerste bocht, waar hij zich verremd en rondgaat. Even later gebeurt net hetzelfde bij Rowland, maar hij is iets sneller weer weg. Hierdoor gaat de Nissa-rijder door met een tijd van 1:55.897.
Het volgende duel is er eentje tussen de twee DS’en van Maximilian Günther en Jean-Éric Vergne. Beide rijders zijn aan elkaar gewaagd. Günther gaat echter rechtdoor bij Nouvelle Chicane, waarbij hij Vergne de ronde cadeau heeft. Echter doet Vergne enkele seconden later net hetzelfde, waardoor beide rijden hun tijd geschrapt zien worden. Bijgevolg is er dus geen winnaar.
Geen finaal duel
Normaal gezien zou nu de finale volgen, maar de raceleiding beslist deze te schrappen gezien er geen winnaar is uit de vorige ronde. Bijgevolg wordt Oliver Rowland uitgeroepen tot winnaar van de kwalificaties. Nyck de Vries start start vanaf de tweede plaats, gevolgd door Günther en Vergne op plaats drie en vier.
Startvolgorde voor de Monaco E-Prix
- Oliver Rowland (Nissan)
- Nyck de Vries (Mahindra)
- Maximilian Günther (DS)
- Jean-Éric Vergne (DS)
- Stoffel Vandoorne (Maserati)
- António Félix da Costa (Porsche)
- Dan Ticktum (Cupra Kiro)
- Sébastien Buemi (Envision)
- Zane Maloney (Lola Yamaha)
- Pascal Wehrlein (Porsche)
- Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
- Jake Dennis (Andretti)
- Jake Hughes (Maserati)
- Nick Cassidy (Jaguar)
- Norman Nato (Nissan)
- Taylor Barnard (McLaren)
- Mitch Evans (Jaguar)
- David Beckmann (Cupra Kiro)
- Robin Frijns (Envision)
- Nico Müller (Andretti)
- Edoardo Mortara (Mahindra)
- Sam Bird (McLaren)
Doordat Rowland tijdens de derde vrije training bij een rood light de pitstraat uitreed, moet hij straks drie plaatsen achteruit op de grid. Hierdoor start de Brit straks als