Dit weekend wordt de Monaco E-Prix verreden en die belooft nog uitdagender te worden dan ooit tevoren. We worden niet alleen getrakteerd op een double header, maar ook de Pit Boost maakt er zijn opwachting. Bovendien wordt er voor de race op zondag regen voorspeld, waardoor we wel eens op een groot spektakel getrakteerd kunnen worden.
De manche van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap in Monaco is altijd wel een speciale. Zo is het van zo goed als alle rijders de favoriete locatie van het seizoen. Daarnaast wordt het volledige raceweekend reduceert tot slechts één dag, waarbij de twee vrije training, kwalificaties en race elkaar in snel tempo opvolgen. En alsof dat nog niet uitdagend genoeg was, is de Monaco E-Prix dit jaar uitgegroeid tot een double header. Twee keer zoveel actie voor de fans, maar ook twee keer zoveel werk voor de teams. Ook Florian Modlinger, teambaas bij Porsche, geeft aan dat het veel is: “De komende 30 dagen krijgen we maar liefst drie double headers, goed voor zes races. Dat is best veel voor het team en vergt veel van hun energie. We kunnen het ons niet veroorloven om te slabakken en moeten er keer op keer staan.”.
Evans wil winnen
De afgelopen drie seizoenen heeft Jaguar de manche in Monaco steeds gedomineerd. In 2022 startte Mitch Evans vanaf polepositie, om uiteindelijk als tweede over de eindmeet te komen. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne (toen nog voor DS Penske) won toen overtuigend. Een jaar later was het Nick Cassidy die de 2023 Monaco E-Prix won, gevolgd door Mitch Evans op de tweede plaats. En ook vorig jaar tijdens de 2024 Monaco E-Prix, werd het een een-twee voor Jaguar, met Evans op één en Cassidy op twee. Dit jaar loopt het echter niet van een leien dakje voor de Britten. Ze begonnen sterk aan het seizoen met een overwinning voor Mitch Evans in Sao Paulo, maar sindsdien spelen ze niet meer mee aan de top.
Evans is alvast overtuigd dat het dit weekend misschien wel eens kan keren: “Dit is mijn favoriete race van het jaar en ik kijk er echt naar uit om hier twee maal te kunnen racen. Ja, we hadden een moeilijke start van het seizoen, maar we hebben hard gewerkt en denken dat we wel veel kans hebben dit weekend. Ik ben hier om te winnen en om mijn naam voor de twee keer op de trofee te laten graveren.“
Pit Boost en regen zorgen voor extra uitdaging
Naast de gebruikelijke uitdaging van een double header, zijn er nog enkele andere zaken die dit raceweekend extra zwaar maken. Zo is er op zaterdag de Pit Boost, waarbij de rijders op het juiste moment de pitstraat binnenrijden voor wat extra energie. Dit legt extra druk op de strategische kant van het elektrische kampioenschap. “De Pit Boost is zeker uitdagend voor ons als team. Je kunt wel een perfecte strategie uitdokteren, maar als je dit niet kan wijzigen ben je kansloos. Alles kan zo snel veranderen. Tel daarbij nog eens de gele vlaggen en mogelijke safety car bij en we zijn vertrokken voor een spannende race”, aldus Jean-Éric Vergne (DS Penske). Daarnaast wordt er voor de race op zondag regen voorspeld bij de start, waardoor we wel eens een heel ander soort race te zien kunnen krijgen. Bovendien is de huidige Hankook band erg gevoelig voor degradatie. Naarmate de race wordt, zorgt dat voor extra zorgen bij de rijders.
Wil je zelf niets missen van dit raceweekend? Bekijk dan zeker even ons overzicht hier.