Prijs elektrische wagen grootste hindernis voor de Belg

DoorMatthias Hautekiet

13 april 2023

De belangrijkste reden waarom wij Belgen niet meteen warmlopen voor een elektrische wagen is de hoge aankoopprijs. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van mobiliteitsorganisatie Touring.

Eerste ook positief nieuws. Bijna 42% van de ondervraagden staat positief tegenover elektrisch rijden en bijna een op de drie (32%) ziet zichzelf wel met een ‘EV’ rijden. Een kwart is zelfs plan om de komende vijf jaar de overstap te maken. Vooral de snelle evolutie de afgelopen jaren op het vlak van laadinfrastructuur en rijbereik zorgen ervoor dat we meer en meer openstaan voor elektrisch rijden.

Hoge aankoopprijs grootste kopzorg

Ondanks deze positieve vooruitgang hengelt België onderaan in de Europese Lijst. Enkel de Fransen hebben een nog negatievere houding. Uit het onderzoek van de VUB en Touring blijkt dat een op de drie gekant is tegen elektrische wagens. 38% zegt dan weer dat elektrisch rijden niets voor hen is. De grootste reden hiervoor is de hoge aankoopprijs. Belgen staan er wel voor open om meer te betalen voor een elektrische wagen, dan voor eentje met verbrandingsmotor. Maar, met een gemiddeld budget van € 27.000 zijn de opties zeer beperkt. In de top twintig van bestverkochte elektrische wagens zit geen enkele onder de 30.000. Doen we daar nog eens 10.000 bij, heb je de keuze tussen twee modellen.

Om ons te overtuigen, zal de overheid hun buidel moeten opentrekken. De belangrijkste hulplijn volgens het onderzoek is een aankoopsubsidie. Ook een vrijstelling van de verkeersbelastingen of het aanmoedigen van een eigen laadplek kunnen hieraan bijdragen.

Positieve ontwikkelingen

Naast de hoge kosten voor de aankoop van de wagen, is ook het rijbereik een belangrijke factor. Waar het gemiddelde bereik nu op 350km ligt, wenst de consument 400km of verder te kunnen rijden. Iets wat op dit moment enkel de duurdere wagens aanbieden, maar waar er wel een duidelijk stijgende trend te merken valt. Ook het aantal publieke laadpalen blijft jaar na jaar stijgen. Met 24.000 laadpalen, één voor elke drie elektrisch wagens, komen we in de buurt van koploper Nederland.

Hoewel elektrische auto’s steeds verder komen op een lading, wenst de automobilist een nog groter rijbereik van zijn e-auto. Maar dat betekent dan weer grotere accupacks en dus zwaardere en duurdere voertuigen. Terwijl de aankoopprijs nu al het grootste obstakel is. Die vicieuze cirkel kunnen we doorbreken mits een dekkend en robuust netwerk van laadpalen. De verhouding tussen het aantal publieke laadpalen en het aantal elektrische auto’s is in ons land lang niet slecht in vergelijking met andere landen in Europa. Maar het moet nog beter. Touring vraagt in de eerste plaats meer snellaadstations. Daarvan zijn er nu een 1000-tal terwijl het er in Nederland al meer dan 4000 zijn.”

Joost Kaesemans – Touring

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: Piraterij is een misdrijf!