Onderweg met de OPIUM S & T speedpedelecs

DoorRedactie

28 september 2024
Getest OPIUM Model S

In de wereld van de speedpedelecs is OPIUM een relatief nieuwe speler. De constructeur opereert net zoals Stromer vanuit Zwitserland en ziet hen dan meteen ook als de grootste concurrent. Het bedrijf onderscheidt zich echter door samen te werken met betrouwbare hardwareleveranciers in plaats van de ontwikkeling zelf ter hand te nemen. Volgens OPIUM resulteert dit in de betrouwbaarste e-bike voor woon-werkverkeer op de markt. Wij trokken er op uit met de Model T en Model S om deze bewering uit te testen.

Starten doen we met de uitleg voor de naam OPIUM. Die ‘weerspiegelt de hoge mate van verslavende kwaliteit en prestaties’ die het merk belooft. Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. Zowel de OPIUM Model S als de Model T hebben een strakke moderne look waarbij geen enkele bekabeling zichtbaar is. Wel is het erg jammer dat het merk niet wat meer tijd gestoken heeft in het design van de achterkant. Zo lijkt het achterlicht maar provisoir aan de nummerplaathouder bevestigd te zijn. De Zwitserse fietsenbouwer maakt voor zijn frames gebruik van hydroforming. Dit proces zorgt ervoor dat de frames extra stijf en stabiel zijn en bovendien ook lichter en milieuvriendelijker zijn. Je kunt immers met minder materialen een sterker frame maken.

Verder staat OPIUM bekend om zijn veelvoudig kleurgebruik. De Model T is het instapmodel van het merk en is beschikbaar in Valencia (oranje), Kastanje (bruin) en Aztek (olijfgroen). Bij de Model S, het topmodel, kun je kiezen tussen maar liefst twaalf verschillende felle kleuren. Bij sommige van de kleuren lijkt het zelfs alsof OPIUM de mosterd bij Porsche gehaald heeft. Denk hierbij aan Miami Blue. Er zijn twee verschillende framematen beschikbaar op de Model S en T: M (168-183 cm) en L/XL (183 – 200 cm). Alle frames worden inhouse afgelakt.

Kwalitatieve materialen

We haalden het hierboven al even aan dat OPIUM vooral gebruik maakt van standaard onderdelen. Waarom ook het warm water opnieuw uitvinden? Met inkopen van kwalitatieve onderdelen is namelijk niets mis. Zo beschikt de Model S over een TDCM-achterwielmotor van 930 W en 52 Nm koppel. Bij de Model T is dat een motor van 850 W. TDCM is hier zeker geen onbekende. De Taiwanese fabrikant ontwikkelt namelijk ook de motoren van Flyer, Klever en Stromer.

Het ondersteuningsniveau is instelbaar via het FIT 2.0 Remote LCD Display. Hier krijg je de keuze uit vier verschillende standen: ECO (minimale ondersteuning), STD (gemiddelde ondersteuning voor sportief rijden in de stad), AUTO (adaptieve ondersteuning die schakelt tussen alle andere niveaus) en HIGH (maximale ondersteuning). Het FIT-systeem is overigens ontwikkeld door concurrent FLYER en heeft een goede integratie met de versnellingsapparaten van Pinion. Als het display op het stuur te klein zou zijn, kun je bijkomend ook het grote FIT-display aanschaffen dat je op de plaats van de Quad Lock® installeert.

De grootste verschillen tussen de Model T en S zitten echter in de kleinere details. Zo beschikt het instapmodel over een Supernova koplamp van 1.300 lumen, terwijl die bij de Model S maar liefst 3.000 lumen is. Voor de versnelling kiest OPIUM voor de C-lijn van PINION. Waarbij de Model T over negen versnellingen beschikt en je bij de Model S de keuze krijgt tussen negen of twaalf. Het geheel wordt afgewerkt met een Gates Carbon Belt en krachtige Magura-remmen met ABS-functie.

Comfortabele rijervaring

De OPIUM Model S en Model T beschikken over een krachtige motor en dat merk je ook bij het vertrekken. Vanaf de eerste trap past de motor in de AUTO-stand zich goed aan aan het nodige gebruik. Bovendien weet deze in tegenstelling tot de ST7 van de Stromer wel om het hoge gewicht van ongeveer 37 kilogram te verbergen. Tijdens het rijden heb je echt het gevoel met een stevige, maar tegelijk lichte e-bike onderweg te zijn. Beide modellen bieden een liggende fietshouding.

Optioneel is er ook de geveerde zadelpen van Kinekt, maar eigenlijk is dit een onmisbaar accessoire op de speedpedelec. Bovendien wordt de Model S standaard geleverd met een geveerde voorvork, wat dit meteen een van de comfortabelste speedpedelecs op de markt maakt. Al biedt de eerlijkheid ons te zeggen dat we nog geen Stromer met een voorvork konden testen. De voorvorkvering was dan ook een groot gemis op de Model T, dat door zijn robuuste frame erg gevoelig was voor een oneffen wegdek.

