De Tesla Model S en Model X zijn sinds eind vorige week uit de configurator genomen. Erg verrassend is dit natuurlijk niet, want later dit jaar brengt de Amerikaanse constructeur van beide een facelift op de markt. In afwachting daarvan kun je enkel nog stock- of ex-demowagens bestellen.
Foto’s © Tesla
De Tesla Model S draait ondertussen al dertien jaar mee in het EV-landschap en is nu nog maar eens opgefrist. Bij Tesla denken ze er dus voorlopig niet over na om een opvolger te voorzien. Uiterlijk is er echter maar weinig te bemerken. Waar de Tesla Model Y met de Juniper-facelift een volledig nieuwe look kreeg, is de facelift bij de Model S veel bescheidener. Achteraan de koffer prijkt nog steeds een kleine discrete spoiler in koolstofvezel. Enkel de achterbumper is wat aangepast met een nieuwe diffuser. Bij de snellere Plaid-versie zijn de verschillen wel duidelijk zichtbaar, door zijn nieuwe bumper met grotere koelopeningen. Verder krijg je als koper de keuze tussen twee nieuwe velgen: Magnetite (19″) en Velarium (21″). Bij de nieuwe Tesla Model S zal je vooral kunnen genieten van meer comfort. Zo is de EV nog stiller geworden, dankzij de toepassing van een efficiëntere active noise cancellation (ACN). Om het comfort nog verder te verhogen, werd ook de ophanging herzien. Een betere voorwaartse camera, adaptieve koplampen en vernieuwde sfeerverlichting moeten de afhakende kopers terug zin zien krijgen in een nieuwe Tesla. Tenslotte is ook het rijbereik toegenomen naar zo’n 660 kilometer op één lading.



Ook Model X in het nieuw
Naast de Model S krijgt ook de Tesla Model X een kleine upgrade. Klein mag je ook hier best letterlijk nemen, want de verschillen zijn minimaal. Zo krijgt deze elektrische SUV twee nieuwe velgenopties: Perihelix (20″) en Machina (22″). Verbeterde active noise cancellation zorgen dan weer voor een extra stille ligt. Samen met de extra sfeerverlichting en nieuwe animaties bij het openen en sluiten van de vleugeldeuren, wordt ook de ervaring verbeterd. Verder zijn de derde zetelrij en de koffer wat ruimer geworden, waardoor hij vooral wat praktischer wordt. Tenslotte maken een nieuwe camera in de voorbumper en de verbeterde koplampen het geheel af. Of de aanpassing ook het rijbereik ten goede komen, is voorlopig nog onduidelijk. Wel zou de betere aerodynamica ervoor zorgen dat je toch enkele kilometers meer kunt afleggen op één lading.
Wanneer de Tesla Model S en Model X facelift bij ons te koop zullen zijn, is nog even afwachten. In de Verenigde Staten is de verkoop wel al gestart en komt er zelf al enige kritiek op het merk van Elon Musk. Zo moeten kopers nu zo’n 5.000 Dollar bijbetalen, terwijl beide modellen het nog steeds moeten doen met een 400 V-platform, waardoor het snelladen kan aan maximaal 250 kW.


