Onderweg met de Skoda Elroq

DoorRedactie

22 juni 2025
Skoda Enyaq 85 review

Na een succesvolle lancering van de Skoda Enyaq in 2020 kwam het Tsjechische merk vorig jaar met een nieuw model: de Skoda Elroq. Deze is in de basis een compactere variant van de Enyaq, en is bovendien al te koop vanaf 33.490 euro. Maar gaat het hier gewoon om een compactere en goedkopere EV, of is de Elroq echt een volledig nieuwe wagen? Wij deden de test.

De naam Elroq is een samentrekking van ‘Electric Karoq’, waarmee Skoda hem correct in het gamma probeert te plaatsen. De Karoq is een compacte SUV met verbrandingsmotor, terwijl de Elroq eerder een compactere versie is van de Enyaq. Toch is het enigszins vreemd dat Skoda verwijst naar de Karoq, terwijl de Elroq in de basis gewoon een ingekorte Enyaq is. Beide wagens staan dan ook op het MEB-platform van Volkswagen.

Desondanks zijn er uiterlijk toch nog veel verschillen tussen beide. Zo was de Elroq de eerste wagen van het merk met de nieuwe ‘Modern Solid’- designtaal. Daarbij gaat de meeste aandacht naar het Tech Deck net onder motorkap. Deze zwarte strook bevat onder meer de dagrijverlichting en de verschillende sensoren. Op die manier zijn die laatste mooi weggewerkt en krijg je een strak en modern geheel.

Een onvoorspelbare koffer

Hoewel de Skoda Elroq op hetzelfde platform als de Enyaq staat is hij toch bijna 16 centimeter korter. De wielbasis is hier identiek, waardoor je dus vooral ruimte aan de achterkant verliest. Hierdoor is er nog plaats voor 470 liter aan bagage. Dat is nog best ruim, maar toch een stuk minder dan de 585 liter op de Enyaq. Met de achterbank neergeklapt kun je gebruikmaken van een respectabele 1.580 liter aan opslagruimte. Dankzij het Simply Clever-pakket beschik je bovendien over een handig opbergnet onder de hoedenplank om de laadkabel in op te bergen. Hierdoor kun je zelf na shoppingtrip nog aan je laadkabel. Onze testwagen was uitgerust met een elektrische koffer. Via de ‘Smart Pedal’ is deze ook te bedienen met je voeten, alleen is deze levensgevaarlijk. Bij het inladen van onze koopwaar viel het meermaals voor dat de koffer sloot. Bovendien gaat deze soms onbedoeld open wanneer je te dicht langs de achterkant met de sleutel in je zak passeert.

Bij het instappen oogt het interieur erg herkenbaar. Alleen lijkt Skoda nu echt afscheid genomen te hebben van hun ronde logo. Overal, zelfs op het stuur, prijkt nu het woordlogo. Centraal op het dashboard staat een display van 13” voor het infotainmentsysteem. Deze is best responsief, en biedt de mogelijkheid om enkele sneltoetsen bovenaan het scherm te configureren. Wat lager in de middenconsole zit nog een rij fysieke knoppen voor het multimediasysteem. Het ziet er allemaal best modern uit, alleen is het duidelijk dat Skoda bespaard heeft op de gebruikte materialen. Vooral de deurgrepen, die je elke keer bij het in of uitstappen vast neemt, voelen erg goedkoop aan. Niets mis met goedkope kunststoffen, maar houdt deze dan voor minder zichtbare elementen en al zeker niet voor zaken die je elke keer vastneemt.

Hoe rijdt de Skoda Elroq?

De Skoda Elroq is vooral ontworpen als comfortabele familiewagen. Dat betekent dus een comfortabele ophanging en voldoende plaats voor en achteraan. Onze testwagen, de Skoda Elroq 85 beschikt over 285 pk (545 Nm) op de achterwielen. Hierbij is hij vlot genoeg op het gas met een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden. De zetels bieden prima steun en ook het stuurgevoel is best oké. Verder ondersteunt de Elroq regeneratief remmen, zolang de batterij leeg genoeg is. Een volledig one-pedal is er echter niet. Eigen aan het MEB-platform van de Volkswagen Group is dat je bij het afremmen weinig remgevoel hebt. Je moet de pedaal dus wat dieper induwen dan je gewoon bent. Naast de Elroq 85 zijn er nog vier andere motorvarianten, met 170 pk of 204 pk bij de Skoda Elroq 50 en 60. Daarnaast zijn er nog twee vierwielaangedreven versies (Elroq 85X en de Elroq RS) die beide over 340 pk beschikken.

Opladen met de Elroq

Bij de batterijen krijg je heel wat keuze, al zijn die altijd gekoppeld aan de gekozen motorversie. De Skoda Elroq 50 instapper beschikt over een bruikbare capaciteit van 52 kWh, goed voor een rijbereik van 370 kilometer (WLTP). Bij de Elroq 60-variant kun je rekenen op 59 kWh en 400 elektrische kilometers. Beide modellen kunnen opladen aan respectievelijk 145 kW en 165 kW. Onze testwagen, de Elroq 85, moet theoretisch een rijbereik van 560 kilometer uit de batterij van 77 kWh (bruikbaar) persen. Tijdens onze testweek blijkt dat 400 kilometer een realistischere inschatting is, maar dat is nog zeker oké voor een elektrische wagen in deze prijsklasse. Eens leeg noteren we een piek van 175 kW aan de laadpaal, goed voor 28 minuten om van 10 naar 80 procent te laden. Opvallend is dat ook de toekomstige Elroq 85x en de Elroq RS over een quasi gelijkaardig rijbereik beschikken als de gewone 85, al kan de RS wel snelladen aan 185 kW.

Prijs en conclusie

De Skoda Elroq is in de kale basisversie al te koop vanaf 34.990, waarmee hij net iets goedkoper is dan bijvoorbeeld de Kia EV3. Wel ligt het rijbereik hierbij ook wat lager. Toch zit de EV3 net iets dikker in de opties. Wel is het bij de wagens van beide merken zo dat een warmtepomp niet standaard is bij de goedkopere varianten. Voor onze testwagen, de Skoda Elroq 85, leg je minstens 48.390,01 euro neer. Na enkele opties komen we zo uit op een bedrag van 50.610 euro. Voor die prijs zou je wel verwachten dat de afwerking iets beter is. Bovendien biedt hij meer wagen dan bijvoorbeeld de Kia EV3 of de Ford Explorer. Daarnaast is dit vooral een comfortabele gezinswagen waarbij je in alle comfort op vakantie kunt vertrekken. Een concurrent voor de Tesla Model Y is hij echter niet. Deze kost evenveel, maar beschikt over een meer premium interieur, meer opties en het dubbele aan bagageruimte.

Vermogen
285 pk
Koppel
545 Nm
Batterij (netto)
77 kWh
Basisprijs
€ 48.390,01
Prijs getest model
€ 50.610
Bereik (WLTP)
560 km

DoorRedactie

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be