De nieuwe Alpine A390 is vanaf vandaag te bestellen. Deze elektrische sportback wordt in België aangeboden vanaf 67.500 euro, waarmee Alpine vooral het hogere segment probeert aan te spreken.
Foto’s © Alpine
De Alpine A390 werd dit voorjaar voorgesteld als een sportieve familiewagen. Na de A110 tweezitter (met verbrandingsmotor) en de compacte elektrische A290 begint voor Alpine nu een nieuw hoofdstuk. Hoewel dat er dus ruimte is voor een gezin, is en blijft deze EV in de eerste plaats een sportwagen. Zo beschikt hij standaard over vierwielaandrijving en drie elektromotoren: een vooraan en twee achteraan. Active Torque Vectoring zorgt ervoor dat het koppel mooi verdeeld wordt over alle motoren voor extra wendbaarheid en rijdynamiek. De Alpine A390 GT, die sinds vandaag te koop is, beschikt over 400 pk en sprint in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Gevoed door een batterij van 89 kWh (netto) mag je volgens de WLTP-norm rekenen op een rijbereik van 555 kilometer. Snelladen kan, in tegenstelling tot wat Alpine eerder aankondigde, aan slechts 150 kW, waardoor het langer dan een half uur duurt om van 10 naar 80 procent te laden. Dat is toch wel teleurstellend voor een wagen van dit formaat. Wie de Alpine A390 GT wil kopen, moet daar minstens 67.500 euro voor overhebben.
Begin 2026 zullen ook de orderboeken voor de nog krachtigere Alpine A390 GTS openen. Deze beschikt over een vermogen van 470 pk en 808 Nm koppel, goed om in 3,9 seconden naar 100 km/u te sprinten. Dit maakt de A390 dan ook de krachtigste Alpine ooit gebouwd. Bovendien zal deze versie nog wat rijker uitgerust zijn, om de prijs van 78.000 euro extra te verantwoorden.



