Onderweg met de BMW iX xDrive50

DoorRedactie

9 juli 2023

Voor de eerste elektrische wagen van BMW moeten we ver terug in het verleden. In de zomer van 1972 werd de BMW 1602 ELEKTRO voorgesteld, een elektrische middenklasser. Deze werd gepresenteerd op de beruchte Olympische Spelen van ’72 in München. 12 loodaccu’s onder de motorkap moesten de 1602 van stroom voorzien. De EV had echter een bedenkelijke range van 60 km. Ideaal om atleten van A naar B te brengen in het Olympische Park, maar daar stopte het ook. Nadien was het stil rond elektrische wagens in Beieren, maar achter de schermen bleef BMW actief verder werken aan een elektrische toekomst. In 2011 maakte de Duitse autobouwer hun submerk BMW I wereldkundig. Het eerste model onder dit submerk was de BMW I3. Een kleine stadswagen met een bereik van ongeveer 150 km. Ondertussen is BMW niet meer aan hun proefstuk toe en zijn de elektrische modellen standaard geworden in het gamma. Wij konden een van deze modellen testen, de BMW iX xDrive50. Een grote SUV met een indrukwekkend design.

Foto © Momenol Images / Jens Mommens

Wanneer je met de iX rondrijdt, merk je meteen op hoe groot deze wel niet is. Het luxueuze interieur voelt zeer open aan en biedt tal van opbergmogelijkheden. In de middenconsole is er plaats voorzien om je smartphone rechtop te plaatsen. De onderkant is open waardoor je makkelijk een USB-laadkabel kan aansluiten. Slim gezien BMW! Het interieur is van hoge kwaliteit en werd afgewerkt met de optionele kristallen bedieningsknoppen voor het infotainmentsysteem en de verstelling van de stoelen. Die stoelen in vegan leer zijn trouwens zeer comfortabel, en met respect voor de natuur gelooid. 

Het 12.3 inch grote digitale dashboard is naar eigen wens in te stellen en geeft alle nodige informatie weer in een oogwenk, zonder af te leiden van het verkeer. Ook het 14.9 inch infotainment scherm is aangepast aan de huidige normen. Iets wat BMW hier ook opnieuw zeer goed doet. Augmented reality tijdens navigeren is een handige feature. Hierbij activeren de voorste camera’s en krijg je camerabeelden te zien met pijlen op de weg. Zo wordt verkeerd rijden moeilijk gemaakt. Dat er veel apps aanwezig zijn op het infotainmentsysteem, dat gaan we niet ontkennen. Elk met zijn eigen functie en nut. Al hadden sommige apps zeker gecombineerd kunnen worden.

Rijden en laden

De wagen is best wel performant met 523 pk en 765 Nm koppel, waarmee je in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u rijdt. Als EV rijdt de iX zeer relaxed. Het gaspedaal heeft een goede mapping waardoor de afgifte van het vermogen makkelijk te doseren is. Zo heb je zeker geen whiplash gevoel bij het accelereren. Je voelt dat je best met wat gewicht onderweg bent. De adaptieve pneumatische ophanging doet zijn best om de bijna 2,6 ton zware SUV te ondersteunen, waardoor het nooit echt “varen” wordt in deze grote BMW iX xDrive50. Rijhulpsystemen zijn tegenwoordig niet meer weg te denken. De ene al wat beter dan de andere. De iX daarentegen konden we zelden betrappen op een fout. 

Daarnaast is dit een van de stilste EV’s die we al konden ervaren. Windgeluid is onbestaande, waardoor je veel meer bewust wordt van het omliggende verkeer. Daarnaast garanderen de Pirelli Noise Cancelling System (PNCS) banden dat trillingen en geluid zo goed als mogelijk worden geabsorbeerd. Dit door het loopvlak van de band te “injecteren” met een schuim. 

Deze grote jongen beschikt over een batterij van 111,5 kWh, waarvan 105,2 kWh bruikbaar is, en dat is ook nodig. De BMW iX xDrive50 weegt immers 2.585 kg. Hij hoort dan ook in omvang en batterijcapaciteit thuis bij de grootste op de markt. Het verbruik schommelt dan ook ergens tussen de 20 en 23 kWh/100 km. Desondanks hebben we er toch een goede 500 km uitgeperst tegenover de 630 km volgens de WLTP-norm. Door de grote batterij duurt het natuurlijk iets langer voor deze vol is. Bij thuisladen (11 kW) duurt het 11 uur en 15 minuten om deze van 0 naar 100 te krijgen. Aan een snellader kan je maximaal tegen 195 kW of 680 km/u laden tot aan 30%. Daarna zakt de wagen traag naar 100 kW bij 70%. Vanaf dan moet je het stellen met 75 kW, wat zeker niet weinig is in vergelijking met andere wagens.

De BMW iX is beschikbaar vanaf € 82.800 voor de xDrive40 (76,6 kWh). Daarna heb je nog het door ons geteste model, de xDrive50 vanaf € 107.000 en de M60 vanaf € 140.600. Beide modellen beschikken over een accu van 111,5 kWh.

Vermogen
523 pk
Koppel
765 Nm
Batterij
111,5 kWh
Basisprijs
€ 107.000
Prijs getest model
€ 131.235
Bereik (WLTP)
630 km

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!