Onderweg met de Lexus RX 450h+

DoorRedactie

17 september 2023

Lexus, het dochtermerk van Toyota, werd in 1989 opgericht. In België kreeg het luxemerk nooit echt de waardering die het merk verdiende, maar in Noord-Amerika kreeg het merk wel voet aan wal. In 2014 verkocht de producent 582.000 wagens, waarmee het de vierde bestverkopende constructeur (na BMW, Audi en Mercedes) ter wereld werd. Na een kleine dip zitten de verkoopcijfers van Lexus ook in Europa weer in een groeitraject. Onze testrit met de Lexus RX 450h+ maakt duidelijk waarom.

Foto’s © Momenol Images / Jens Mommens

De Lexus RX werd in 1998 op de markt gebracht als een cross-over tussen een SUV en een luxueuze Sedan. Anno 2023 zijn we al aan de vijfde generatie toe. Er zijn vier versies van de RX, waarvan er drie in België verkrijgbaar zijn. Ons getest model is de enige plug-in hybride in het RX-gamma. Je kan er niet naast kijken. De Lexus RX 450h+ is een indrukwekkende SUV van 1,7 m hoog, 4,89 m lang en 1,92 m breed. Geen klein stadsautootje dus. Ook binnenin wordt meteen duidelijk dat dit een ruime wagen is. Zowel voor- als achteraan krijgen de bestuurder en zijn passagiers een zee van ruimte.

Aan luxe geen gebrek

Voor het interieur lijken kosten nog moeite gespaard te zijn om deze wagen een premium gevoel aan te meten. Lexus maakt gebruik van hoogwaardige materialen en weet deze mooi in met elkaar te laten blenden. De Lexus RX 450h+ moet dus zeker niet onderdoen voor beter verkopende merken als BMW. De zetels zijn elektrisch te verstellen, waardoor het eenvoudig is om een de voor jou perfecte zithouding te vinden. Deze Lexus is een van de meest comfortabele wagens waar we al mee reden en moet zeker niet onderdoen voor de Duitse merken. Het infotainmentsysteem oogt premium door de combinatie van touchscreen en fysieke knoppen. De informatie over de airconditioning blijft steeds zichtbaar op het scherm en is zo snel te bedienen. Ook het geluidsniveau van je favoriete muziek kun je snel aanpassen dankzij de draaiknop in het midden. Wel zijn er opnieuw heel wat piepjes die je moet uitzetten bij het instappen. Nu, echt kritiek kunnen we hier niet meer op hebben. Alle merken hebben ze tegenwoordig dankzij Europa.

Een zuinige hybride

De Lexus 450h+ is geen dood paard te noemen. Met zijn 2 elektromotoren op de voor- en achteras en de 2,5 l viercilinder beschik je over een gecombineerd vermogen van 227 kW (309 pk). De 0-100 km/u leg je af in 6,5 seconden. Geen slechte cijfers voor een wagen van meer dan twee ton. Hij beschikt over een batterij van 18,1 kWh, waarmee je tot 65 km puur elektrisch zou moeten rijden. Een waarde die tijdens onze test meer dan haalbaar bleek. Zelf op de snelweg bleef de batterij goed zijn werk doen. Is je accu leeg, dan moet je alvast geen schrik hebben dat je verbruik door het dak zal gaan. De wagen verbruikt 21,7 kWh/100 km puur elektrisch of 5,7 l/100 km op brandstof. De batterij kan je enkelfasig opladen aan 7,4 kW (AC), hoewel Lexus zelf slechts 6,6 kW opgeeft.

Om een SUV te zijn, rijdt de Lexus RX 450h+ best sportief. Zowel op lange rechte stukken als in de bochten blijft de hybride goed op de weg liggen. Je kan dus met een gerust hart die ene korte bocht wat sneller ingaan. Dankzij zijn goede vering en geluidsdemping lijk je bijna te zweven over het wegdek. De E-CVT versnellingsbak is even wennen als je hier geen ervaring mee hebt. Overschakelen van de batterij naar de verbrandingsmotor en omgekeerd gaat ongemerkt. Dit door de goede integratie van de elektromotoren in de versnellingsbak.

Stevig prijskaartje

Aan al deze luxe en premium rijervaring hangt natuurlijk ook een stevig prijskaartje. Voor € 85.300 rijd je al weg met de Business Line uitvoering. Dan moet je het wel doen zonder heel wat rijhulpsystemen. Wil je wat meer comfort, dan kan je kiezen voor de Executive Line (€ € 92.750). Wil je toch all-in gaan zoals bij ons testmodel, dan betaal je € 99.600 voor de Privilege Line.

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!