Onderweg met de Kia EV4

DoorRedactie

26 oktober 2025
Kia EV4 Fastback review

Kia is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van dé merken als het gaat om elektrische wagens. Hun kleine SUV, de Kia EV3, is een ongelooflijk succes en ook de EV6 en de EV9 doen het niet slecht. Begin dit jaar volgde de volgende EV: de Kia EV4. Deze stijlvolle middenklasser is te koop als zowel hatchback als fastback, waardoor klanten nog meer keuze krijgen. Maar hoe rijdt deze nieuwe elektrische Kia?

Met een lengte van 4,7 meter hoort de Kia EV4 thuis in het gamma van de elektrische middenklassers. Hier moet hij het opnemen tegen de populaire Peugeot 308, Opel Astra en de Renault Mégane. De Kia EV4 wordt aangeboden in twee verschillende uitvoeringen. Waarbij de Kia EV4 Hatchback een 4,43 meter lange vijfdeurs hatchback is. Daarnaast is deze elektrische wagen ook als Fastback te koop die met een lengte van 4,73 meter maar liefst 30 centimeter langer is. Tijdens onze testweek krijgen we van de Belgische invoerder die laatste mee. Het design is een combinatie van de neus van de EV6, maar dan met een volledig andere zij- en achterkant. Wij vinden de achterkant met zijn scherpe lijnen best knap, maar we kunnen begrijpen als je dit anders ziet. In dat geval spreekt de hatchback je wellicht meer aan.

Drie displays in de EV4

Binnenin is het interieur gelukkig herkenbaar gebleven. De Zuid-Koreaanse constructeur gebruikt alleen maar kwaliteitsvolle materialen en weet deze goed te combineren in een stijlvol design. Verder ligt het dashboard van de Kia EV4 1-op-1 in lijn met de andere elektrische modellen van het merk. Daarbij prijkt op het dashboard een breed paneel met drie afzonderlijke displays. Het linker- en rechterscherm meten elk 12,3” in diameter en dienen als digitale tellerpartij en infotainmentsysteem. Daartussen zit nog een kleiner display van 5,3” voor de klimaatcontrole. Net zoals bij de andere wagens van het merk is dit display moeilijk leesbaar doordat het stuur het grootste deel ervan verbergt. Het infotainmentsysteem werkt vlot en is bovendien logisch ingedeeld. Volgens ons maakt Kia zelfs een van de beste infotainmentsystemen op de markt. Zelfs enkele grote Duitse premiummerken zoals Audi of BMW kunnen hier nog wat van leren.

Een ruime gezinswagen

Dat terzijde is de Kia EV4 Fastback een fijne wagen om in te vertoeven. De optioneel elektrisch verstelbare zetels met zetelverwarming en -ventilatie zitten comfortabel. Alleen is het als bestuurder moeilijk om een goede zitpositie te vinden. Het stuur kan niet dicht genoeg ingesteld worden. Daardoor is het als bestuurder kiezen voor rijden met gestrekte armen of opgetrokken benen. Al zal dit vooral voor wat grotere bestuurders een probleem vormen. Toch is het niet ideaal voor een wagen waarvan Kia in Europa veel verwacht. Opvallend is dat de Kia EV4 met zijn wielbasis van 2,8 meter tot de ruime gezinswagens thuishoort. Zowel voor- als achteraan voelt hij ruim aan. Passagiers op de achterbank kunnen hierbij steeds genieten van een royale hoeveelheid beenruimte. In de koffer van de Kia EV4 Fastback is ruimte voor 490 liter, of 1.450 liter met de achterbank neergeklapt. Wel is de toegang tot die koffer smal en laag, waardoor je bijna in de koffer moet kruipen als je boodschappen wilt uithalen. Maar zo heeft elk voordeel ook een nadeel. In de EV4 Hatchback heb je respectievelijk plaats voor 435 en 1.415 liter aan bagage. Een frunk voor de laadkabel is er niet.

Hoe rijdt de Kia EV4?

Met 204 pk en 283 Nm koppel op de vooras is de Kia EV4 zeker niet de snelste elektrische wagen op de markt. Toch merk je daar in de praktijk niet veel van. Je moet geen al te sportieve prestaties verwachten, maar saai is hij zeker niet. We kunnen vlot mee met het verkeer dankzij de snelle gasrespons. Bovendien beschikt hij over een volwaardige one-pedal, iets wat we op een elektrische wagen alleen maar kunnen toejuichen. De ophanging is uitstekend, waardoor je op verschillende ondergronden steeds geniet van een comfortabele rit. Wij kijken alvast uit naar de GT-variant die volgend jaar wordt voorgesteld en vierwielaandrijving krijgt, aangevuld met een wat sportievere rij-ervaring

Wie onze eerdere reviews al las, weet dat we ons vaak ergeren aan de manier waarop de verplichte rijhulpsystemen geïmplementeerd zijn. Deze zijn op regelmatige basis bijna onbruikbaar of geven om de haverklap een melding waardoor we deze standaard uitzetten. Bij de Kia EV4 kiezen we er echter voor om deze net wel te gebruiken. De rijhulpsystemen bij Kia werken uitstekend in diverse verkeersomstandigheden. Ook ‘s nachts kun je vol vertrouwen de weg op dankzij de goed werkende matrix-koplampen.

Een laag verbruik

De Kia EV4 Fastback is verkrijgbaar met twee verschillende accupakketten. De instapversie beschikt over een batterij van 58,3 kWh bruto, waarbij je volgens de WLTP-norm kunt rekenen op 456 kilometer op één lading. Daarnaast is er een grotere batterij van 81,4 kWh (78 kWh bruikbaar), goed voor 633 elektrische kilometers. Wie voor de Hatchback kiest, moet wel rekenen op een iets kleiner bereik van respectievelijk 440 en 625 kilometer. Op papier is hij hiermee een van de best presterende elektrische wagens in het C-segment. Tijdens onze testweek noteren we een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100 km. Dankzij deze uitstekende EV-prestaties kunnen we rekenen op een rijbereik tussen de 475 en 500 kilometer. Wel is het jammer dat Kia de EV4 niet heeft voorzien van een 800 V-platform zoals de EV6 en EV9. Daardoor is het laadvermogen beperkt tot maximaal 135 kW. Een laadbeurt van 10 tot 80 procent duurt zo ongeveer 33 minuten.

Prijs en conclusie

De Kia EV4 is in België al te koop vanaf 38.890 euro in de Hatchback Business-versie met kleine batterij. De variant met grotere batterij is zo’n 5.000 euro duurder. Wil je toch liever de EV4 Fastback, dan tel je daar minstens 45.890 euro voor. Wel rijd je in dat geval al rond met de beter uitgeruste Business Plus-uitvoering. Dat is ongeveer hetzelfde als wat je bij Stellantis zou betalen voor een vergelijkbaar model. Al krijg je er daarvoor wel een ruimere wagen met een betere elektrische prestaties voor terug. Is de Kia EV4 een goede EV? Wij zijn alvast onder de indruk. Dankzij zijn lage verbruik, premium afwerking en hoge comfort is deze elektrische wagen zeker het overwegen waard. Een testrit is dus zeker aan te raden als je op zoek bent naar een elektrische familiewagen.

Vermogen
204 pk
Koppel
283 Nm
Batterij (netto)
78 kWh
Basisprijs
€ 38.890
Prijs getest model
€ 59.390
Bereik (WLTP)
633 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be