Een terugblik van de Monaco E-Prix door de ogen van de rijders

ByMatthias Hautekiet

18 mei 2026
Dan Ticktum na afloop van de 2026 Monaco E-Prix © Jens Mommens / Momenol Images

Na een weekend vol actie in Monaco daalt de rust opnieuw in de straten van het Prinsdom neer. Dan Ticktum (Cupra Kiro) startte tweemaal vanaf polepositie, iets wat niemand eerder deed in Monaco. Oliver Rowland (Nissan) komt dan weer in de buurt om zichzelf op te volgen als regerend wereldkampioen.

Oliver Rowland – Nissan Formula E Team

“Het is ondertussen al de derde keer dat ik in Monaco win. Een eerste keer in F2 en nu twee jaar op rij in de Formula E. Maar echt wennen doet het nooit. Het is en blijft nog altijd een droom om in Monaco bovenaan te eindigen. Na een lastige wedstrijd op zaterdag was het gisteren vooral zaak om rustig te blijven en niet te vroeg aan te vallen. Ik had weinig contact met de muur omdat we op voorhand al een duidelijke strategie hadden afgesproken. Ze hielden mij vooral op de hoogte over mijn energieverbruik en hun beslissing om meteen na de Full Course Yellow een Attack Mode te activeren bleek de juiste te zijn. Uiteraard is het leuk dat ik Monaco verlaat als tweede in het kampioenschap, maar om mijzelf op te volgen als wereldkampioen is er nog veel werk aan de winkel. We moeten vooral werken aan onze consistentie om dat mogelijk te maken.”

Felipe Drugovich – Andretti Formula E

“Mijn eerste podium in de Formula E zal me altijd bijblijven. Des te meer omdat het in Monaco is. Zaterdag was ik al dichtbij met een finish op de vierde plaats en gasteren was het nu eindelijk zo ver. Ik ben vooral blij dat al het harde werk eindelijk begint te lonen. De races in Formula E zijn enorm moeilijk om te lezen waardoor ik het lastig had aan het begin van het seizoen. Gelukkig lukt het me steeds beter om te weten wanneer ik energie moet sparen en wanneer ik kan aanvallen. Het enige wat we nu nog moeten verbeteren is de kwalificatie. Na de kwalificatie op zondag was ik wat teleurgesteld, maar dat hebben we nu meer dan goed gemaakt in de race.”

António Félix da Costa – Jaguar TCS Racing

“Eerlijk, ik had niet verwacht dat ik op het podium zou eindigen na de eerste ronde. Toen ik rondging dacht ik ‘niet opnieuw’. Zaterdag heb ik al kostbare punten verspeeld omdat Dan Ticktum mij in de muur dwong. Maar gelukkig kon ik het hoofd koel houden. Het was immers nog maar de eerste ronde en Formula E is altijd wel chaotisch. Zeker tijdens een wedstrijd zoals gisteren zonder Pit Boost. Wel betekende dit dat ik heel wat rijders moest inhalen met behulp van de Attack Mode. Maar voor ik het wist, zat ik terug in de top drie. Net daar ligt volgens mij de sterkte van het team. De ingenieurs zijn ongelooflijk goed om ad hoc een nieuwe strategie uit te werken wanneer niet alles volgens plan verloopt. Verder had ik gehoopt om op z’n minst een verontschuldiging van Dan te krijgen, maar hij blijft vasthouden dat het mijn eigen fout was. Misschien was ik beter achter hem gebleven, want ik ken zijn reputatie. Maar als rijder wil je natuurlijk voor elke positie gaan.”

Taylor Barnard – DS Penske

“Ik ben behoorlijk teleurgesteld na dit weekend. We begonnen het weekend al met verkeerde instellingen tijdens de eerste vrije training. In de volgende sessie was alles in orde, maar raakte ik dan de muur waardoor ik eigenlijk maar twee rondjes had voor de kwalificatie en ook die was niet echt top. Ik wist tijdens de wedstrijd toch enkele punten te scoren waarbij ik van de elfde naar de zevende plaats reed. Maar eigenlijk was dat allesbehalve goed, zeker als je ziet hoe Pepe van helemaal achteraan naar het podium reed. Ook tijdens de wedstrijd op zondag zat het niet mee. Ik had een slechte kwalificatie en tijdens de race werd er enorm hard gevochten. Iedereen maakte daarbij contact, maar ik heb het gevoel harder geviseerd te zijn geweest. De eerste tien seconden bij Nato zat ik volledig naast hem, waardoor deze straf in mijn ogen volledig onterecht is. Bij Vergne was het volledig mijn fout en ik neem dan ook mijn volledige verantwoordelijkheid. Uiteindelijk oordeelde de FIA dat ik de twintig seconden straftijd onvoldoende kon uitvoeren, waardoor ik ook nog eens een gridstraf van tien plaatsen voor Sanya aan mijn broek heb.”

Dan Ticktum – Cupra Kiro Race

“Ik kijk met een dubbel gevoel terug op het raceweekend in Monaco. Het was er eentje met veel hoogtepunten, maar ook enkele enorme dalen. Dat ik de eerste rijder ooit ben die een dubbele polepositie in Monaco scoort, voelt natuurlijk goed. Tijdens de kwalificaties op zaterdag moest ik nog echt werken om een snelle tijd neer te zetten, maar een dag later zat alles gewoon goed. Ik had enorm veel vertrouwen in de wagen en dat leverde mij meteen ook de snelste tijd van het weekend op. Deze twee poleposities op het beste circuit ter wereld ga ik nog lang koesteren.”

ByMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!