Porsche gaat volledig elektrisch met zijn nieuwste modellen. Na de Taycan lanceren ze volgend jaar de elektrische Macan. De onthulling van het PPE-platform, een samenwerking met Audi, werpt een interessant licht op de toekomst van Porsche’s elektrische modellen.
In 2030 wil Porsche maar liefst 80 procent van zijn nieuw verkochte auto’s elektrisch hebben. De eerste stap is de volledig elektrische Macan, gevolgd door elektrische varianten van de 718, de Cayenne, en zelfs een nieuwe SUV boven de Cayenne met de werktitel ‘K1’. Porsche benadrukt dat deze modellen alle kenmerken van een echte Porsche zullen behouden.
PPE-platform: de basis voor een elektrische toekomst
Deze nieuwe Porsche maakt gebruik van het PPE-platform (Premium Platform Electric), ontwikkeld in samenwerking met Audi. Het platform biedt heel wat flexibiliteit en wordt vandaag al gebruikt in de pre-productie in de Porsche-fabriek in Leipzig. Met een bruto capaciteit van ongeveer 100 kWh belooft de EV een energiedichtheid die 30 procent hoger is dan oudere generaties. Dankzij het nieuwe 800 V platform kan de wagen opladen aan een vermogen van 270 kW. Zo is de accu in ongeveer 22 minuten opgeladen van 10 tot 80 procent.
Krachtige aandrijving
De elektrische wagen wordt aangedreven door twee krachtige elektromotoren, goed voor een totaal vermogen van 450 kW (612 pk). Het koppel ligt boven de 1.000 Nm. Verbeterde koeling zorgt ervoor dat de compacte motoren prestaties leveren die vergelijkbaar zijn met de Taycan Turbo en Turbo S, die pieken bij respectievelijk 680 en 761 pk.
Met de Macan zet het merk een belangrijke stap in zijn elektrificatiestrategie, en ook de “die-hard” autoliefhebbers kunnen zich verheugen op een opwindende toekomst vol krachtige, elektrische Porsches.