De nieuwe marketingstrategie bij Renault is overduidelijk ‘retro’. De Franse constructeur brengt zijn iconische modellen uit de vorige eeuw terug in een moderner jasje. Na de Renault 5 keert nu ook de Renault 4 als E-Tech Electric-model terug op de markt. 33 jaar nadat de laatste R4 van de band rolde, testen we hem nu als volledig elektrische wagen.
Net zoals de Renault 5 is ook de Renault 4 een knipoog naar zijn evenknie uit de vorige eeuw. De grille vooraan, de lichtblokken en zelfs de vorm van de achterruit zullen zeker herkenbaar zijn voor heel wat veertig- en vijftigplussers. Tijdens onze testweek werden we dan ook meermaals aangesproken door voorbijgangers. Vooral het dichtgewerkte radiatorrooster met verlicht Renault-logo spreekt hier tot de verbeelding.


Ruim en functioneel
De Renault 4 E-Tech Electric is gebouwd op hetzelfde AmpR Small-platform als de Renault 5, maar toch zijn er veel verschillen. Zo is de Renault 4 twintig centimeter langer en heeft hij een acht centimeter langere wielbasis. Dat laatste is meer dan welkom, gezien de ruimte op de achterbank van de R5 toch eerder beperkt is. Bij de R4 voelt het nu allemaal wat groter aan, wat het comfort zeker ten goede komt. Bovendien is deze elektrische wagen ook nog eens bijzonder functioneel. In de koffer is plaats voor 380 liter aan bagage, of 420 liter als je de ruimte onder de plank meerekent. Met de achterbank neergeklapt kun je al een keurige 1.405 liter vervoeren. Daarbij vormen ook langere stukken geen probleem doordat de voorste passagiersstoel volledig neergeklapt kan worden. Zo is er zelfs ruimte voor pakketten met een lengte tot 2,2 meter. Het enige nadeel hier is dat de laadvloer niet vlak is door een hoge opstaande rand waar de achterbank scharniert.


Retro, maar toch modern
Ook in het interieur weet de Franse constructeur de retro-futuristische sfeer door te trekken. De Renault 4 is bekleed met kwaliteitsvolle materialen en leuke stoffen. Hierdoor ontstaat een mooi contrast tussen de retro-zetels en het moderne comfort dat je van een elektrische wagen verwacht. Onze testwagen in de Iconic-uitvoering is bovendien uitgedost met enkele gele accenten die het geheel extra kracht aanzetten. Het enige wat eigenlijk echt afbreuk doet aan het design zijn de hoeveelheid hendels aan het stuur. Zo heb je aan de rechterkant de bediening van de versnelling, de ruitenwissers en een derde hendel voor het audiosysteem. Die laatste is een uit de kluiten gewassen hendel die al sinds de jaren 90 wordt gebruikt. Na 30 jaar wordt nu echt wel eens tijd dat Renault afscheid neemt van deze lelijke dikke hendel.
Gelukkig maakt het degelijke infotainmentsysteem veel goed. Het centrale display is met zijn 10” niet heel erg groot, maar net voldoende om comfortabel te kunnen navigeren. Doordat deze draait op Android Automotive kun je tal van apps uit de Google Play Store eenvoudig installeren. Bovendien biedt hij ondersteuning aan voor zowel Apple CarPlay als Android Auto, waardoor je alsnog je smartphone kunt gebruiken. Iets wat we bij merken als Volvo en Polestar toch missen.


Hoe rijdt de Renault 4?
De Renault 4 E-Tech Electric is te koop in twee verschillende uitvoeringen. In de basisversie (Urban Range) beschikt hij over een motor van 120 pk en een kleinere 43 kWh-batterij. Daarboven komt dan onze testwagen: de R4 met Comfort Range. Deze beschikt over een motor van 150 pk en 245 Nm koppel op de vooras. Exact hetzelfde als de Renault 5 dus, maar er zit wel degelijk een groot verschil in de rijdynamiek. De R5 was niet meteen een sportwagen te noemen, maar bood wel een dynamische rij-ervaring. De Renault 4 lijkt dan weer wat rustiger te rijden en meer gericht te zijn op comfort. We testten de wagen op diverse ondergronden en zijn best tevreden over dat comfort. In zijn prijsklasse en segment zijn er maar weinig wagens die het echt beter doen. Wel moet je als bestuurder nog steeds opletten voor wielspin bij het uitaccelereren van een bocht, maar deze is al heel wat minder dan bij de R5. Irritante rijhulpsystemen kun je volledig naar wens uitschakelen met de bij Renault gekende knop links op het dashboard. Een echte topfunctie waar andere merken beter ook eens naar kijken!


Hoe zit het met het verbruik?
Zoals hierboven al kort aangehaald, is de Renault 4 E-Tech Electric te koop met twee verschillende batterijen. Het Urban Range-instamodel beschikt over een batterij van 43 kWh, waarvan 40 kWh bruikbaar. Volgens de WLTP-norm is dit genoeg om een rijbereik van 308 kilometer te halen. Eenmaal leeg duurt het 32 minuten om van 10 naar 80 procent te laden met een maximaal vermogen van 80 kW. Daarboven volgt de Comfort Range met een batterij van 55 kWh met 52 kWh aan bruikbare capaciteit. De WLTP-test belooft hier een rijbereik tot 409 kilometer. In de stad noteren we een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100 km, wat overeenkomt met een goede 325 kilometer. Op de snelweg stijgt het verbruik vervolgens naar 22 kWh/100 km, waardoor we slechts 250 kilometer op één lading halen. Dat is toch wel wat teleurstellend. Het maximale laadvermogen ligt hier op 100 kW (DC), waarbij het 33 minuten duurt om van 10 naar 80 procent te laden.


Prijs en conclusie
Net zoals de Renault 5 moet ook de Renault 4 E-Tech Electric het vooral hebben van de nostalgie. Dat wil echter niet zeggen dat de Franse constructeur slechte elektrische wagens maakt, integendeel. De R4 beschikt over alle functies die je van een moderne elektrische wagen mag verwachten. Hij rijdt goed, biedt veel comfort en de verschillende technische systemen werken uitstekend. Het is dan ook logisch dat hij genomineerd werd voor Auto van het Jaar 2026. Alleen wordt het stilaan tijd dat Renault eens over zichzelf gaat nadenken. Zo moet de audiohendel echt geschrapt worden en blijven ze qua batterijtechnologie ver achter op de concurrentie uit Azië. Deze bieden ondertussen doorgaans veel betere batterijprestaties voor een lagere prijs aan.
De Renault 4 E-Tech Electric is in België te koop vanaf 29.990 euro voor de Urban Range met kleine batterij. Dat is slechts 2.000 euro meer dan de R5 en dat bedrag zouden we zeker betalen voor het extra comfort. Al is het maar zodat onze passagiers op de achterbank ook comfortabel kunnen plaatsnemen en voor de extra ruimte in de koffer. Voor de Comfort Range betaal je minstens 36.900 euro. Daarna krijg je als koper nog eens de keuze tussen vier uitvoeringen, die telkens iets meer comfort toevoegen. Zo was onze testwagen in de Iconic-versie (het topmodel), standaard uitgerust met getinte achterruiten, een leren stuurwiel en zetelverwarming.
|
|

