2025 Monaco E-Prix: Barnard op pole nadat Rowland de muur raakt

DoorMatthias Hautekiet

3 mei 2025
Taylor Barnard (NEOM McLaren Formula E Team op polepositie voor de 2025 Monaco E-Prix

Taylor Barnard (McLaren) start de eerste Monaco E-Prix van het weekend straks vanaf de eerste plek. De 20-jarige Brit is hiermee de jongste polesitter ooit in Monaco tijdens een Formula E-weekend. Barnard reed een uitstekende kwalificatie bijeen en moest het in het finale duel opnemen tegen Oliver Rowland (Nissan). Rowland raakte echter de muur in de eerste bocht, waardoor Barnard de facto al was gewonnen.

Bij de rijders in groep A domineert Oliver Rowland de eerste helft van de snelle rondes. Ook Zane Maloney (Lola Yamaha) en Norman Nato (Nissan) kunnen goed volgen. Maximilian Günther (Maserati) is bij de eerste runs voorlopig de vierde rijder die door mag tijdens de kwalificaties. Na afloop van deze twaalf minuten durende sessie kwalificeren Oliver Rowland, Jake Dennis (Andretti), Nyck de Vries (Mahindra) en Pascal Wehrlein (Porsche) zich voor de duels. De tijd van Rowland (1:28.713) is meteen ook de snelste die we al zagen zonder de vierwielaandrijving.

In groep B zijn alle ogen gericht op Cupra Kiro en dan vooral op Dan Ticktum. De Brit was eerder deze ochtend al de snelste rijder op de grid tijdens de eerste twee oefensessies. De eerste rijder die echt een degelijke tijd neerzet, is Lucas di Grassi (Lola Yamaha). Misschien wat verwonderlijk, maar de Braziliaan heeft in Miami al bewezen dat de wagen best snel is. Vlak voor het slot van de groepskwalificatie drukken ook de andere rijders nu dieper het gaspedaal in. Daarbij rijdt Ticktum opnieuw naar de eerste plaats met een mooie 1:28.661. Ook Mitch Evans (Jaguar), Taylor Barnard en Robin Frijns (Envision) weten een degelijke ronde aaneen te rijden en gaan zo door naar de duels.

Bij Maserati lijkt het dan weer niet te lukken dit weekend. Wat een feest moet worden voor het team tijdens deze thuisrace, dreigt uit te draaien op een sisser. Stoffel Vandoorne zet met 1:29.219, goed voor een dertiende startplek, terwijl zijn teamgenoot Jake Hughes helemaal achteraan de grid zal starten.

De duels

Kwartfinales

Tijdens de duels mogen Nyck de Vries en Jake Dennis als eerste aan de slag. In de eerste sector bouwt de Vries een kleine voorsprong van een tiende op, een voorsprong die alleen maar groter wordt naarmate de sessie vordert. Uiteindelijk komt de Nederlander met een goede 1:26.890 over de eindmeet. Jake Dennis lijkt tijdens deze sessie in gevecht met zijn eigen wagen, waardoor hij dit duel verliest.

Daarna is het de beurt aan Pascal Wehrlein en Oliver Rowland. Wehrlein doet het met een tijd van 1:26.862 uitstekend, maar Rowland weet het ondanks wat overstuur aan het zwembad wat netter af te werken. De Brit kwalificeert zich zo voor de volgende ronde van de duels.

De derde kwartfinale is er eentje tussen Taylor Barnard en Mitch Evans. De Jaguar van Evans lijkt hier beter afgesteld te zijn dan de McLaren van Barnard, maar Evans verliest veel tijd in de derde sector. Barnard wint uiteindelijk dit duel met een voorsprong van drie tienden.

Het laatste duel tijdens de kwartfinale is er eentje tussen Robin Frijns en Dan Ticktum. Beide rijders zijn erg aan elkaar gewaagd, maar wat overstuur in Mirabeau kost Frijns net iets te veel tijd. De Nederlander komt over de eindmeet met 1:16.955, maar Ticktum doet het met 1:17.784 net iets beter.

Halve finale

Na de kwartfinale mogen de vier beste rijders op de grid een nieuwe poging wagen om de polepositie te bemachtigen. Het eerste duel is er eentje tussen de Mahindra van de Vries en de Nissan van Rowland. Tijdens dit duel valt vooral op dat Rowland vooral tijdens de technische derde sector heel wat soepeler doorheen de bochten stuurt. Dit levert hem een tijd van 1:26.617 en een plaats in de finale op.

Vervolgens is het de beurt aan Dan Ticktum en Taylor Barnard in de tweede halve finale. Ticktum is de snelste tijdens de eerste sector, maar Barnard weet tijdens de tweede heel wat goed te maken. Bij ingang van de derde sector bedraagt het verschil 2 honderdsten in het voordeel van Barnard. Dan Ticktum komt over de eindmeet met een knappe 1:26.423, meteen ook de snelste tijd tijdens de duels. Barnard weet echter nog enkele honderdsten eraf te pingelen en wint alsnog met een toptijd van 1:26.315.

Het finale duel

Zoals gewoonlijk in het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap wordt de pole bepaald door het finale duel. Dankzij enkele sterke rondes zijn het Oliver Rowland en Taylor Barnard die het tegen elkaar moeten opnemen. Rowland is als eerste aan de beurt. De Nissan-rijder gaat te snel Sainte-Devotte in en maakt hierbij contact met de muur. Dit is meteen ook het einde van zijn snelle ronde door schade aan de versnellingsbak. Barnard snelt hem voorbij en bemachtigt zo de polepositie. Rowland legt ondertussen de bijna het volledige track af tegen een slakkengang om zijn wagen terug naar de pitstraat te sturen.

Startvolgorde voor de Monaco E-Prix

  1. Taylor Barnard (McLaren)
  2. Oliver Rowland (Nissan).
  3. Dan Ticktum (Cupra Kiro)
  4. Nyck de Vries (Mahindra)
  5. Pascal Wehrlein (Porsche)
  6. Robin Frijns (Envision)
  7. Jake Dennis (Andretti)
  8. Mitch Evans (Jaguar)
  9. Edoardo Mortara (Mahindra)
  10. Maximilian Günther (DS)
  11. David Beckmann (Cupra Kiro)
  12. Sam Bird (McLaren)
  13. Stoffel Vandoorne (Maserati)
  14. Nico Müller (Andretti)
  15. António Félix da Costa (Porsche)
  16. Jean-Éric Vergne (DS)
  17. Lucas di Grassi (Lola Yamaha)
  18. Norman Nato (Nissan)
  19. Nick Cassidy (Jaguar)
  20. Sébastien Buemi (Envision)
  21. Jake Hughes (Maserati)
  22. Zane Maloney (Lola Yamaha)

De eerste Monaco E-Prix van het weekend start later deze middag om 15u05 en is live te volgen via RTBF Auvio en Eurosport. Bovendien wordt de Pit Boost vandaag opnieuw ingezet, waardoor dit wel eens een interessante race kan worden.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be