De fietsenmarkt zit wat in het slop, maar dat is buiten de Belgische fietsenmerken geregeld. Zij blijven namelijk vers geld binnenrijven voor de verder ontwikkeling van hun merk. Zo haalt speed pedelec bouwer Specter 2 miljoen euro op en Cowboy 5 miljoen euro.
De Belgische fietsenbouwers kunnen dus rekenen op heel wat vertrouwen van de investeerders. Zo hernieuwden bij Specter niet alleen de bestaande partners hun commitment, maar heeft het met Fundracer Capital er nog een nieuwe investeerder bij. Met de twee miljoen euro aan vers geld dat de speed pedelec bouwer vandaag binnenhaalt, wil het groeien binnen Europa. Daarnaast lonkt het ook naar de andere kant van de oceaan met uitbreidingsplannen in de Verenigde Staten. Vandaag is Specter actief in België, Nederland en Zwitserland.
“We kijken er enorm naar uit om de nieuwe fase van Specter in te gaan. Samen met onze huidige en nieuwe partners kijken we nog verder buiten de landsgrenzen, willen we ons distributienetwerk zowel versterken als uitdiepen, en blijven we inzetten op onderzoek en ontwikkeling en de uitbreiding van ons productgamma.”
Maarten Baert, oprichter en CEO
Naast uitbreidingsplannen wil het merk ook inzetten op de ontwikkeling van nieuwe modellen. Zo kondigde het deze zomer al de Specter 1S aan. Deze aangepaste versie van de Specter 1 biedt een rechtere zithouding, waardoor je als rijder meer comfort hebt. Verder is dit model ook beter geschikt voor personen met een kleiner gestalte.
5 miljoen euro voor Cowboy
Specter is natuurlijk niet het enige Belgische fietsenmerk dat vers kapitaal ophaalt. Zo heeft ook e-bike-merk Cowboy een nieuwe financieringsronde gehouden. Deze keer hebben ze vijf miljoen euro opgehaald, voornamelijk te danken aan Cypress Capital, een investeringsmaatschappij gebaseerd in Hong Kong. Dat laatste is niet onbelangrijk, gezien Cypress Capital ook nauwe banden heeft met Taiwan. Het land in de Oost-Chinese Zee is namelijk de leider voor onderdelen nodig voor de wereldwijde fietsindustrie. Dankzij deze investeringsronde heeft Cowboy sinds de oprichting in 2017 al 135 miljoen euro opgehaald.
Cowboy had plannen om dit jaar al winstgevend te zijn, maar dat lijkt nu pas in 2025 te gebeuren. Vooral het regenachtige voorjaar zorgt ervoor dat de verkoop wat tegenviel. Het voorjaar is namelijk dé periode bij uitstek waarbij de meeste nieuwe fietsen worden verkocht. De vijf miljoen die nu werd opgehaald, is beduidend minder dan de 10 tot 20 miljoen van de voorbije jaren. Hierdoor is de verwachting dat het Belgische fietsenmerk nog dit jaar break-even zal draaien.