Citroën Ë-C3: € 23.300 voor 320 km bereik

DoorMatthias Hautekiet

17 oktober 2023

Citroën is zijn beloftes nagekomen. Vandaag heeft het zijn Ë-C3 voorgesteld. Een betaalbare EV waarmee het de grote massa wil veroveren. Met een fris design moeten jonge gezinnen eindelijk de overstap kunnen maken naar elektrisch rijden.

Deze nieuwe C3 lijkt amper nog op het huidige model. De Ë-C3 is een kleine SUV die vooral bedoelt is voor de dagelijkse kilometers. Het is de eerste wagen van Stellantis die op het nieuwe Smart Car Platform wordt gebouwd. Tevens is het de eerste Citroën die uitgebracht wordt met het nieuwe logo. De nieuwe lichtsignatuur kan je dan weer kennen van de Oli concept car uit 2022.

Batterij van 44 kWh, goed voor 320 km

De LFP-accu biedt een capaciteit van 44 kWh. Volgens de WLTP-rating zou je tot 320 km moeten kunnen afleggen op één lading. De kracht wordt geleverd door door een enkele motor van 83 kW (113 pk). De Citroën Ë-C3 wordt begrensd op 135 km/u. Dankzij de kleine batterij is ook de laadtijd beperkt. Aan 7 kW doe je er ongeveer 4 uur en 10 minuten over om van 20% tot 80% te laden. Bij driefasig laden (11 kW) is dat nog maar 2 uur en 50 minuten. Snelladen (DC) is mogelijk aan maximaal 100 kW. Zo heb je maar 26 minuten nodig om van 20% naar 80% te laden. Het laadniveau kan je in realtime bekijken in de MyCtroën app.

Nieuwe wagen, nieuw interieur

Bij een nieuwe wagen hoort natuurlijk ook een nieuw interieur. De grootste verandering is de C-Zen Lounge. Deze omvatten een compact stuurwiel en een mini head-up display. Dat display moet de traditionele tellerpartij vervangen. Het is vrij beperkt, maar eigenlijk heb je niet veel meer nodig de info over de batterij, rijrichting of huidige snelheid. Het basismodel van de Citroën Ë-C3 zal trouwens ook geen centraal display hebben. Wel krijg je een gsm-houder waardoor je je gsm als infotainmentsysteem kan gebruiken. Een centraal 10,25″ display is optioneel bij te nemen.

De nieuwe Citroën Ë-C3 is verkrijgbaar vanaf € 23.300. De eerste wagens worden geleverd in het tweede kwartaal van 2024. Daarnaast komt deze Fransoos ook in aanmerking voor de Vlaamse EV-premie van € 5.000, waardoor je “slechts” € 18.300 betaald.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!