Bosch lanceert drie nieuwe Performance Line e-bike motoren

DoorMatthias Hautekiet

25 juni 2025
Nieuwe Bosch Performance Line Speed

Bosch heeft vandaag tijdens de eerste dag van Eurobike in Frankfurt heel wat nieuwigheden voorgesteld. Zo krijgt de Performance Line een upgrade en leren we de Performance Lin PX kennen. Daarnaast introduceert de Duitse techgigant een nieuwe batterij en voegt het nieuwe slimme functies toe aan de eBike Flow-app.

Foto’s © Bosch

De eerste grote onthulling van Bosch op Eurobike is de volledig vernieuwde Performance Line-reeks. Allereerst is er goed nieuws voor de fervente fietsers: de standaard Performance Line-motor is lichter geworden. Voorheen wogen deze zo’n 3,2 kilogram, maar de vernieuwde generatie is 400 gram lichter. Daarnaast is ook het koppel opgekrikt. Je kunt nu rekenen op 75 Nm koppel tegenover 65 Nm bij de vorige generatie. Daarnaast stijgt ook het ondersteuningsniveau van 300% naar 340%, bij een vermogen van maximaal 600 W. Ook de bij de Performance Line SX zijn er enkele upgrades: 60 Nm koppel (voorheen 55 Nm), 600W vermogen en 400 procent ondersteuning (voorheen 340). Rijders kunnen via de eBike Flow-app het vermogen en de ondersteuning personaliseren aan hun persoonlijke voorkeuren. Alle eigenaars zullen in de herfst van 2025 gratis de upgrade kunnen downloaden via de app.

Performance Line Speed voor speedpedelecs

Verder introduceert Bosch ook de nieuwe Performance Line Speed-motor voor speedpedelecs. Deze biedt tot 400 procent ondersteuning met een maximale snelheid van 45 km/u. Fietsers kunnen hierbij rekenen op een vermogen van 750 W en 100 Nm koppel. Deze nieuwe motor ligt in lijn met de Cargo Line bedoeld voor onder meer bakfietsen. Ook hier kun je via de eBike Flow-app de motor personaliseren. Zo kun je ervoor kiezen om sneller te accelereren vanuit stilstand, of bijvoorbeeld het volledige vermogen gebruiken bij een steile helling. Dankzij een verbeterde software wordt het vermogen nauwkeuriger berekend in functie van de input op de pedalen. Verder is de motor nu 100 gram lichter en heel wat stiller dan zijn voorganger. Via de Limit Mode kun je het vermogen wat meer beperken, waardoor de maximale snelheid wordt teruggebracht naar 25 km/u.

Nieuwe Bosch Performance PX-motor

Daarnaast leren we op Eurobike ook een volledig nieuwe motor kennen: de Performance Line PX. Met een maximaal vermogen van 700 W, 90 Nm koppel en een ondersteuning tot 400 procent is dit volgens de Duitsers de ideale motor voor trekkingfietsen. Via een slimme senator wordt de natuurlijke ondersteuning direct geleverd als reactie op de pedaalinput. Bovendien schakelt de motor automatisch naar de juiste versnelling met de elektronische schakelapparaten van Enviolo. Ook hier kun je via de eBike Flow-app de verschillende waarden aanpassen. Tenslotte wordt de Performance Line PX-motor ook ontkoppeld bij snelheden boven de 25 km/u, waardoor je soepeler kunt fietsen.

Grotere batterij en nieuwe eBike Flow-functies

Bosch kondigt ook nog een grotere batterij en enkele nieuwe eBike Flow-functies aan. Zo is vanaf vandaag de PowerTube 540 op de markt verkrijgbaar. Deze biedt 540 Wh aan bruikbare energie, wat toch een kleine upgrade is in vergelijking met de even zware PowerTube 500 (500 Wh). Bovendien kan deze gecombineerd worden met de PowerMore 250 range extender, waardoor je bijna 800 Wh aan stroom kunt gebruiken. Verder kun je je Bosch e-bike met (indien gekoppeld aan de Flow-app) voortaan delen met vijf personen. Zo kunnen ze hun eigen persoonlijke instellingen gebruiken wanneer ze met een gedeelde e-bike fietsen. Enkel de hoofdgebruiker moet hierbij over het betalende Flow+-abonnement beschikken.

Tenslotte herbevestigt Bosch nog eens de komst van hun eBike Lock vanaf deze zomer. Deze digitale diefstalbeveiliging maakt een gestolen batterij waardeloos, waardoor hij niet meer gebruikt kan worden in een andere e-bike met het smart-systeem. Wanneer de functie geactiveerd is, wordt de batterij automatisch vergrendeld.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be