Nissan behoorde bij de lancering van de Leaf in 2010 bij de pioniers van het elektrische rijden. Elektrische rijden is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Vooral het laden vormt soms nog een hindernis voor wie bijvoorbeeld op een appartement woont. Daarom bracht Nissan in 2021 de Nissan Qashqai E-Power op de markt. Deze combineert een elektrische aandrijflijn met benzinemotor, maar is eigenlijk geen echte hybride.
De Nissan Qashqai is het bestverkopende model van de Japanners in ons land. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de constructeur net dit model uitkoos voor de uitrol van hun E-Power aandrijflijn. Deze biedt alle voordelen van elektrische rijden, zonder te moeten opladen, aldus Nissan. In de Nissan Qashqai E-Power resulteert dat in een volledig elektrische aandrijflijn, gevoed door een batterij van 2,1 kWh. Hiermee moet je een afstand tot 2,5 kilometer moeten kunnen afleggen. Opladen is hierbij nagenoeg niet mogelijk. Logisch ook, want wie wil nu elke 5 minuten opnieuw aan de laadpaal staan.
Elektrisch rijden op benzine
Nissan gebruikt in zijn Qashqai E-Power een 1,5 liter benzinemotor van 157 pk. Die pk’s zullen echter niet veel uitmaken op de weg, gezien deze louter dienen om de batterij op een bruikbaar niveau te houden. Hierdoor valt het dus wel eens voor dat deze hoog in toeren gaat, terwijl je rustig staat te wachten aan de verkeerslichten. Dat laatste resulteert wel eens in vreemde blikken van overstekende voetgangers. Dit is een groot verschil met een conventionele hybride, waarbij de motor gewoon gekoppeld is aan de wielen. Toegegeven, ook wij stonden best sceptisch tegenover het systeem. Het voordeel van elektrisch rijden is net de rust, stilte en het feit dat je geen uitstoot hebt.
Toch zijn er enkele voordelen aan verbonden. Zo beschikt de Qashqai E-Power over een ‘e-pedal’. Bij het loslaten van de gaspedaal ga je hierbij remmen op de elektromotor waarbij er wat stroom terug naar de batterij gaat. Een volledig one-pedal, waarbij je volledig tot stilstand komt, is deze echter niet. Daarnaast beschik je, net zoals bij elke EV, bij het accelereren meteen over het volledige vermogen van de elektromotor (190 pk en 350 Nm). Bijkomend voordeel is dat de motor nooit te hoog in de toeren gaat, waardoor hij net iets zuiniger is dan de andere varianten van de Nissan Qashqai.
Best een hoog verbruik
Toch zijn er ook enkele nadelen aan het koppelen van een benzinemotor aan een elektrische aandrijflijn. Uiteraard heb je in de eerste plaats te maken met schadelijke uitstootgassen. Daarnaast is er ook nog het feit dat je door de aanwezigheid van de batterij zo’n 25 liter aan kofferruimte verliest. Tenslotte is er nog het hogere verbruik. In de stad noteren we zo’n 5,3 l/100 km, maar op de snelweg stijgt dat al snel naar 6,5 l/100 km. Dat is toch best veel voor een wagen van dit formaat.
Om toch te zorgen voor een “natuurlijker gevoel”, heeft Nissan de benzinemotor zo ontwikkeld dat het toerental mee oploop met de acceleratie. Op die manier zou het geluid moeten overeenkomen met de rij-ervaring. Zo is de motor soms heel erg aanwezig wanneer je wat meer van het vermogen vraagt. Wat wel opvalt, is dat de motor op een gegeven moment stabiel blijft, waarbij je eerder met een CVT-versnelling lijkt rond te rijden.
Conclusie
Na onze testweek met de Nissan Qashqai E-Power zijn we nog steeds niet echt overtuigd. Hij is zeker een degelijke ruime wagen. Wie nog wat schrik heeft van elektrisch rijden, maar toch even een tussenstap wil, is bij Nissan misschien aan het juiste adres. Toch blijven we het te zot voor woorden vinden dat er een wagen met een micro-batterij rondrijdt die gevoed wordt door een motor op brandstof. Zo ligt bijvoorbeeld ook de uitstoot bijna 4 keer zo hoog als bijna een gewone plug-in hybride.
De Nissan Qashqai E-Power is al te koop vanaf 43.340 en dat is best prijzig. Voor die prijs rijd je al rond met een echte elektrische wagen zoals de Hyundai Kona, Mini John Cooper Works Electric of zelfs de Volkswagen ID.4. Als de Japanners echt kopers willen overtuigen, zullen ze die prijs toch nog eens moeten herbekijken.
|
|