Het is echter erg jammer dat OPIUM als premium merk kiest voor de manuele versnelling en niet voor het elektronische systeem. Tijdens het rijden zit de manuele variant namelijk soms “vast” in een versnelling, waardoor dit veel afbreuk doet aan de ‘euforische ervaring’ waar OPIUM zo mee dweept.

Batterij en rijbereik

Alle modellen van OPIUM beschikken over dezelfde batterij van 1.400 Wh. Helaas is deze niet uitneembaar, wat de speedpedelecs uit Zwitserland minder geschikt maakt voor zij die op een appartement wonen. Dit zorgt er voor dat OPIUM een stevigere fiets kan aanbieden en dat de batterij beter beschermd is tegen vocht. Via het FIT-systeem kun je kiezen tussen drie verschillende laadmodi: Normal Charge, Fast Charge en Long Life. Fast Charge is hier letterlijk snelladen, maar dat is natuurlijk niet goed voor de levensduur van de batterij. Normal Charge duurt wat langer, voor een meer normale cyclus, terwijl Long Life ervoor zorgt dat de batterij nooit tot 100% wordt opgeladen. Op die manier blijft de batterij langer in goede conditie.

In de ECO-stand moet je volgens OPIUM een afstand van 200 kilometer kunnen afleggen, al zijn er volgens ons maar weinig rijders die deze modi standaard echt gebruiken. Wijzelf wisten een afstand van iets meer dan 60 kilometer af te leggen in de adaptieve AUTO-stand. Dat is toch wel teleurstellend voor een batterij van dit formaat. Wel moeten we er hierbij toevoegen dat dit in winderige omstandigheden was met een temperatuur van ongeveer 15 graden. Toch is deze actieradius nog steeds genoeg om de gemiddelde pendelafstand in Vlaanderen (heen en terug) af te leggen. Voor wie toch meer kilometers wenst te ‘vreten’, is er nog de OPIUM Model S-LR met een geïntegreerde batterij van 1.600 Wh en een range extender van 535 Wh.

Conclusie

OPIUM is zeker een geduchte speler op de speedpedelec markt. Wij vermoeden dan ook dat hij snel richting de top vijf van best verkochte merken zal sprinten gezien het uitgebreide dealernetwerk. Zo heeft vrijwel elke Vlaming een dealer binnen een straal van 20 kilometer van zijn woonst. Al denken we niet dat hij Stromer echt van de troon kan stoten. Daarvoor mist hij nog wat weer finesse. Wel biedt hij heel wat pluspunten zoals een goede implementatie van het FIT-syteem. Deze biedt een betrouwbare ervaring met maar weinig problemen. Daarnaast heb je, in tegenstelling tot de meeste andere merken, een zee van keuze tussen verschillende kleuren. Wij zijn alvast nieuwsgierig naar de OPIUM Model L die zeer binnenkort in de winkels verschijnt. Dit model bouwt namelijk voort op de Model T, maar voegt daar een geveerde voorvork, een doorstap frame en de nieuwe cockpit met comfort stuur aan toe.

De OPIUM Model T is verkrijgbaar vanaf 7.990 euro. De enige opties die de prijs nog kunnen verhogen zijn de Kinekt zadelpen en de GPS-tracker. Voor de OPIUM Model S betaal je ten minste 9.190 euro voor de versie met negen versnelling of 9.390 euro voor het model met twaalf. Opties zoals de geveerde voorvork (+ € 600), de Kinekt zadelpen (+ € 300) of een felle kleur (+ € 150) drijven die prijs verder omhoog. Voor die prijs biedt OPIUM wel de keuze tussen drie verschillende zadels.

OPMIUM Model T

EV-olution

OPIUM Model T
Batterij / bereik
Connectiviteit
Design
Ondersteuning
Prijs-kwaliteit
Service (onderhoud en herstelling)

Totaal

De OPIUM Model T is een degelijke speedpedelec en heeft alles in huis om je wagen meer aan de kant te laten staan. Echter is het jammer dat het merk voor die prijs kiest voor een manuele PINION, die afbreuk doet aan de souplesse van de krachtige motor.

4.1

OPIUM Model S

EV-olution

OPIUM Model S
Batterij / bereik
Connectiviteit
Design
Ondersteuning
Prijs-kwaliteit
Service (onderhoud en herstelling)

Totaal

De OPIUM Model S is een degelijke speedpedelec en rijdt dankzij zijn 12 versnelling een stuk vlotter dan het instapmodel. Alleen is het ook hier jammer dat je voor zo’n bedrag niet eens beschikt voor een automatisch of elektronisch versnellingsapparaat.

4.2

DoorRedactie

error: Piraterij is een misdrijf!