Formula E testweek: Beckmann boven in de ochtend, Wehrlein wint testrace

DoorMatthias Hautekiet

7 november 2024
David Backmann (Kiro Race Co) zet de snelste tijd neer tijdens de pre-season testweek van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap. © Formula E

Vandaag vond de voorlaatste dag van de pre-season testweek van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap plaats. Tijdens de eerste sessie van de dag zet David Beckmann (Kiro) de snelste ronde neer op het Circuito del Jamara. Na de middag hielden de rijders een eerste fictieve race, waarbij Pascal Wehrlein (Porsche) de winnaar van de dag is.

Foto © Formula E

Tijdens eerste sessie op donderdag zet David Beckmann een mooie 1:27.755 neer. Een tijd die niemand nog zou verbeteren de rest van de dag. Een goeie start dus voor de rookie. Na hem volgen regerend wereldkampioen Pascal Wehrlein en zijn teamgenoot bij Porsche António Félix da Costa op plaats twee en drie. Het verschil tussen Wehrlein en Beckmann is trouwens te verwaarlozen, met amper 7 duizendsten verschil. Maximilian Günther (DS) zet een vierde tijd neer, gevolgd door Jake Hughes (Maserati) op plaats vijf. Na hem volgen nog de Mahindra van Norman Nato en de McLaren van Taylor Barnard. Oliver Rowland (Mahindra) en Jean-Éric Vergne (DS) ronden de top tien van de ochtendsessie af. Stoffel Vandoorne (Maserati) zet op donderdagochtend een tijd van 1:28.696, wat hem de twaalfde plaats bezorgt.

We kunnen alvast concluderen dat de aandrijflijnen van Porsche en Stellantis erg sterk tonen tijdens deze testweek. Met da Costa bovenaan op dag een, Hughes en Günther op dag twee en nu Beckmann (Kiro rijdt met een aandrijflijn van Porsche) op dag drie, bewijzen de drie constructeurs dat ze in staat zijn om een degelijke aandrijflijn te bouwen.

Wehrlein wint mock-up race

Na de middag was het dan tijd voor de racesimulatie. Daarin krijgen de teams en hun rijders voor de eerste keer de kans om hun wagen echt te meten met de concurrentie. De rijders kregen 24 ronden de tijd om tegen elkaar te strijden, net zoals in een echte race. Hierbij kunnen ze voor het eerst ook echt testen hoe de start van een race met vierwielaandrijving verloopt. Pascal Wehrlein kimt hierbij als eerste over de eindmeet. Nick Cassidy (Jaguar) wordt tweede, gevolgd door da Costa op plaats drie. Plaats vier en vijf is voor Mitch Evans (Jaguar) en David Beckmann. Jake Dennis (Andretti) en Edoardo Mortara (Mahindra) zetten een zesde en zevende tijd neer. Taylor Barnard (McLaren) wordt achtste, gevolgd door Oliver Rowland (Nissan) op plaats negen. Maximilian Günther (DS) rondt de top tien volledig af. Stoffel Vandoorne komt als dertiende over de eindmeet. Natuurlijk kun je dit niet echt een race noemen, gezien de organisatie ook heel wat testen heeft uitgevoerd met de vlaggen, de safety car en elke mogelijke situatie die zou kunnen voorvallen tijdens een race.

Na afloop van de racesimulatie schoot er nog een klein uurtje over voor de teams om hun wagen verder uit te testen. Hierbij zet de Vries nog de snelste tijd (1:28.010) van deze middagsessie neer, gevolgd door Mitch Evans en Mortara. Het merendeel van de teams kiest er echter voor om wat aan de set-up van de wagen te sleutelen en komt niet meer buiten.

Morgen krijgen de teams nog een laatste sessie van drie uur om hun wagens te testen. Na de middag vindt dan de “all-women” test plaats, waarbij enkel vrouwelijk racetalent de kans krijgt om hun kunnen te tonen.

DoorMatthias Hautekiet

Matthias heeft een bijzondere passie voor de autosport. Hij is vooral weg van de Formula E races en maakt dus vaak een uitstapje naar het circuit. Onze allrounder vindt u zowel achter zijn laptop terug om artikels te schrijven, maar ook met een camera in de hand is hij gelukkig!

error: U heeft geen toestemming om deze pagina te printen. Contacteer ons indien u content wil hergebruiken: redactie@ev-olution.be