De zestiende editie van de Zoute Grand Prix zit erop en was een schot in de roos. Het publiek was massaal aanwezig en op de twee veilingen ging in totaal voor 41 miljoen euro onder de hamer. CEO Koen Van Hout en eigenaar Marc Coucke blikken dan ook tevreden terug.
Het had niet veel gescheeld of de Zoute Grand Prix was vorig jaar niet doorgegaan. Door de belabberde financiële situatie moesten de broers Bourgoo op zoek naar een overnemer. Die vond ze in CIM Capital en Marc Coucke. Zij hadden vorig jaar amper vier maanden tijd om een event uit hun hoed te toveren en dat was toen al een succes. Een jaar later is Marc Coucke de enige eigenaar en kreeg het team achter de Zoute Grand Prix een volledig jaar om zich voor te bereiden. Het resultaat was een heuse Zoute Grand Prix Car Week die meteen ook een schot in de roos was.
“Nadat we vorig jaar op amper vier maanden tijd een vlekkeloze doorstart van het event hebben gerealiseerd, zijn we de afgelopen maanden met het hele team niet één, maar meerdere versnellingen hoger geschakeld. Dankzij de medewerking van de gemeente konden we heel wat nieuwigheden toevoegen aan het event – niet in het minst een extra dag – en dus ook een extra rally. Dit alles maakt van de Zoute Grand Prix Car Week een event dat uniek is in zijn soort. Nergens anders ter wereld vind je zoveel ‘kunst op vier wielen’ op één locatie – behalve hier, in Knokke-Heist. Het heeft ons event dan ook écht op de wereldkaart gezet.”
Koen Van Hout, CEO van Zoute Grand Prix


Grootser dan ooit
De cijfers achter deze zestiende editie zijn dan ook indrukwekkend. Door de uitbreiding met een extra dag was er ruimte voor heel wat nieuwigheden. Vorige edities waren er twee rally’s. Als eerste waren de oldtimers tussen 1920 en 1975 aan de beurt, gevolgd door de GT Tour met recente wagens vanaf 2006 en ouder. Om alle wagens toch een kans te bieden deel te nemen, bood deze extra dag nu de kans voor een Iconic Rally met 80 wagens gebouwd tussen 1976 en 2005. Daarnaast is ook de Concours d’Élégance terug van weggeweest. De hoofdprijs, de Best of Show Award, werd op zondag door de internationale jury toegekend aan een Ferrari 375 Plus Spider by Pininfarina uit 1954.


Premium najaars autosalon
Het kloppende hart van de Zoute Grand Prix Car Week was de Zoute Gallery by EY. De grote tent met een oppervlakte van 11.000 m2 bood plaats aan maar liefst negentien luxe- en premiummerken die er hun nieuwste modellen voorstelden. Zo waren onder meer de Alpine A390, Polestar 5, BMW iX3 Neue Klasse en de Mercedes-Benz GLC te zien. Net door al deze Belgische, Europese en wereldpremières trok het event de aandacht van de pers van over de hele wereld. Je kunt dus bijna stellen dat de Zoute Grand Prix steeds meer een najaars autosalon voor de premiummerken wordt.
“Dit jaar was een geweldige editie! Boordevol vernieuwingen die duidelijk in de smaak vielen. Het was puur genieten om zóveel bezoekers te zien stralen – van de gratis spektakels zoals de start, doortochten en aankomst van de rally’s tot de Car Boulevard en de exclusievere momenten. Daar doen we het voor! En dan die Kids Car Rally… een absoluut hoogtepunt. Je hart smelt gewoon als je al die blije gezichtjes ziet. Dankjewel aan alle partners, medewerkers en deelnemers – zonder jullie kregen we dit nooit op poten. Misschien was dit wel de strafste Zoute Grand Prix-week ooit. En we zitten nu al vol ideeën om het volgend jaar nóg beter te maken!”
Marc Coucke, eigenaar Zoute Grand Prix


Veilingen leveren 41 miljoen euro op
Nog nieuw dit jaar is dat er voor het eerst niet een, maar twee veilingen plaatsvonden. Als eerste was het Amerikaanse veilinghuis Broad Arrow Auctions aan de buurt. Het was de eerste keer voor hen op de Zoute Grand Prix, maar met een opbrengst van 25,9 miljoen euro was hun debuut alvast geslaagd. Bij Broad Arrow was de ster van de veiling de Ferrari 275 GTB/4 Verde Pino, die geveild werd voor 3.015.625 euro. De Zoute Grand Prix Car Week werd traditioneel afgesloten met de Zoute Sale by Bonhams op vrijdag. Er werd voor 36 miljoen euro aan wagens geveild, maar het veilinghuis meldde op voorhand al dat ze hoopten op een opbrengst van 20 miljoen euro.
Helaas voor hen waren er voor de topstukken te weinig geïnteresseerden waardoor de uiteindelijke opbrengst op zo’n 15 miljoen euro uitkomt. Onder meer een Maserati MC12 Stradale met een waarde van 4 miljoen euro, een Ferrari LaFerrari met een waarde van 3,6 miljoen euro en 1966 Porsche 906 Carrera 6 Works Factory Prototype (waarde: 2,2 miljoen euro) raakten niet verkocht. Toch is de organisatie tevreden met een totale opbrengst van 41 miljoen euro. Wel moeten we er nog bij vermelden dat dit bedrag de komende dagen nog kan oplopen door naverkoop.
De volgende editie van de Zoute Grand Prix Car Week vindt plaats van 7 tot en met 11 oktober 2026.




