Onderweg met de Mercedes-Benz EQE SUV

DoorRedactie

24 december 2023
Mercedes-Benz EQE SUV

De Mercedes-Benz EQE SUV 350+ is de achterwielaangedreven versie van de nieuwe elektrische SUV van het Duitse merk. Hij is gebaseerd op de EQE-sedan, die we eerder al konden testen, maar heeft een kortere wielbasis, een hoger koetswerk en een lagere actieradius. Toch doet hij qua rijcomfort, ruimte en technologie niet onder voor zijn broer met een langere staart.

Interieur en Technologie

Als je instapt in de EQE SUV 350+, word je verwelkomd door een ruim en luxueus interieur dat veel overeenkomsten vertoont met de EQE en EQS. Het dashboard bevat het digitale instrumentenpaneel, het MBUX-infotainmentsysteem en diverse bedieningselementen. Het aanraakscherm in het midden is 11,9 inch groot en staat los van de middenconsole. Het interieur is afgewerkt met hoogwaardige materialen, zoals leer en aluminium. Je kunt kiezen uit verschillende kleuren en sferen om je eigen stijl te creëren. Het infotainmentsysteem werkt vlot en intuïtief. In tegenstelling tot vele andere merken verdwaal je niet in een bos van overvloedige apps en menu’s. Wel viel de verbinding met onze Android Auto regelmatig weg.

Rijervaring en Comfort

De EQE SUV 350+ is een comfortabele reisgenoot die je soepel en stil over de weg voert. De Airmatic luchtvering past zich aan de rijomstandigheden aan en filtert de oneffenheden weg. De elektromotor levert 292 pk en 565 Nm koppel, waarmee je in 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. De besturing is licht en direct, maar met weinig gevoel. De hoge zitpositie geeft je een goed overzicht van het verkeer, en de stoelen zijn ergonomisch. Het is alsof instapt in een rijdend salon. De cabine is muisstil. De EQE SUV 350+ is voorzien van allerlei rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruisecontrol, lane keeping assist en blind spot assist, die allen voortreffelijk hun werk doen. Onze wagen was niet uitgerust met de achterasbesturing, een optie die zeker welkom zou zijn geweest gezien de omvang van deze SUV.

Design en Ruimte

De EQE SUV 350+ heeft een modern en aerodynamisch design dat past binnen de EQ-familie van Mercedes-Benz. De voorkant wordt gekenmerkt door een grote, zwarte grille met een horizontale lichtbalk die de koplampen verbindt. De zijkant heeft een strakke lijn en een aflopende daklijn, die de SUV een sportieve uitstraling geven. De achterkant heeft een brede achterklep en een doorlopende led-lichtbalk. Hij biedt veel ruimte voor vijf personen en hun bagage. De achterbank is in drie delen neerklapbaar, waardoor de kofferruimte kan variëren van 520 tot 1710 liter. Onderaan de middentunnel is er een grote ruimte beschikbaar om bijvoorbeeld je zonnebril en ander accessoires kwijt te kunnen.

Technische Specificaties en Autonomie

De Mercedes EQE SUV 350+ werd gebouwd op het EVA2-platform, dat speciaal ontwikkeld is voor elektrische voertuigen. Hij heeft een batterijpakket van 105 kWh, waarvan 96 kWh bruikbaar is. Hij kan tot 200 kW snelladen, waarmee hij in 30 minuten van 10% naar 80% kan opladen. De officiële actieradius volgens de WLTP-norm is 598 km, maar in de praktijk zal lijkt dit toch wel anders te liggen. Tijdens onze testweek hadden we te kampen met de eerste en enige sneeuwbui van het jaar, waardoor we een verbruik van net geen 28 kWh/100 km optekenden. Het rijbereik kwam zo uit op een goede 340 km. De EQE SUV 350+ heeft een warmtepomp die de restwarmte van de aandrijflijn gebruikt om de batterij en het interieur te verwarmen.

Samengevat, de Mercedes-Benz EQE SUV 350+ is een elektrische SUV die maximaal comfort biedt. Hij combineert stijl, technologie en efficiëntie in een indrukwekkend pakket. Of je nu door de stad rijdt of lange afstanden aflegt, deze SUV biedt een luxueuze en unieke rijervaring.

Vermogen
292 pk
Koppel
565 Nm
Batterij
105 kWh
Basisprijs
€ 84.700
Prijs getest model
€ 113.000
Bereik (WLTP)
598 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!