Stromer is vandaag het best vertegenwoordigde speedpedelec merk in België. Zo blijkt uit recente cijfers dat de Zwitsers op dit moment een marktaandeel van 42,5 procent hebben. Eerder konden we al de Stromer ST7 testen, hun paradepaardje. Deze keer is de Stromer ST2 aan de beurt, die eerder aan het andere uiteinde van het spectrum zit.
De ST2 is het op één na goedkoopste model van Stromer, maar dat wil daarom niet zeggen dat de Zwitsers geen aandacht besteden aan het ontwerp ervan. Net zoals de ST7 oogt de ST2 dan ook strak en modern. Zo zijn er ook hier geen lasnaden zichtbaar. Wel is de bekabeling rond het stuur zichtbaar, maar de constructeur lost dit handig op met een sleeve. Verder hebben we op het stuur nog de minimalistische bediening voor de verlichting, de claxon en het bepalen van de ondersteuningsstand.
De volledig fiets lijkt mooi in proportie te zijn, waarbij de bredere onderbuis een batterij van 655 Wh huisvest. In tegenstelling tot Opium, de speedpedelecbouwer die bekend staan om zijn felle kleuren, is het kleurgebruik bij Stromer eerder sober. Zo krijg je bij de Stromer ST2 de optie tussen Dark Grey (donkergrijs) en Moon Grey (bijna wit). Er zijn twee verschillende framematen beschikbaar: M (lengte tot 178 cm) en L (lengte van 175 tot 188 cm). Daarnaast krijg je bij het Medium frame ook nog de optie tussen het standaard Sportframe of het Comfortframe met een lager instap.
Pinion versnelling
Deze speedpedelec wordt aangedreven voor een achterwielmotor van 750 W en 40 Nm koppel. De motor op de Stromer ST2 wordt bijgestaan door een zestraps manueel schakelsysteem van Pinion. Net zoals bij de andere speedpedelecs van Stromer kun je het gedrag van de motor volledig personaliseren via de OMNI-app. Denk daarbij aan de motor die sneller ondersteuning begint te geven, of hoe de motor stroom regenereert bij het licht aanslaan van de remmen. Ook de snelheid, cadans en reactietijd kunnen aangepast worden. Dit draagt bij aan extra fietsplezier en gebruiksgemak met deze Stromer. Al heeft dit natuurlijk ook invloed op het rijbereik van de batterij.
Wel moeten we toegeven dat de Roxim Z4E Pro koplamp op de Stromer ST2 toch wat krachtiger mocht zijn voor ons. Deze is slechts 900 lumen en op erg donkere plekken blijkt dat toch niet goed genoeg. Wij geven hier toch de voorkeur aan de veel krachtigere M99 Pro Supernova koplamp van 1.500 lummen zoals op de ST7. Verder pakt Stromer graag uit met de versnelling van Pinion, al kan deze onze eigenlijk niet echt bekoren. Het manuele schakelapparaat schakelt niet zo vlot als we zouden willen en hapert soms zelf bij het schakelen naar een lagere versnelling. Natuurlijk kun je voor een speedpedelec in deze prijsklasse niet verwachten dat Stromer het elektronische schakelapparaat gebruikt. Deze optie alleen al zou de prijs van de fiets met bijna 2.000 euro opdrijven. Wel zou het misschien goed zijn moest Stromer deze als optie mee aanbieden.
