Na de vergroening van de personenwagens, komt ook de elektrificatie van de transportsector langzaam maar zeker op gang. Ook de PGS Group, actief in de palletsector, zet nu een concrete stap in die richting. Na de zomervakantie zal de Europese groep een eerste volledige elektrische vrachtwagen inzetten voor het transport van hun afgewerkte producten en grondstoffen.
De nieuwe elektrische vrachtwagen wordt ingezet vanuit de sites in Snaaskerke en Lichtervelde en zal de klanten in de regio beleveren met afgewerkte pallets. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de E-truck en de CO2-afdruk verder te verlagen zal hij op de terugweg telkens hout meenemen vanuit de zagerij in Zulte. Logistieke partner EUTRACO levert de elektrische vrachtwagen en staat in voor het beheer ervan. In het eerste jaar verwacht PGS dagelijks een viertal ritten te kunnen doen in Oost- en West-Vlaanderen. In totaal worden op die manier 75.000 kilometers per jaar volledig elektrisch afgelegd. Deze testfase van een jaar moet inzichten opleveren in prestaties, laadcapaciteit en efficiëntie.
“Geen greenwashing! We willen de e-truck slim inzetten, leren uit onze eigen ervaringen en dan efficiënt opschalen. Onze ambitie is helder: onze CO₂-uitstoot structureel verminderen en onze operationele werking blijven verbeteren.”
CEO Luc Grauwet
Samenwerking met EUTRACO
PGS zet de snap naar een vergroening van hun transporten niet alleen. Hun logistieke partner EUTRACO speelt een belangrijke rol in de elektrificatie en houdt er een duidelijke duurzaamheidsambitie op na. Tegen eind 2025 wil EUTRACO 25% van zijn vrachtwagenvloot elektrificeren. Daarnaast voorziet het bedrijf al zijn sites van slimme laadpunten, zonnepanelen en energiemanagementsystemen om het geheel zo optimaal mogelijk te beheren. Samen willen ze een “benchmark creëren voor duurzaam transport in de sector”. Bovendien verplicht een Europese richtlijn bedrijven binnenkort om te rapporteren over de totale uitstoot. Hierbij wordt ook het transport, dat voorheen geen onderdeel was van de CO2-uitstoot, nu ook meegerekend.
PGS neemt die verantwoordelijkheid serieus, brengt die ketenemissies systematisch in kaart en onderneemt gerichte stappen om ze te verminderen. “De grootste impact zit vaak niet in de productie zelf, maar in de bewegingen eromheen. Daarom investeren we in oplossingen die dáár het verschil maken”, aldus Patricia Simoen, CSR manager bij PGS Group. Die oplossingen gaan van logistieke optimalisatie tot circulaire praktijken, duurzame inkoop en digitale tools. Vandaag is het kleinschalig intern transport (Scope 1) al zo goed als volledig elektrisch. Samen met EUTRACO breidt PGS dat nu verder uit voor het transport op de weg. Voor langere trajecten wordt er dan weer meer ingezet op alternatieven via het spoort en de (binnen)scheepvaart.