Op 27 februari 2025 organiseert Kia een EV Day waarop ze hun strategische visie op elektrische wagens zullen toelichten. Deze dag wordt meteen ook aangegrepen om hun nieuwste model voor te stellen: de Kia EV4. Maar omdat ze in Zuid-Korea zo lang niet meer kunnen wachten, delen ze nu al enkele renders. En wat blijkt? De Kia EV4 zal zowel als sedan of als hatchback te koop zijn.
Foto’s © Kia
Bij Kia gaat de elektrificatie ongelooflijk snel. De afgelopen jaren kregen we in de EV-reeks al enkele modellen in de Opposites United-designtaal voorgeschoteld. Denk daarbij aan de compacte EV3, de sportieve EV6 of de uit de kluiten gewassen EV9. Zij krijgen nu het gezelschap van de Kia EV4. Deze keer geen SUV meer, maar een cross-over. Bovendien krijgen kopers de keuze tussen twee verschillende koetswerken: sedan of hatchback. Hiermee bieden de Zuid-Koreanen dus twee verschillende wagens onder dezelfde naam aan.


Sedan of hatchback
Aan de voorkant lijken beide versie van de EV4 sterk op elkaar. Hierbij worden de kenmerken van de EV3 gecombineerd met de aflopende neus van de EV6. Kia noemt het zelf de ‘EV Tiger Face’. Als koper herken je deze aan de verticaal georiënteerde koplampen en Kia’s iconische Star Map-verlichtingssignatuur. Deze dynamische combinatie benadrukt de brede, sportieve houding van de auto en versterkt zijn geavanceerde en verfijnde karakter. Aan de achterkant zijn beide modellen dan weer dag en nacht verschillend. Zo lijkt de EV4 sedan meer op een langgerekte fastback. Een unieke dakspoiler versterkt het premium uiterlijk, terwijl 19-inch gefreesde velgen met verfijnde technische patronen Kia’s ‘Opposites United’-design weerspiegelen. De EV4 hatchback lijkt tot aan de achterruit sterk op de sedan, maar blijft naar de achterkant toe gewoon recht doorlopen. Hierdoor vermoeden we dat deze versie het vooral in Europa goed zal doen.
“De EV4 sedan herinterpreteert de klassieke sedan met een slank silhouet en een gestroomlijnde vorm, terwijl de EV4 hatchback zich onderscheidt door zijn veelzijdigheid en dynamiek. Onderscheidend en verfijnd, dit model is ontworpen om in elke situatie uit te blinken.”
Karim Habib, Executive Vice President en Hoofd van Kia Global Design.
Op de andere gegevens zoals motorisaties is het voorlopig nog even wachten. Al verwachten we alvast dat deze niet veel zullen verschillen van de EV3 of EV6, gezien hij op hetzelfde E-GMP-platform komt te staan. Denk daarbij aan de keuze tusen twee batterijen van 58 kWh en 81 kWh en de optie voor voorwiel- of vierwielaandrijving. Meer details volgen na de EV Day op 27 februari.


