Onderweg met de Hyundai Inster

DoorRedactie

29 juni 2025
Hyundai Inster

Het is ondertussen iets meer dan een jaar geleden dat Hyundai de Inster voorstelde. Deze compacte elektrische stadswagen is al te koop voor 24.499 euro. Voor dat bedrag wil de Koreaanse constructeur een geavanceerde rijervaring bieden in een compact jasje. Tijdens onze test waren we alvast enthousiast, als je rekening houdt met één groot nadeel.

De Hyundai Inster werd bij zijn voorstelling vorige zomer onder veel gejuich onthaald. Op papier was hij een degelijke concurrent voor bijvoorbeeld de Citroën ë-C3 en zelfs de Renault 5 E-Tech electric. Al zijn zowel de Citroën als de Renault een pak ruimer. De ë-C3 is zo’n 4 meter lang, 1,8 meter breed en heeft een wielbasis van 2540 mm. Bij de Renault 5 kun je rekenen op een lengte van 3922 mm, een breedte van 1,8 meter en dezelfde wielbasis van 2540 mm. De Inster doet het op vlak van wielbasis (2580 mm) net iets beter, maar je levert wel in met een totale lengte van 3825 mm. Ook de breedte van de Hyundai Inster is de kleinste van de drie met 1610 mm.

Frivole look

Het design van de Hyundai Inster lijkt sterk op dat van de Casper, een compacte stadswagen op brandstof van hetzelfde merk. Dat is geen toeval, want beide wagens delen hetzelfde platform. Wel is het chassis grondig aangepast om van de Inster een EV te kunnen maken. Zo is hij 23 centimeter langer, waarbij vooral de wielbasis (+18 cm) extra centimeters toegestoken kreeg. Dat was niet alleen nodig om voldoende ruimte te creëren in het chassis voor de batterij, maar ook voor voldoende ruimte voor het Europese doelpubliek. Wij zijn natuurlijk doorgaans groter dan de gemiddelde mens in Zuid-Korea.

Het uiterlijk is een mengeling van de Hyundai Casper en de Ioniq-modellen. Over het algemeen zijn de meeste lijnen overgenomen van de Casper, zo zijn bijvoorbeeld de grote ronde koplampen laag in de voorbumper geplaatst. Tussen de twee koplampen in zit een grote zwarte strook die alle sensoren in de wagen bevat. Daarboven, en net onder de motorkap, zit langs beide kanten nog een rij gepixelde dagrijlichten die we al kennen van bijvoorbeeld de Ioniq 5 en 6. De geblokte ledlichten worden ook aan de achterkant gebruikt, waardoor de Inster een retro-futuristische look krijgt.

Een kwalitatief interieur

Dezelfde retrolook wordt aan de binnenkant doorgetrokken wanneer je kiest voor het ‘Beige + Khaki’ interieur. Wie geen fan is van felle kleuren of het geruite stofje, kan ook kiezen voor een volledig zwart interieur. Hoe dan ook heb je wel het gevoel met een kwalitatieve wagen rond te rijden. Alle gebruikte materialen voelen premium aan. Bovendien heeft Hyundai niet bespaard op het infotainmentsysteem, dat met een grootte van 10,25” even groot is als dat van in bijvoorbeeld de Ioniq 5. Bovendien zijn er nog heel wat fysieke touch-knoppen in het dashboard aanwezig, waardoor je niet altijd het scherm moet gebruiken. En dat is misschien maar goed ook, want het systeem is enorm traag. Op dat vlak doet de Renault 5 het toch wel wat beter.

Veel opbergruimte

Met een breedte van 1,61 meter is de Hyundai Inster een van de kleinere modellen op de EV-markt. Wanneer twee grotere personen in de wagen plaatsnemen, voelt het hierdoor al snel wat benepener aan. Zo zitten we steevast met onze schouder tegen de B-stijl aangedrukt. Aan de andere kant zitten we dan weer tegen onze bijrijder aan. Bovendien zit de bestuurder door het grote stuur met zijn/haar knieën al tegen de deur en middenconsole. Ga de Inster dus zeker testrijden als je hem overweegt. Wel valt het op hoeveel ruimte er in de lengte is. Zo is er op de achterbank heel wat beenruimte voor de passagiers.

Bovendien is de achterbank vanaf de Urban-uitvoering ook nog eens verschuifbaar. Hierdoor kun je indien nodig kofferruimte opofferen ten voordele van de beenruimte. Helemaal naar achter geschoven is er zo plaats voor 280 liter. Die hoeveelheid kan worden vergroot doordat de achterbank en zelfs de stoel van de voorste passagier volledig platgelegd kan worden. De dubbele bodem in de koffer verhoogt dat gebruiksgemak nog meer. Bovendien kun je gaan kamperen met de Inster, want ook de stoel van de bestuurder kan neergeklapt worden. Hierdoor ontstaat voldoende plaats om een kleine luchtmatras in de wagen te leggen. Tenslotte zijn in de vier deuren nog verwisselbare sierlijsten ingewerkt, die je eenvoudig kunt vervangen door handige accessoires zoals bijvoorbeeld een houder voor je laadpas en bankkaarten.

