Monaco E-Prix: Top drie van zaterdag aan het woord

ByMatthias Hautekiet

16 mei 2026
Nyck de Vries (Mahindra Racing), Mitch Evans (Jaguar TCS Racing) en Pepe Martí (Cupra Kiro), de top drie van de 2026 Monaco E-Prix op zaterdag 16 mei © Jens Mommens / Momenol Images

Vandaag won Nyck de Vries (Mahindra) zijn eerste Formula E-race in vier jaar tijd. De Nederlander kwam na de Pit Boost al snel op kop te liggen en wist in de slotfase Mitch Evans (Jaguar) achter zich te houden. Pepe Martí eindigde als derde in de Monaco E-Prix en behaalde zo zijn eerste podium in zijn Formula E-carrière. Na afloop van de festiviteiten spraken wij met de drie over hun race.

Nyck de Vries – Mahindra Racing

“Het is vandaag exact vier jaar en één dag na mijn vorige overwinning in Berlijn in 2022. Het voelt dan ook goed om vandaag op het podium te staan. We komen van ver en hebben de afgelopen maanden en zelfs jaren een sterke groei gemaakt na een moeilijke start in GEN4. Dat dat beloond wordt met een overwinning, uitgerekend in Monaco, is extra speciaal. Nu moeten we vooral blijven focussen op consistent punten scoren. Een overwinning zoals vandaag is een mooie tussentijdse beloning, maar we mogen het doel niet uit het oog verliezen.”

Mitch Evans – Jaguar TCS Racing

“Het is fantastisch om hier op het podium te staan na een goede race. In de openingsfase ben ik wel enkele plaatsen verloren, maar daarna ben ik iets agressiever beginnen te verdedigen. Het was zeker geen eenvoudige race en ik moest vooral proberen om geen schade te rijden. Toen ik de melding kreeg van een lekke band aan het begin van de race, dacht ik dat het voorbij was. Gelukkig bleek het slechts om een defecte sensor te gaan, waardoor ik gewoon kon blijven rijden. Uiteraard ga ik vanavond dit podium vieren, maar er is nog veel werk aan de winkel voor de race morgen. Het vreemde is dat als ik deze avond in mijn eigen bed kruip, dat ik volledig vergeet dat ik hier ben om te racen. Dus morgenochtend zal dat besef opnieuw moeten binnendringen wanneer ik de pitstraat inloop.”

Pepe Martí – Cupra Kiro

“Ik kan bijna niet geloven dat ik vandaag mijn allereerste podium in de Formula E heb behaald. Maar het voelt wel een beetje zuur aan, gezien Dan hier eigenlijk moest staan. Het podium was hem meer dan gegund na zijn mooie polepositie. Desondanks heeft het team knap werk geleverd met de strategie. Zonder dat incident waren we derde én vierde geworden. Dat had ons mooie punten opgeleverd in het kampioenschap. Zelf heb ik het incident nog niet kunnen bekijken, dus daar kan ik nog niets over zeggen.”

ByMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!