De Chinese smartphonemaker, en ondertussen ook EV-bouwer, heeft donderdagavond zijn nieuwe EV voorgesteld. De nieuwe YU7 is nu al een schot in de roos, want binnen het eerste uur na de lancering verkocht Xiaomi al bijna 300.000 exemplaren. Dat is ook niet verwonderlijk, met een prijs van 30.000 euro voor een grote SUV met een rijbereik van 400 kilometer.
Foto’s © Xiaomi
Als eerste smartphonemaker ooit bracht Xiaomi eind 2023 een elektrische wagen op de markt. De Xiaomi SU7 was toen al een groot verkoopsucces met meer dan 250.000 verkochte exemplaren op amper negen maanden tijd. Bovendien wist het in een jaar tijd net geen 180.000 exemplaren ook effectief te leveren. Geen enkel ander startend EV-merk heeft dit hen ooit voorgedaan. Gisteren werd het verkooprecord bovendien volledig verbrijzeld, met bijna 300.000 verkopen van de nieuwe Xiaomi YU7 in amper één uur tijd. Erg verwonderlijk is dat natuurlijk niet met een vanafprijs van 253.500 yuan (30.000 euro). Dat is zo’n vier procent goedkoper dan wat de Tesla Model Y in China kost (263.500 yuan). Bovendien is hij ook nog eens een stuk groter dan hun grootste concurrent: de BYD Tang.
Xiaomi of Ferrari?
Oprichter Lei Jun wil met de Xiaomi YU7 de strijd met Tesla aangaan. Om dat te doen trekken ze werkelijk alles uit de kast. Zo is de elektrische SUV van het Chinese merk niet alleen goedkoper dan de Model Y, maar ook nog eens groter. Met een wielbasis van exact 3 meter zullen de bestuurder en zijn passagiers ongetwijfeld over een zee van ruimte beschikken. Toch is er ook wat kritiek op Xiaomi, want het ontwerp van de YU7 is allesbehalve origineel. Waar de SU7 nog veel gemeen had met de Porsch Taycan, lijkt de Xiaomi YU7 sterk op de Ferrari Purosangue. Erg origineel is het design dus niet. Toch lijkt dit de kopers duidelijk niet te storen.


Sneller en verder dan een Tesla
De Xiaomi YU7 is in China al te koop vanaf zo’n 30.000 euro. Voor dat bedrag krijg je een achterwielaangedreven SUV met 320 pk (528 Nm) die in 5,88 seconden naar 100 km/u sprint. Hij wordt hier gevoed door een grote batterij van 96 kWh, goed voor 835 kilometers volgens de Chinese CLTC-norm. Omgerekend naar de WLTP-norm komt dat neer op een stevige 685 elektrische kilometers. Ter vergelijking, de nieuwe Tesla Model Y Juniper beschikt “maar” over 300 pk en perst slechts 500 kilometer (RWD) uit een kleinere batterij van +/– 65 kWh. Boven de standaard Xiaomi YU7 is er nog de YU7 Pro. Deze variant beschikt over twee motoren die samen 497 pk (690 Nm) leveren. Van 0 naar 100 km/u sprinten doet deze vierwielaangedreven SUV in 4,27 seconden. Met de batterij van 96 kWh is een rijbereik van 770 kilometer (631 km WLTP) haalbaar.
Tenslotte is er nog het topmodel: de Xiaomi YU7 Max. Hierbij leveren twee motoren een gecombineerd vermogen van 692 pk (866 Nm). Hiermee kan deze elektrische SUV in amper 3,23 seconden naar 100 km/u sprinten. Bovendien beschikt deze versie over een grotere batterij van 101 kWh. Hier moet een rijbereik van 760 kilometer (CLTC) of 623 (WLTP) mogelijk zijn. Officiële cijfers over het laadvermogen zijn er nog niet. Wel weten we dat de 96 kWh LFP-batterij van BYD er 21 minuten over doet om van 10 naar 80 procent te laden. Bij de grotere 101 kWh NMC-batterij van CATL is dat zelfs maar 12 minuten.


Hoogtechnologische SUV
Net zoals zo goed als elke nieuwe elektrische wagen die vandaag in China wordt uitgebracht, is ook de Xiaomi YU7 een hoogtechnologisch exemplaar. Zo beschikt Xiaomi HAD, het rijhulpsysteem van de YU7, over heel wat camera’s en sensoren. Net boven de voorruit prijkt een LiDAR met een bereik van 200 meter. Een 4D mmWave-radar, elf camera’s en twaalf ultrasone sensoren ondersteunen de verschillende systemen. De DRIVE AGX Thor-U chip van Nvidia zorgt ervoor dat alle input van die sensoren correct verwerkt wordt. Hij beschikt over Level 2 autonoom rijden en kan dus helpen bij het navigeren op bijvoorbeeld de snelweg. Bovendien zou hij door de overvloed van sensoren ook in staat moeten zijn om Level 3 te ondersteunen.
Voorlopig zijn er nog geen plannen om de Xiaomi YU7 naar Europa te brengen. Op dit moment is dat ook niet nodig voor het merk, gezien de overvolle orderboeken. Het zou echter mooi zijn, mochten we ook hier in Europa een betaalbaar alternatief met premium prestaties krijgen..

