Ford in gesprek met Verstappen voor Le Mans Hypercar-programma

ByMatthias Hautekiet

9 mei 2026
Max Verstappen and Arvid Lindblad sit on the Ford Sweepstakes for a portrait in Las Vegas, Nevada, USA on November 18, 2025. © Garth Milan / Red Bull Content Pool

Ford Racing is in gesprek met Max Verstappen voor een mogelijke deelname aan het FIA World Endurance Championship (FIA WEC). Dat vertelde Ford Performance WEC Hypercar programmamanager Dan Sayers vandaag tijdens de TotalEnergies 6 Hours of Spa-Francorchamps. Al zal een deelname van Verstappen in Le Mans waarschijnlijk pas in 2028 zijn.

Foto © Garth Milan / Red Bull Content Pool

Volgend jaar verwelkomen we twee nieuwe teams op de grid in de FIA WEC. Als eerste is er McLaren, dat deze week zijn Hypercar en Laurens Vanthoor als tweede rijder voorstelde. Daarnaast is er Ford, dat vanaf 2027 Ferrari opnieuw het vuur aan de schenen wil leggen. In de jaren 60 waren er de legendarische gevechten tussen beide merken, waarbij de Amerikaanse constructeur vier jaar op rij de 24 Hours of Le Mans won. Dat gevecht wil Ford nu opnieuw herhalen. Al houden ze er een volledig andere strategie op na dan McLaren. Waar McLaren deze maand al de eerste kilometers wil afleggen, zitten ze bij Ford nog aan de tekentafel. Maar dat is volgens programmamanager Dan Sayers geen probleem: “Onze eerste test op het circuit is pas gepland voor november. Dat is misschien wat onconventioneel, maar we geloven sterk in de simulator en de windtunnel. Daar kunnen we feedback van onze rijders in de simulator meteen verwerken nog voor we de volledige wagen bouwen”.

Sayers heeft bovendien veel vertrouwen in zijn ingenieurs. Daarbij helpt hun jarenlange ervaring in GT3 en de ELMS. Ook hun keuze voor LMDh is daarbij een grote hulp omdat de wagen met meer generieke onderdelen wordt gebouwd. Al is het volgens Ford wel goed dat de regelgeving voor LMH en LMDh dicht bij elkaar komen.

Gesprekken met Verstappen lopen

Ook voor de rijders is het voorlopig nog onduidelijk wie er plaats zal nemen achter het stuur van de Hypercar. De gesprekken zijn volop bezig, maar alles evolueert in de goede richting volgens Sayers. Of ze gaan voor twee of drie rijders is nog niet helemaal duidelijk. Dat zal afhangen van hoeveel rijders ze uiteindelijk zullen tekenen. Het is dus zeker niet ondenkbaar dat ze net zoals Aston Martin met twee rijders zullen rijden tijdens de kortere wedstrijden zoals de 6H van Spa en met drie tijdens de langere wedstrijden. Een van de namen die de afgelopen weken circuleerde is die van Max Verstappen. De Red Bull-rijder steekt het niet onder stoelen of banken dat hij graag wil deelnemen aan Le Mans. Sayers bevestigt ons dat er inderdaad gesprekken lopen met Verstappen, al zal dat nog niet voor volgend jaar zijn. 2028 lijkt realistischer, al zal dat afhangen van de F1-kalender van dat jaar.

ByMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!