Rijervaring
Tijdens het rijden is de Stromer ST2 2 echter een degelijke “commuter”. Met een gewicht van 28 kilogram is hij, voor een speedpedelec, best licht te noemen. Bovendien beschikt hij over een laag zwaartepunt, waarbij hij veel vertrouwen biedt in de bocht. Bijkomend voordeel van dit “basismodel” is zijn verstelbare stuur. Speedpedelecs bieden eerder een sportieve fietshouding, maar sommigen zitten liever iets rechter. Dat is dus geen probleem bij de ST2. Dankzij de motor van 750 W sprint je in een oogwenk naar de topsnelheid van 45 kilometer per uur. Zodra je die snelheid bereikt hebt, kun je deze ook nog eens soepel aanhouden zonder je volledig in het zweet te moeten werken. De optionele, bij onze testfiets afwezige, verende voorvork zou nog voor extra comfort kunnen zorgen, maar die is wat ons betreft overbodig. Door zijn lage gewicht en stevige Pirelli-banden heb je meer dan voldoende comfort zonder.
Batterij en bereik van de ST2
Stromers ST2 beschikt standaard over de kleinste (paarse) batterij met een capaciteit van 655 Wh (13.4 Ah). Hiermee moet je volgens de constructeur een bereik tot 120 kilometer haalbaar zijn. Dit is uiteraard afhankelijk van het gekozen ondersteuningsniveau en de ingestelde personalisaties in de OMNI-app. Zelf haalden wij bij maximale ondersteuning een rijbereik van 60 kilometer. Meer dan genoeg dus om de dagelijkse kilometers vlot af te leggen. Voor wie dat te weinig is, zijn er ook nog gele batterij (15,9 Ah) met een bereik van maximaal 150 km of de blauwe batterij (19.8 Ah) goed voor 180 km. Opladen duurt ongeveerd vier uur.
OMNI display
Onze review afsluiten doen we met het OMNI-display dat standaard aanwezig is op elke Stromer. Het lcd-kleurenscherm op de bovenbuis biedt heel wat informatie zoals de huidige snelheid, afgelegde afstand en het batterijniveau. We missen echter nog een knopje op het stuur om ook te kunnen bladeren tussen de informatie. Op die manier zou je ook tijdens het rijden snel even kunnen schakelen tussen de informatie over de huidige stand of het bereik. Wel kun je de ondersteuningsstanden bedienen via het stuur. Gezien het display op de bovenbuis zit, verplicht dit je om naar beneden te kijken en je ogen even van de weg af te halen. Niet meteen de veiligste optie, maar veel heb je het display niet nodig.
Verder werkt het OMNI C-display goed samen met de Stromer Connect App. Zo verhindert het Smart Lock bijvoorbeeld dat er met je fiets gereden kan worden zonder connectie. Hierbij wordt de motor geblokkeerd en begint de ST2 luid te claxonneren om omstaanders te waarschuwen. Niet getreurd als je smartphone zonder batterij komt te zitten, want je kunt het alarm ook gewoon deactiveren aan de hand van een pincode. Daarnaast kan de Stromer ST7 altijd gelokaliseerd worden via de OMNI-app dankzij de ingebouwde gps-tracker. Er kan ook perfect met de fiets gereden worden zonder tussenkomst van de smartphone-app dankzij de touchscreen.
Conclusie
De Stromer ST2 is een comfortabele speedpedelec voor wie een alternatief zoekt voor de dagelijkse kilometers naar het werk. Zijn grootste troef is de hoge kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Hij fietst erg goed, al doet de soms vastlopende manuele versnelling veel afbreuk aan de ervaring. Wie minstens 6.890 euro neertelt, verwacht toch op zijn minst een soepele rijervaring. Daarnaast vinden we het onlogisch dat Stromer op de ST2 een koplamp gebruikt die minder krachtig is dan die op zijn duurdere modellen. Veiligheid gaat toch boven alles, niet?
Met een vanafprijs van 6.890 euro zit de Stromer ST2 eerder aan de onderkant van het gamma bij de Zwitsers. De prijs loopt echter nog op bij het kiezen voor een grotere batterij of de verende zadelpen of voorvork.
Stromer ST2
Totaal
De Stromer ST2 Pinion is een uitstekende speedpedelec voor je dagelijkse woon-werkverkeer, al moet je er wel bijnemen dat de manuele Pinion-versnelling niet altijd even vlot schakelt.