Hoe rijdt de Hyundai Inster?

De Hyundai Inster is een voorwielaangedreven EV met 97 pk (Standaard Range) of 116 pk (Long Range). In beide gevallen zit de elektromotor op de vooras en beschik je over 147 Nm koppel. Tijdens onze testweek kregen we van de Belgische invoerder de versie met de meeste pk’s mee. Ondanks dat het hier om een kleine wagen gaat, laat hij zijn hogere gewicht van 1.410 kg wel merken. Je hebt dan ook het gevoel met een veel grotere wagen onderweg te zijn. Vooral op de rechte stukken voelt hij soms wat trager aan (0-100 km/u in 10,6 seconden), maar hij is dan ook vooral ontworpen voor in de stad. En dat laat zich merken aan de manier waarop je een bocht instuurt. De Inster boezemt veel vertrouwen in en stuurt best vinnig. Wel lijkt het alsof de verschillende rijhulpsystemen minder goed werken op deze budget-auto dan we van het merk gewoon zijn. Vooral de vermoeidheidsassistent is overijverig en springt meer op dan ons lief is, zo vaak zelfs dat het irritant wordt. Toch iets waar Kia en Hyundai grondig naar moeten kijken, want dit is een echte achilleshiel doorheen het gamma van beide merken.

Tot 370 kilometer rijbereik

Zoals hierboven al kort aangehaald, is de Inster te koop in twee verschillende uitvoeringen. De Standaard Range beschikt over een batterij van 42 kWh (39 kWh bruikbaar). Volgens de WLTP-norm kun je een afstand tot 327 kilometer afleggen op een lading. Eens leeg kun je opladen aan maximaal 11 kW AC of 73 kW DC. In dat laatste geval duurt het zo’n 29 minuten om de wagen van 10 naar 80 procent te laden. Daarnaast is er nog de Hyundai Inster Long Range met een batterij van 49 kWh. Met de bruikbare capaciteit 46 kWh moet een rijbereik tot 370 kilometer haalbaar zijn. Al blijkt ook hier opnieuw dat de WLTP-norm toch wel wat utopisch is. Op de snelweg noteren we een gemiddeld verbruik van 17,7 kWh/100 km, goed voor een reëel bereik van 260 kilometer. In de stad zakt het verbruik naar zo’n 15,5 kWh/100 km, waardoor je net geen 300 kilometer haalt. Opladen kan hier aan maximaal 85 kW, opnieuw goed voor 29 minuten aan de snellader.

Prijs en uitvoeringen Hyundai Inster

Wie de Hyundai Inster wil kopen, betaalt daar minstens 24.499 euro voor. In dat geval rijd je weg met de Standaard Range Core-uitvoering. Deze beschikt over de kleinere batterij, adaptieve cruisecontrol, automatische klimaatcontrole en zelf openen en starten zonder sleutel. Wil je toch liever wat meer comfort, dan betaal je 2.900 euro extra voor de Urban-versie. Deze voegt onder meer stuur- en zetelverwarming, parkeersensoren voor- en achteraan, de verschuifbare achterbank en getinte ruiten achteraan toe. Beide varianten zijn voor 2.000 euro extra ook te koop met de grotere batterij en wat meer pk’s. Is een warmtepomp belangrijk voor je, dan kun je enkel naar de Edge-variant kijken vanaf 31.799 euro. Deze is bovendien enkel als Long Range verkrijgbaar en beschikt over alle mogelijke hulpsystemen die Hyundai vandaag aanbiedt. Helemaal bovenaan in het gamma is er tenslotte nog de Hyundai Inster Cross, die wat meer geschikt is om door de modder te rijden.

Conclusie

Zouden we de Hyundai Inster aanraden? Het antwoord is ja, maar alleen voor wie echt op zoek is naar een kleine stadswagen. Vooral voor grotere personen is de Inster gewoon te smal om echt comfortabel te kunnen rijden. Ben je ook aan het kijken naar de Citroën ë-C3? Stap dan ook zeker even een showroom van Hyundai binnen, want de Inster biedt meer kwaliteit en technologische opties. Wel is de meerprijs van 2.000 euro voor de (beperkt) grotere batterij en minimale extra pk’s het niet echt waard.

Vermogen
116 pk
Koppel
147 Nm
Batterij (netto)
46 kWh
Basisprijs
€ 24.499
Prijs getest model
€ 33.299
Bereik (WLTP)
370 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be