De Mercedes-Benz GLE was bij zijn intrede eind de jaren 90 niet meteen moeders mooiste te noemen. Het geheel leek eerder wat op een baksteen op wielen. Gelukkig is dit model ondertussen grondig onder handen genomen door de designers, waardoor hij mooi binnen het Mercedes-gamma past. Naast de klassieke aandrijflijnen is deze SUV ook verkrijgbaar als AMG. Het is net die variant die we nu testen als plug-in-hybride.
Zoals we hierboven al beschreven, was de Mercedes-Benz GLE bij zijn lancering in 1997 een rechthoekige wagen, met waar weinig unieke lijnen. Door de jaren heen kreeg de GLE dan ook meerdere facelifts, wat ons brengt bij het model dat we vandaag op onze wegen terugvinden. Naast de gewone versie is deze bijna 5 meter lange SUV ook als AMG te koop. Deze voegt, aan het al best sportievere uiterlijk, een haast agressief laagje toe. Zo is de Mercedes-AMG GLE 53 plug-in hybride van de gewone versie te onderscheiden door zijn extra strakke lijnen en een imposante neus. De achterkant is iets meer ingetogen, waarbij de vier (in plaats van twee) uitlaten het grootste verschil zijn.
Comfort
Eens ingestapt valt ons meteen het hoge comfortniveau dat deze Mercedes biedt op. De Duitse constructeur weet altijd wel zijn klanten te verwennen met comfortabele zetels en luchtvering. Daarboven komt dan nog eens het AMG-sausje, dat er bijvoorbeeld voor zorgt dat de luchtvering prima zijn werk doet, zonder het gevoel te hebben op zee te zitten. Verder is het heerlijk vertoeven in de zetels met verwarming en ventilatie, die standaard zijn op de AMG GLE 53. Bovendien kun je de stoelen ook meervoudig elektrische verstellen voor een optimale zithouding. Ook voor de passagiers op de achterbank is er heel wat comfort voorzien. Zij kunnen rekenen op heel wat hoofd- en beenruimte. Alle instelling beheer je via het gekende MBUX-infotainmentsysteem. Daarnaast kun je ook rekenen op uitstekende geluidskwaliteit van het Burmester Audiosysteem.
Veel vermogen en vertrouwen
Waar we natuurlijk echt naar uitkijken is of deze plug-in hybride SUV ook de naam AMG waard is. Op papier zou je alvast zeggen van wel. De Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Hybrid, zoals onze testwagen voluit heet, beschikt over een zescilinder benzinemotor van 330 kW (449 pk), aangevuld door een elektromotor van 125 kW (170 pk). Hierbij beschik je dus, met een opgeladen batterij, over een systeemvermogen van 544 pk en een koppel van 750 Nm. Hiermee kunnen we in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. Een waarde die zeker niet slecht is voor een wagen die 2.800 kg weegt. Ook tijdens het rijden is zeker voelbaar dat je met een wagen onderweg bent met heel wat vermogen. Wel moeten we er hierbij vermelden dat de versnellingsbak responsiever mocht zijn voor een AMG. Zeker bij het dieper intrappen van het gaspedaal voelt deze wat sloom aan. We missen hierbij de snelle gasrespons die kenmerkend is voor een AMG.
Afgezien van die gasrespons, biedt de Mercedes-AMG GLE 53 heel wat vertrouwen. Dat komt vooral door de goede remperformance. Deze weten het hoge vermogen prima in te tomen. Ook in de bochten heb je het gevoel met een sportieve wagen onderweg te zijn. Je merkt dus zeker niet dat je met een zware mastodont onderweg bent.
Plug-in Hybride
De Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Hybrid is, zoals de naam al doet vermoeden, een plug-in hybride SUV. Deze beschikt over een batterij van 31,2 kWh, waarvan 25 kW bruikbaar is. Volgens de WLTP-norm zou het volledig elektrische bereik op 89 kilometer liggen. In de praktijk is die waarde zeker haalbaar, met een reëel rijbereik van 82 kilometer. De batterij heeft hier dus zeker zijn meerwaarde, waarbij je rustig door de stad kunt rijden, zonder omstanders te schofferen met een luide motor. Daarnaast is elektrisch rijden ook een stuk comfortabeler in een stadskern dan met de grote benzinemotor. Opladen duurt 2 uur en 45 minuten aan maximaal 11 kW. Daarnaast is er nog de optie om te snelladen aan 60 kW. Op zich is dat zeker een mooie toevoeging, maar eigenlijk is het not done om te snelladen met een plug-in hybride. Het laden is niet alleen inefficiënt, maar blokkeert ook onnodig snelladers voor wie volledig afhankelijk is van elektrisch rijden.
Nog volgens de WLTP-norm ligt het gecombineerd brandstofverbruik op 1,3 l/100 km. Wie vaker met een plug-in hybride rijdt, weet dat die waarde vrijwel nooit te halen is. Zo noteren we een verbruik van 7,8 liter, wat neerkomt op een grote 500 kilometer.
Conclusie
De Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Hybrid is een snelle SUV voor wie graag meer vermogen heeft. Daarbij kun je rekenen op een wagen die allesbehalve log en groot aanvoelt. Bovendien laat deze Mercedes je ook lekker ‘ontspannend’ rijdend wanneer je voor een lange trip onderweg bent. Wel moet je er hier bijnemen dat de versnellingsbak niet echt AMG aanvoelt, al is deze plug-in hybride SUV sowieso een stuk sneller dan de niet AMG-versie.
|
|